Ga naar inhoud


Hoe Kabelnet Veendam kaart in Oscam werkende krijgen


Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
9 minuten geleden, Mojo zei:

Heeft alleen geen zin. Daar hoort een provider ID te staan

bedoel je dan niet 'auprovid'?

als ik de documentatie van oscam lees, interpreteer ik het dat hier een label van een reader komt te staan. Of waarde '1' om EMM's naar alle readers te sturen

aangepast door LuzUo
Link naar reactie
Delen op andere sites


Geplaatst: (aangepast)
1 uur terug, LuzUo zei:

bedoel je dan niet 'auprovid'?

als ik de documentatie van oscam lees, interpreteer ik het dat hier een label van een reader komt te staan. Of waarde '1' om EMM's naar alle readers te sturen

Klopt, ik denk ook dat het sloeg op auprovid.

Alleen in oscam.conf moet het au=1 zijn.

Als je de instellingen via de webinterface doet zal je zien dat het daar (Config > dvbapi) alleen aan of uit kan zijn.

 

En needsemmfirst=1 bij de reader.

 

Als je de wijzigingen via het aanpassen van de bestanden doet, dan na het wijzigen oscam herstarten.

 

 

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar heb je nu alles ingesteld zoals we aangegeven hebben? 

Deel anders nog eens de oscam.server, oscam.user en oscam.conf, dan kijk het nog een keer na.

Kan je ook in een zip bestand als bijlage toevoegen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom staat er een AUprovid in, dat is alleen voor viaccess kaarten.  Als zoiets niet nodig is moet je het er ook niet in zetten want dan dient het als een filter en je wilt geen filters.

 

Force_rideto=1 is ook niet nodig.

 

En AU=1  moet in de oscam.conf  en niet de naam van de reader want dat doe je alleen bij de user!

 

 En je moet continue emm's zien komen, dan gaat de kaart als je de juiste bk/rsa (camid/camkey) hebt gewoon moeten werken.  Maar je zei dat het  met een ziggo humax ontvanger wel werkt, nu kunnen die verschillende sleutels voor verschillende provider in de firmware hebben maar ik verwacht dat die gelijk zijn, bovendien de kaart heeft een goede initiatie. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Codx

YES!!!! Bingo! Dat is waar ik naar op zoek was. Het werkt nu!

Voor de volledigheid, voor al die SKV mensen uit Veendam en omstreken, hierbij de instellingen welke ik nu gebruik en icm met mijn VU+ Uno4K SE beeld geven op gecodeerde zenders (uiteraard met smartcard):

 

oscam.conf:

[global]
disablelog                = 1
disableuserfile        = 1
usrfileflag                 = 0
maxlogsize              = 10
preferlocalcards      = 2
lb_mode                    = 0
unlock_parental       = 1
disablecrccws_only_for  = 098C:000000;09C4:000000;098D:000000


[cs378x]
port                          = 12005

 

[webif]
httpport                   = 8081
httpallowed            = 10.0.0.0-10.255.255.255,172.16.0.0-172.31.255.255,192.168.0.0-192.168.255.255,127.0.0.1

 

[dvbapi]
enabled                    = 1
pmt_mode               = 6
au                              = 1
user                          = dvbapiau
boxtype                    = dreambox

 

 

oscam.user:

[account]
user                          = dvbapiau
pwd                          =
disabled                  = 0
group                       = 1
au                             = SKV

 

 

oscam.server:

[reader]
label                        = SKV
enable                     = 1
protocol                  = internal
device                     = /dev/sci0
caid                         = 0610
autospeed              = 0
boxkey                    = 112...8
rsakey                     = 3C8...A
needsemmfirst      = 1
detect                     = cd
mhz                         = 500
cardmhz                 = 600
ident                        = 0610:000000
group                       = 1
emmcache             = 1,3,2,0

 

 

 

Mogelijk dat sommige settings overbodig zijn? Of nog geoptimaliseerd kunnen worden? Maar deze setup werkt voor mij en daar ben ik maar wat blij mee!

