Ga naar inhoud


V&D failliet


Amager95

Aanbevolen berichten

Zo kan het dus in vele plaatsen in Nederland gaan uitzien de komende vele en vele jaren.

 

De verkoop van kleinere filialen van het Duitse warenhuis Karstadt heeft toe geleid dat in vele plaatsen verloedering heeft plaats gevonden. Deze werden verkocht. Uit deze Karstadt-filialen werd Hertie. Hertie was een naam die ze nog ergens op plank hadden liggen. Een vroegere warenhuis.

 

Maar helaas Hertie ging failliet. In 2009 stonden ze leeg. Het staat nu weg te rotten.

Heb het gezien in Gronau en Bocholt. Dit staat dus ongetwijfeld ook Nederland te wachten.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor de werknemers een uitermate slechte zaak als het bedrijf failliet gaat.

Jong en oud komen moeizaam weer aan nieuw werk.

Oud, boven de 35 - 40 kan het eigenlijk wel vergeten ben ik bang.

Een 8000 V&D ers werkloos en het personeel van bedrijven die bij de gratie van V&D bestaan op straat.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn nog zoveel winkels en toeleveringsbedrijven die het ook zeer moeilijk gaan krijgen.

 

Bij andere sluitingen heb ik gezien dat een broodjeszaak en kapper door het vertrek van een aantal ondernemingen ook de poorten hebben gesloten.

 

In de straat waar V&D in Ede zit zag ik zaterdag dat er nu al 5 zaken dicht zijn, de 6e houdt nu leegverkoop. De aansluitende straten laten helaas geen ander beeld zien. Maar die heb ik niet in aantallen geteld.

 

 

En er is toch wel een verschil tussen Vroom en Dreesmann en V&D. Dat is misschien pas het begin van het einde.

 

Wie volgt? Nou ik denk de voormalige sportafdeling van het warenhuis: Perry Sport.

Ik heb al gelezen dat van een locatie nu al duidelijk is dat daarin een restaurant komt. De mensen locatie zelf weet van niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Het al jaren kwakkelende warenhuisconcern Vroom & Dreesman is dan toch failliet. Na talloze reorganisaties en schaamteloze verrijking door private equity firma’s, waaronder de huidige eigenaar Sun Capital Partners Inc., is het doek voor V&D definitief gevallen.

Vroom & Dreesman is niet met zijn tijd meegegaan, heeft de aansluiting op e-commerce gemist en is teveel in het kleurloze middensegment blijven hangen. Dat is de ene kant van het verhaal. De andere is dat het bedrijf al jaren een speelbal is van private equity.

Leeggezogen warenhuis

Opeenvolgende eigenaren hebben Vroom & Dreesman financieel leeggezogen door de overnamesom als schuld bij het bedrijf neer te leggen, met hoge rentelasten als gevolg. Daarnaast hebben de eigenaren het onroerend goed van Vroom & Dreesman volledig ten gelde gemaakt waardoor de filialen in gehuurde panden zitten en de huurlasten, ongeveer 10 procent van de omzet, eveneens zwaar drukken op het rendement van de onderneming.

Deze feiten maken het voor een bedrijf als Vroom & Dreesman praktisch ondoenlijk om een fatsoenlijk bedrijfsresultaat te halen en te investeren in de toekomst. De vraag mag gesteld worden of de opeenvolgende eigenaren wel ooit de oprechte bedoeling hebben gehad om van het warenhuisconcern een florerende en gezonde onderneming te maken.

Faillissementswet maakt oplichting mogelijk

Sinds het vragen van uitstel van betaling door Vroom & Dreesman is een aantal zaken aan het licht gekomen dat tot legale diefstal gerekend mag worden. Het is de huidige faillissementswet die dat mogelijk maakt.

De feiten: cadeaubonnen, ter waarde van zes miljoen euro, worden door de eigenaren van V&D niet meer geaccepteerd. Het geld is geïncasseerd, maar de producten worden niet geleverd. In normale mensentaal heet dat oplichting. Naar de afvloeiingsregelingen, overeengekomen bij eerdere reorganisaties, kunnen de ontslagen werknemers alsnog fluiten. Die worden gewoon niet uitbetaald. Leveranciers worden niet langer betaald omdat V&D als leveringsvoorwaarde heeft dat afgeleverde goederen automatisch eigendom worden van het warenhuisconcern, ook al is er nog geen cent betaald.

Anders dan andere faillissementen

Bij een kortlopende faillissementsprocedure zijn er meestal alleen maar verliezers. Ook dan worden rekeningen niet meer betaald en krijgen consumenten vooruitbetaalde goederen niet geleverd. Dat is nu eenmaal de pech die hoort bij het zakelijke verkeer.

Heel anders wordt de situatie wanneer het bedrijf, dat uitstel van betaling heeft gevraagd, mag doorgaan met de bedrijfsvoering. In het geval van Vroom & Dreesman blijven de 62 warenhuizen nog maanden open en verkopen ze zonder blikken of blozen de goederen uit de overvolle magazijnen. Consumenten is hun geld afgepakt door het weigeren van de cadeaubonnen, ontslagen personeelsleden kunnen fluiten naar hun afvloeiingsregeling en leveranciers zijn hun spullen kwijt die vervolgens doodleuk in de winkel te gelde worden gemaakt.

