Ga naar inhoud


Oscam (linux debian) server + 3 TVHeadend clients


Aanbevolen berichten

Hoi,

 

 

allereerst iedereen de beste wensen voor 2016!

 

 

daarnaast wou ik even jullie hulp voor mijn gloednieuwe Oscam installatie.

 

Ik heb een aantal topics doorgelezen,met name deze 2:

https://www.sat4all.com/forums/topic/319993-oscam-met-originele-cd-of-tvv-kaart-in-dreambox/

https://www.sat4all.com/forums/topic/343385-home-sharing-oscam/

 

 

Ik heb het gevoel dat de meeste situaties zoals daarin beschreven uitgaan van fysieke satontvangers (dreambox e.d.), maar de mijne is een beetje anders, daarom zou ik het interessant vinden als iemand even meekijkt of ik het goed doe :)

 

 

Bij mij ziet het er zo uit:

* ik heb een Linux Debian (Jessie) server [*] waarop Oscam draait. Er hangen 2 kaartlezers aan (waarvan ik er wellicht maar 1 ga nodig hebben)

* ik heb 2 PCs [*] met (opnieuw) Linux Debian Jessie met daarop TVHeadend. Daar hangt dan weer USB DVB-S receiver aan. De configuratie daarvan is in orde.

* daarnaast heb ik ook een Raspberry Pi (2b) met Raspbian Jessie en eveneens TVHeadend en een USB DVB-S receiver.

* zowel Oscam, TVHeadend en de drivers voor de DVB-S ontvangers zijn gecompileerd van source, en zijn een vrij recente versie

 

[*] strikt gezien zijn het geen fysieke PCs, zowel de server als deze 2 clients zijn Virtual Machines op een ESXi host, maar dat maakt eigenlijk niet veel uit. Was een beetje een uitdaging om de USB-apparaten door te geven, maar dat werkt nu wel.

 

 

Voor alle clients geldt: de configuratie werkt en ik kan FTA zenders opnemen.

 

Ik heb een Canal Digitaal kaartje en dat wil ik graag gaan gebruiken.

Voor alle tests heb ik een TV Vlaanderen kaartje (2e familiekaartje) met een beperkte set aan zenders geleend van mijn vader.

Op die manier kan ik tijdens deze fase verder kijken met mijn Canal Digitaal kaartje op mijn HomeCast ontvanger.

 

 

Waar zit ik mee?

Kan iemand even meekijken of ik de setup goed voor mekaar heb?

1. de oscam config files op zich

2. het updaten van de smartcard

3. een strategische en niet echt een technische vraag: ben ik beter af met 3 verschillende clients met elk 1 ontvanger of heb ik beter 1 client met 3 ontvangers?

 

 

Ik zal beginnen bij het begin

 

I. cardreaders

aan de server hangen 2 cardreaders: een Smargo V2 en een TBS Phoenix (deze: http://www.tbsdtv.com/products/tbs3102-5-crystal-phoenix-card-reader.html)

De TVVlaanderen kaart wordt wel gelezen in de Smargo, maar niet in de TBS. Ik *denk* dat de configuratie voor beide OK is.

 

Met het kaartje in de smargo ziet de WebIf er zo uit:

 

WA4CsZT.png

 

 

II. Oscam configuratie files op de server.

Ik heb de volgende bestanden aangemaakt: oscam.conf, oscam.server, oscam.user.

De andere bestanden (.dvapi, .provid, .servid) heb ik niet persé nodig - klopt dit?

 

De bestanden zien er zo uit:

 

oscam.conf

#
# main configuration
#

[global]
nice          = -1
WaitForCards  = 1
unlockparental = 1
preferlocalcards = 1
#saveinithistory = 1 # onjuiste parameter?

# logging
logfile       = /var/log/oscam/oscam.log
usrfile       = /var/log/oscam/oscamuser.log
cwlogdir      = /var/log/oscam/cw
maxlogsize = 1000

# web interface
[webif]
httpport      = 8888
httpuser      = myusername
httppwd       = mypassword
httpallowed   = 127.0.0.1,172.27.64.0-172.27.64.255,::1

# protocols
[cs378x]
port          = 33333

[dvbapi]
enabled       = 1
user          = dvbapiau
au            = 1
boxtype       = pc

oscam.server

#
# reader configuration
#

[reader]
label                         = TVV
description                   = TV Vlaanderen
protocol                      = mouse
detect                        = CD
device                        = /dev/ttyUSB0
cardmhz                       = 600
mhz                           = 600
group                         = 1
emmcache                      = 1,1,0
caid                          = 0100
ecmwhitelist                  = 0100@00006C:64
ecmheaderwhitelist            = 803061006C00075C00,813061006C00075C00,810061006C00075C00,800061006C00075C00             # http://www.streamboard.tv/oscam/wiki/HeaderWhiteList
ident                         = 0100:000000,00006C
chid                          = 0100:005C00
blockemm-unknown              = 1
blockemm-g                    = 1
dropbadcws                    = 1
auprovid                      = 00006C
ratelimitecm                  = 4
ratelimittime                 = 9000
ecmunique                     = 1
srvidholdtime                 = 2000