 

Iedereen die z'n steentje heeft bijgedragen bedankt!!!!! Gedurende de week begon ik te twijfelen of ik het wel werkend zou krijgen, maar het is gelukt! Kijken maar!!

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
3 uren geleden, LuzUo zei:

@Codx

YES!!!! Bingo! Dat is waar ik naar op zoek was. Het werkt nu!

 

Het weglaten van auprovid en force_irdeto zorgde dat het werkt?
Lijkt me stug.

Wat je fout had staan was au = SKV in oscam.conf, dat moet au = 1 zijn en needsemmfirst = 1 had je niet.
Daardoor kreeg je kaart geen EMM's en die zijn bij deze kaart nodig om te decoderen.


Dat had ik je nl. al verteld, maar goed...

Dan heb je mhz nog steeds op 500 staan, terwijl de kaart bij opstarten aangeeft dat het 600 moet zijn.

 

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Gedurende de afgelopen week heb ik veel verschillende settings geprobeerd, op advies van gebruikers hier op sat4all. De 'needsemmfirst = 1' setting had ik er al een tijd instaan nadat dit in dit draadje was gezegd (door jou @Alex1970? weet niet meer, heb zoveel veranderd/geprobeerd afgelopen dagen 🙂 ).

De config zoals ik hierboven heb gegeven was de laatste stand van zaken en die werkte dus niet totdat ik die laatste wijzigingen van Codx heb toegepast:

- 'auprovid' verwijderen uit oscam.server

- 'force_irdeto' verwijderen uit oscam.server

- 'au' van van 'SKV' naar '1' veranderen in oscam.conf

 

De juiste oscam settings vinden is best lastig als je situatie een beetje afwijkt (SKV dus) en dit niet je wereld is. Een duidelijke handleiding hoe e.e.a. geacht wordt te werken heb ik niet gevonden. Voor oscam zijn er wel beschijvingen van wat alle settings doen maar niet hoe het allemaal met elkaar moet werken en waar op te letten in bijv. de log file. Anyhow daarom ben ik blij dat dit forum er is. Heeft me mooi vooruit geholpen en dat is ook exact de reden dat ik mijn eigen werkende settings hierboven heb gepost: kunnen anderen misschien ook weer gebruik van maken.

 

'mhz = 600' in de oscam.server geeft trouwens geen verandering in gedrag of in log file. Daar blijft staan dat de kaart 600 nodig heeft. Ik heb op andere plekken gelezen dat deze setting niet zoveel meer doet omdat de kaart het zelf regelt. Geen idee of dit klopt maar feit is dat deze setting voor mij bijzonder weinig lijkt te doen.

 

 

 

aangepast door LuzUo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-6-2024 om 22:41, Alex1970 zei:

needsemmfirst = 1 had je niet.
Daardoor kreeg je kaart geen EMM's en die zijn bij deze kaart nodig om te decoderen.

 

Nee die needemmsfirst setting zorgt er volgens mij juist voor dat de reader geen ecm aanvragen accepteert en dan een melding terug geeft, daardoor krijg je niet magisch ineens EMM's.  De usecase daarvan is dat oscam weet wanneer die een kaart moet mijden als die langere tijd geen emm's heeft ontvangen en dus niet meer werkt, in een situatie waar je meerdere gelijke kaarten hebt.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de gegevens uit het bericht van LuzUo in de betreffend bestanden gekopieerd  ( met platte tekst verwerker ) maar helaas werkt dat niet.

Dan ging er toch iets fout met kopiëren op deze manier waarschijnlijk.

Misschien zou het dan toch handiger zijn om de bestandjes van LuzUo te vragen, in een zip bestandje bijvoorbeeld.

 

Overigens, ik kan het kaartje rechtstreeks in de ontvanger steken, of met een moduletje waar het kaartje weer in gaat, maakt dat verschil ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
22 uren geleden, kees321 zei:

Ik heb de gegevens uit het bericht van LuzUo in de betreffend bestanden gekopieerd  ( met platte tekst verwerker ) maar helaas werkt dat niet.

Dan ging er toch iets fout met kopiëren op deze manier waarschijnlijk.

Misschien zou het dan toch handiger zijn om de bestandjes van LuzUo te vragen, in een zip bestandje bijvoorbeeld.

