Ga naar inhoud


Raspberry als webserver.


Con

Aanbevolen berichten


Hoewel "my ip" anders is zie ik nog geen enkele poort open staan

zowel met my-ip als met het ip dat de router aangeeft.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Surf naar naar watismijnipadres.nl vanuit je interne netwerk en het terug gegeven adres vergelijkt met het adres in je modem (zoals in je screenshot, bij ip4). Is dit adres anders, dan vertaalt KPN het adres nog een via een proxy/firewall of dergelijke. Zolang je die niet kan aanpassen kom je niet naar binnen vanaf buiten.

 

Het enige wat je dan kan doen is via een derde partij (vergelijkbaar met teamviewer) de connectie maken, dit is bv met een shell account (bij xs4all of misschien zijn er gratis varianten) wel zelf te maken, hoewel de meeste partijen er niet blij mee zijn.

 

dus thuis zet je een naar de verbinding derde partij op die alles doorstuurt naar je thuis

En vanaf je mobilel / internet maak je dan de verbinding met de externe partij

 

Je geeft niet aan wat je wilt doen met je PI als webserver, maar als je alleen een website wilt kan je net zo goed een (gratis) account nemen bij een provider. succes

aangepast door jeanj
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad my-ip geeft een ander IP dan mijn router.

 

Waarom ik de PI als server wil hebben?

Ik heb diverse PI's en die verzamelen allemaal

data die ik constant wil gaan uploaden naar mijn

web-server. Dat kost veel data-stromen.

Om problemen te voorkomen met mijn provider

en mijn host wil ik dat in eigen beheer houden.

 

Voorts vind ik het gewoon leuk een eigen servertje

op te zetten. En je hebt ook geen FTP meer nodig

om je site op te leuken.

 

Als laatste wil ik zicht houden op de gang van zaken

thuis (4 PI's).

 

Dus, wat moet ik doen om het werkend te krijgen?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kan je provider vragen om een publiek IP adres.

Misschien moet je een zakelijk abonnement afsluiten,met een statisch, vast ip adres.

 

Googel maar eens naar

vast extern IP-adres op 4G aansluiting - kpn forum

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een zakelijk KPN ABO van mijn werkgever,

daar heb ik geen invloed op helaas.

 

Maar ben wel blij met dat (gratis 60GB) ABO.

 

Dus, wat nu?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik het snap.

 

Mijn modem (lees dongel) heeft een IP adres (188.207.xxx.xxx)

en mijn router heeft een extern IP adres (100.109.xxx.xxx).

Dus zou ik op mijn modem (dongel) mijn router moeten portforwarden.

 

Maar hoe doe je dat met een dongel?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan het niet.

 

Je dongel hangt in het kpn (mobiele) netwerk en via dat netwerk via een kpn router/proxy ga je naar het internet. Het ip wat je ziet met watismijn is het ipadress van die router/proxy van KPN. Zolang je die niet kan beinvloeden, wordt het lastig.

 

Volgens mij heb je twee opties

1. zelf een tunnel opzetten naar een 3de partij (van binnen naar buiten) en die derde partij als proxy gebruiken (ala teamviewer)

2. De 4 PI's de status naar een website op het internet laten publiceren. Ze kan ze zelfs wel zo gaan bedienen met een pull mechanischme van de PI of iets vergelijkbaars...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het probleem is, dat het publieke ip adres het adres van de provider is.

Die heeft jou een mobiel netwerk intern ip adres gegeven wat niet van buitenaf benaderbaar is,

Het ip adres waar jij je informatie naar de provider stuurt wordt door de provider omgezet in een (algemeen) publiek ip adres.

 

De enige oplossing is een tunnel naar een derde partij die jou een eigen publiek ip adres geeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is, dat het publieke ip adres het adres van de provider is.

Die heeft jou een mobiel netwerk intern ip adres gegeven wat niet van buitenaf benaderbaar is,

Het ip adres waar jij je informatie naar de provider stuurt wordt door de provider omgezet in een (algemeen) publiek ip adres.

 

De enige oplossing is een tunnel naar een derde partij die jou een eigen publiek ip adres geeft.

Mijn niveau ligt te laag om dit op te pakken.

Ik beschouw het dan maar als een verloren case.

Volgende keer beter. 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK er is dus nog hoop? Ik wacht in spanning af.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

neen zo moeilijk is het niet...

zelfs het verhuizen van naar of ook enkel linken zal lukken als de ISP dat in zijn voorwaarden toestaat.

laat het even rusten en kijk morgenavond verder

 

je moet op je fritzbox een route aanmaken naar het KPN dongeltje

En uh, hoe doe ik dat, je laat mij in spanning...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...