Wet moet beter

Dat is gelegaliseerde diefstal waaraan, via een nieuwe faillissementswet, snel een einde moet worden gemaakt. En als we dan toch bezig zijn, laat de wetgever dan ook het populaire ‘doorstarten’ na een faillissement onder de loep nemen. Ook dat is vaak niet meer dan een goedkope truc om makkelijk van het personeel af te komen en de leveranciers niet te hoeven betalen.

 

 

Het is precies zoals ik al begin januari summier heb aangegeven;

 

V&D zaak stinkt enorm op vele fronten en al gedurende een hele poos.

Curatoren die non-food crediteuren vertellen dat ze vooralsnog niets betaald krijgen.

Diezelfde curatoren eisen de food crediteuren te blijven leveren en krijgen wel betaald.

Hoe krom kan het lopen binnen de Nederlandse wetregels, welke heren worden nu beschermd en/of bediend ??????????

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar volgens onze minister arscher van sociale zaken gaat de werkeloosheid sterk omlaag , met welke cijfers werken die dan !

Het midden en kleinbedrijf bestaat niet alleen uit winkels, plus het feit dat getalletjes binnen alle ministeries minstens 3 maanden achterlopen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Waarna ik hier op het forum regelmatig lees dat iedereen tegenwoordig zijn spullen voor een habbekrats op chinees websites koopt, omdat dat toch goedkoper is.

 

Tja, iets wat dan geen bestaansrecht meer heeft, verdwijnt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ieder voor zich. Van weder opbouw belanden we in afbouw.

Miljarden aan €€ verdwijnen in bodemloze putten.

Pensioenen, ook die van werkenden, en koopkracht verdwijnen als sneeuw voor de zon.

 

Maar in Nederland gaat het goed volgens CBS en DNB.

Echter, bij hoogconjunctuur staat de rente hoog zodat de conjunctuur niet over verhit raakt.

Diezelfde hoge rente wordt gebruikt om oververhitting van de economie aan te pakken.

Als geld lenen duur is wordt er minder geïnvesteerd en geleend waardoor de economie krimpt en oververhitting verdwijnt.

Nu met een door de centrale banken gecreëerde lage rente stand is er geen mogelijkheid meer om de economie op een hoger plan te brengen.

60 miljard per maand wordt er door de ECB bijgedrukt om de boel draaiend te houden.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarna ik hier op het forum regelmatig lees dat iedereen tegenwoordig zijn spullen voor een habbekrats op chinees websites koopt, omdat dat toch goedkoper is.

 

Tja, iets wat dan geen bestaansrecht meer heeft, verdwijnt.

zo zie ik het ook... V&D is gewoon veel te duur...  je hoeft niet gelijk in China te gaan bestellen om goedkoper uit te zijn, gewoon in Duitsland bestellen levert al veel voordeel op.  Mensen zijn toch echt niet gek om te veel te gaan betalen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Niets leeft eeuwig.

Iedereen, dus ook firma's hebben een uiterste houdbaarheidsdatum.

 

En V&D is daar geen uitzondering op.

Ik ben zaterdag middag nog door zo een provinciaalse V&D gelopen, het deed mij denken aan Het Centrum Kaufhaus aan de Alexanderplatz, meteen na de Wende.

 

Sorry, maar dat was echt iets uit vervlogen tijden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn nog zoveel winkels en toeleveringsbedrijven die het ook zeer moeilijk gaan krijgen.

 

Bij andere sluitingen heb ik gezien dat een broodjeszaak en kapper door het vertrek van een aantal ondernemingen ook de poorten hebben gesloten.

 

In de straat waar V&D in Ede zit zag ik zaterdag dat er nu al 5 zaken dicht zijn, de 6e houdt nu leegverkoop. De aansluitende straten laten helaas geen ander beeld zien. Maar die heb ik niet in aantallen geteld.

 

 

En er is toch wel een verschil tussen Vroom en Dreesmann en V&D. Dat is misschien pas het begin van het einde.

 

Wie volgt? Nou ik denk de voormalige sportafdeling van het warenhuis: Perry Sport.

Ik heb al gelezen dat van een locatie nu al duidelijk is dat daarin een restaurant komt. De mensen locatie zelf weet van niets.

 

 

En de gemeenten werken er zelf aan mee.

In Assen komt aan de rand van de stad een Outlet-center. De plaatselijke middenstand is fel tegen, maar dat mocht niet baten.

Dit Outlet-center gaat voor een hoop winkels in de binnenstad de druppel worden. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ze willen uitstel van executie?
De gouden eeuw van de middenstand is als je het mij vraagt al lang geweest.

 

En kijk voor de aardigheid eens naar Lelystad, daar zit ook zo'n outlet-center.

We gingen er vroeger ieder jaar 1 of 2 keer heen. Tegenwoordig moet er betaald parkeert worden en de voor ons boeiende

winkels zijn er in een paar jaar tijd allemaal vertrokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...