Ga naar inhoud


Installatie verplaatst naar het zuidelijk halfrond


Martijn81

Aanbevolen berichten

Hi beste mensen,

 

Ik ben een half jaar geleden van onze vorige woonplaats in Engeland naar Nieuw-Zeeland verhuisd.

Uiteraard heb ik de gehele schotel installatie (die ik daarvoor ook al geruime tijd in Nederland heb gebruikt) ingepakt en meegenomen.

 

Ik heb een goude ouwe Triax TDS-88 schotel met Inverto LNB, ALSAT Dark Motor.

Als ontvangers heb ik een DM7000 (om te testen/knutselen) en een DM800 voor de huiskamer.

Gisteren heb ik op een zonnige middag het boeltje weer eens in elkaar geschroefd met als doel in ieder geval de satellieten Optus D1 (160E) en Optus D2 (152E) binnen te halen. De D1 is de primaire satelliet met alle NZ zenders (Freeview) en de D2 bevat BVN (altijd leuk ver van huis).

 

Tot nu toe loop ik echter tegen wat eigenaardigheden aan, waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat de hele setup is bedoeld voor het noordelijk halfrond.

 

Mijn locatie is ongeveer 36.75S,174.75E (geen exact gegeven)

 

#1 volgens de instructies van de ALSAT rotor moet de declinatiehoek van de Triax schotel op 35* vast staan. Volgens de tabel van de rotor moet bij een latitude van 37* de rotor op 53* staan. Als ik deze gegevens gebruik staat de schotel zowat naar de grond te turen. Als ik bij de buren op het dak naar de Sky schotel kijk dan staan ze juist heel ver naar achter gekanteld. Iets is hier niet juist.

#2 ik gebruik een oude DM7000 met PLi Helenite als test bak om zenders te zoeken (is mobiel en buiten te gebruiken met een 5" schermpje). Ik heb de GotoX instellingen ingesteld op mijn locatie (zuid & oost). Als ik de motor naar Goto 0 draai lukt dat. Echter als ik naar 160E of 152E wil draaien dan krijg ik alleen maar een korte klik, maar de schotel draait verder niet. Met handmatig draaien krijg ik wel beweging in de zaak.

#3 Voorheen kreeg ik op de Dreambox ook alleen de Europese satellieten, dat heb ik opgelost door een nieuwe satellites.xml te genereren op internet :)

 

De LNB zou hier gewoon moeten werken lijkt me, of moeten ze hier anders gedraaid staan?

 

http://www.lyngsat.com/Optus-D1.html

http://www.lyngsat.com/Optus-D2.html

 

Hopelijk kan ik de boel weer aan de praat krijgen, het lijkt me wel interessant om te zien welke andere satellieten & zenders ik vanaf hier kan ontvangen.

 

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hé wat leuk! In mei ga ik daar ook naartoe! In principe is je opstelling geïnverteerd t.o.v. het Noordelijk halfrond. Hangt een beetje af van de satelliet die je gaat bekijken. De H2H moet geïnverteerd d.w.z. Oost hoger dan West.... Optus cluster is natuurlijk het belangrijkst i.v.m. sKY NZ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een keer een schotel op astra 4 geplaatst in Namibia. Natuurlijk moet de schotel naar het noorden staan, maar tevens was de schuinte zo'n 45 graden met een offset schotel. De LNB moest ook een behoorlijke skew (iets van 40 graden) hebben. Het is natuurlijk een andere satelliet, maar misschien heb je hier iets aan als richtlijn.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé wat leuk! In mei ga ik daar ook naartoe! In principe is je opstelling geïnverteerd t.o.v. het Noordelijk halfrond. Hangt een beetje af van de satelliet die je gaat bekijken. De H2H moet geïnverteerd d.w.z. Oost hoger dan West.... Optus cluster is natuurlijk het belangrijkst i.v.m. sKY NZ...

Verhuizen of vakantie? Indien het eerste, waarheen? In mei begint de winter weer, wij zijn ook in mei verhuisd.

 

Ik heb een keer een schotel op astra 4 geplaatst in Namibia. Natuurlijk moet de schotel naar het noorden staan, maar tevens was de schuinte zo'n 45 graden met een offset schotel. De LNB moest ook een behoorlijke skew (iets van 40 graden) hebben. Het is natuurlijk een andere satelliet, maar misschien heb je hier iets aan als richtlijn.