[reader]
label    = mysmargo
protocol = smargo
device   = /dev/ttyUSB1
detect                        = CD
cardmhz                       = 600
mhz                           = 600
group                         = 2
emmcache                      = 1,1,0
caid                          = 0100
ecmwhitelist                  = 0100@00006C:64
ecmheaderwhitelist            = 803061006C00075C00,813061006C00075C00,810061006C00075C00,800061006C00075C00             # http://www.streamboard.tv/oscam/wiki/HeaderWhiteList
ident                         = 0100:000000,00006C
chid                          = 0100:005C00
blockemm-unknown              = 1
blockemm-g                    = 1
dropbadcws                    = 1
auprovid                      = 00006C
ratelimitecm                  = 4
ratelimittime                 = 9000
ecmunique                     = 1
srvidholdtime                 = 2000

de 2e reader (smargo) heb ik toegevoegd toen bleek dat de Phoenix TBS het niet deed. Sommige settings (MHz) zijn misschien niet helemaal optimaal (1-op-1 gekopieerd van de andere reader), maar het kaartje wordt in elk geval wel ontdekt.

 

oscam.user

#
# user configuration
#

[account]
user       = dvbapiau
pwd        =
disabled   = 0
group      = 1
au         = 1

Die dvbapiau user zie ik in veel configs voorbij komen, en die zou als ik het goed begrijp moeten dienen voor het updaten van de kaart.

 

 

Wat ik nog niet helemaal door heb, is of ik op de clients dan diezelfde user moet gebruiken, of dat ik voor elke client een nieuwe user moet definiëren, of voor 1 client deze dvbapiau gebruiken en voor de andere een nieuwe user maken?

 

 

Op de clients zelf moet ik geen oscam configuratie files aanmaken.

Vanuit de webinterface van TVHeadend voeg ik een nieuwe CAPMT client toe:

GFSnzEG.png

 

De bovenste maakt een verbinding via newcamd, de 2e via dvbapi.

Dat is volgens mij degene die ik nodig heb?

 

Als ik voor newcamd kies heb ik deze details nodig

tBL1sUT.png

 

Als ik voor CAPMT kies wordt het dit:

Jn9YeEY.png

 

 

Bij 'Mode' kan ik verschillende keuzes maken afhankelijk van de OSCAM versie (ik heb een heel recente, dus de hoogste mogelijke keuze lijkt me de beste. De rest van de in te vullen details blijft hetzelfde.
Eigenlijk alleen portnummer dus...

TTnyKhq.png

 

 

Uiteraard heeft de keuze die ik hier kan maken invloed op de bestanden op de server.

Wat is de juiste keuze voor protocol op de server als ik deze clients wil laten connecteren.

newcamd lijkt een optie, maar misschien is het slimmer om die dvbapi te gaan gebruiken?

Of zie ik dat fout?

 

 

En het is dan hier dat ik niet goed begrijp wat ik met de users (in oscam.user op de server) moet aanvangen aangezien ik er hier geen moet (kan) ingeven.

 

 

De vraag hoe het kaartjes geüpdate moet worden hangt hier een beetje mee samen.

Op de client kan ik niet veel ingeven, dus: zijn de settings die ik op de server voorzien heb geneg,of moet de client op een of andere manier ook initiatief nemen. Zien jullie ergens een setting die daarvoor kan zorgen?

 

 

De laatste vraag waar ik mee zit ivm 1 of meerder clients laat ik maar even voor wat het is.

Voor nu is het denk ik belangrijker om te proberen al 1 client werkend te krijgen met OSCAM.

Daarna kan ik wellicht nog alle kanten uit...

 

Ik hoop dat iemand tot op het einde van deze uitvoerige post geraakt is en me een duwtje in de juiste richting kan geven. Alvast bedankt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat ik ergens een redeneringsfout maak

 

Mijn setup voorziet een Oscam server die puur dient om 'server' te spelen, en waarop dus niet live TV gekeken wordt.Er hangt geen DVB-Tuner aan dus dat kan ook niet.

De clients zijn de TVHeadend-apparaten (met uiteraard wel DVB-adapters).

In eerste instantie dienen deze om opnames te maken, nog niet om live te kijken. Dat is in de toekomst misschien wel mogelijk, via een XBMC (Kodi) client, of OpenElec.

 

ik ging er steeds vanuit dat als TVHeadend de Oscam client is, dat ik enkel wat instellingen in de webinterface (zie prentjes in de post hierobven) moest maken zodat die op het juiste IP en de jusite port van de Oscam server kon connecteren,

 

Vermoedelijk is dat niet genoeg en heb ik een Oscam client nodig op elke TVHeadend installatie, en kijkt de TVHeadend naar de lokale Oscam installatie, die dan zelf via een geslecteerd protocol (cs378x?) weer naar de Oscam server gaat.

 

 

Ik ga het een dezer eens op dez manier proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zult inderdaad per tv-headend een oscam moeten installeren. En voor elke tv-headend een user aan moeten maken op je server. Die dvbapi heb je op je server niet nodig, daar zit immers geen dvb adapter in.

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...