 

Overigens, ik kan het kaartje rechtstreeks in de ontvanger steken, of met een moduletje waar het kaartje weer in gaat, maakt dat verschil ?

Waarmee heb je de bestanden geopend en de tekst erin gekopieerd?

Als je je huidige oscam.server, oscam.user, oscam.dvbapi en oscam.conf in een zip-bestand doet en hier deelt, dan plak ik de regels er wel juist in en dan vervang je de bestanden daarmee.
Wel een herstart daarna.
En misschien heb je een andere SKV-kaart?
Dit kan je zien in Live Log die je in de webinterface van OSCam kan zien (standaard te vinden onder <IP-adres van de ontvanger>:8081

Dus stel je ontvanger heeft IP-adres 192.168.178.101, dan type je in een browser 192.168.178.101:8081 en dan klik je op Live Log en steek de kaart in de ontvanger in de kaartlezer, module niet gebruiken. De chip van je af en afhankelijk van de ontvanger moet die boven of onder, even uitproberen.

Copieer en plak de regels die je ziet na het insteken van de kaart en deel die ook hier.

Als je het IP-adres niet weet, kijk dan in het menu van de ontvanger bij Instellingen > Systeem > Expert instellingen > Netwerk > Adapterinstellingen
Als het menu Expert instellingen niet ziet, dan eerst (Instellingen > Systeem >) Gebruikerinstellingen op Expert zetten.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Codx zei:

 

Nee die needemmsfirst setting zorgt er volgens mij juist voor dat de reader geen ecm aanvragen accepteert en dan een melding terug geeft, daardoor krijg je niet magisch ineens EMM's.  De usecase daarvan is dat oscam weet wanneer die een kaart moet mijden als die langere tijd geen emm's heeft ontvangen en dus niet meer werkt, in een situatie waar je meerdere gelijke kaarten hebt.

Met de opmerking "Daardoor kreeg je kaart geen EMM's" doelde ik op dat er geen au=1 in oscam.conf stond.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Waarmee heb je de bestanden geopend en de tekst erin gekopieerd?

Met de teksteditor die ik vond in debian-linux, zoals wel vaker hebben programma's geen naam.
Maar het is toch wel zonder opmaak tekens lijkt mij.

Als je je huidige oscam.server, oscam.user, oscam.dvbapi en oscam.conf in een zip-bestand doet en hier deelt,

Bij deze

dan plak ik de regels er wel juist in en dan vervang je de bestanden daarmee.

Super !

Wel een herstart daarna.

Alleen de oscam server toch ?

En misschien heb je een andere SKV-kaart?
Dit kan je zien in Live Log die je in de webinterface van OSCam kan zien

[ knip ]

Copieer en plak de regels die je ziet na het insteken van de kaart en deel die ook hier.

SKV     ACTIVE     ::1     0     internal     0000:0000@000000         no data     1d 15:06:29
1d 15:06:29     CARDOK
(4 entitlements)
 

 

Screenshot at 2024-06-09 23-01-46.png

oscammm.zip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

De teksteditor is vm. goed, ik gebruik altijd Notepad++, maar dat is onder Windows.

Het gaat inderdaad om of er opmaaktekens in staan.
Als je configureert via de Webinterface, weet je natuurlijk helemaal zeker dat het goed is.

Desnoods a.u.b. screenshots van de reader, de user en config > dvbapi


Aan de configuratiebestanden zie ik niks verkeerds, misschien dat de tabs in oscam.user beter vervangen kunnen worden door spaties. maar geen idee of dat wat uitmaakt.
Je laat niet de Live Log zien bij de opstart van de kaart. Zie voorbeeld onderin dit bericht bij 'Dit krijg ik nu bij opstarten van oscam:'.
Ook daarna als je een tijdje een zender aanzet om te zien of er EMM's naar de reader worden gestuurd.

En maak eens een screenshot van het scherm wat je ziet als je op 4 entitlements klikt? (zie rode kader hieronder)

image.png.395e6c953de04717efee0c5280b923eb.png

oscamskv.zip

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...