De richting heb ik wel grofweg, heb ook een satfinder en kijk naar de schotels van de buren. Het gaat me meer om de elevatie. De handleidingen & tabellen lijken niet te kloppen met wat ik hier om me heen zie :) Zal morgen wel eens een foto maken bij daglicht, zoals gezegd, als ik hem op 53 graden zet op de rotor (volgens de tabel) dan staat m'n schotel richting de grond bekans waar de schotels van de buren fors achterover staan. Zo ver achterover krijg ik mijn schotel met de huidige boog van 35gr op de Triax niet eens.

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Martijn81

Tja, dat is de satelliet weer eens vanaf de andere kant van de aarde bekeken.
Leuk, ook voor mij want dat had ik ook nog niet eerder gedaan.

Ik heb al zitten kijken op welke satelliet je de nul-positie het beste uit kunt richten maar die zijn op jou locatie niet te ontvangen zie ik.
Het beste kun je de nul-positie dan ook gewoon met de zon uitrichten m.b.v. de Sprietje-plakbandmethode.

Stel de latitude van de rotor eerst juist in zoals je al hebt aangegeven.
Zorg dat de rotor precies op nul graden staat.
Zorg dat de schotel precies recht op de rotor gemonteerd staat.
Plak schilderstapen van precies de bovenzijde van de schotel tot midden over de lnb. Het midden van de schotel aan de bovenzijde vindt je door er even een waterpas bovenop te plaatsen. Het raakpunt is het midden.

Vandaag staat de zon in Auckland om 13:26uur precies in het noorden.
Verdraai de rotor over de mast zodat de schaduw van de zon precies midden over de lnb-arm loopt en zet hem dan goed vast.
De elevatie in Auckland is 49 graden om de noordelijke satelliet te ontvangen.
Een Triax heeft een offset van 26 graden. De schotel moet dus 49-26= 23 graden achterover staan. Plaats een lat tegen de voorzijde van je schotel en meet m.b.v. je iPhone of smartphone de hoek van 23 graden.
Let er op dat je de mastbeugel van de Triax zo monteert dat je het hoge elevatiebereik gebruikt.
 

post-60869-0-83072100-1451987774.png

post-60869-0-78098500-1451987826_thumb.jpg

post-60869-0-41949200-1451987850.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En dat niet alleen, oost is west en west is oost voor je rotor.

Wanneer je naar het noorden kijkt, de richting van de clarckbelt, draait je rotor in de verkeerde richting.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat niet alleen, oost is west en west is oost voor je rotor.

Wanneer je naar het noorden kijkt, de richting van de clarckbelt, draait je rotor in de verkeerde richting.

Absoluut niet. Als je de juiste gegevens in tuner instelling invult dan weet de rotor wel waar die heen moet draaien.

Dus bij lengtegraad: 174,75 oost

En bij breedtegraad: 36,75 zuid

 

Ik ben zeer benieuwd naar de foto van de opstelling.

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat is de satelliet weer eens vanaf de andere kant van de aarde bekeken.

Leuk, ook voor mij want dat had ik ook nog niet eerder gedaan.

 

Sprietje reuze bedankt hier heb ik wat aan, echter vertrouw ik nog steeds de tabel van de handleiding van de rotor niet. Ik ga dit zaterdag of zondag proberen omdat ik overdag nu aan het werk ben.

 

@Martijn

 

Misschien een beetje l*llig antwoord maar......

Hou je er rekening mee dat de sats bij jou NOORD staan en niet ZUID?

Uiteraard :)

 

Absoluut niet. Als je de juiste gegevens in tuner instelling invult dan weet de rotor wel waar die heen moet draaien.

Dus bij lengtegraad: 174,75 oost

En bij breedtegraad: 36,75 zuid

 

Ik ben zeer benieuwd naar de foto van de opstelling.

 

De Dreambox zou automatisch de draairichting moeten omdraaien inderdaad echter de GotoX zorgt nog voor problemen.

Optus 160E heb ik als "1600" ingevuld maar als ik er naar wil draaien krijg ik een klik en verder geen beweging. Go to 0 en handmatig draaien werkt wel.

Denk dat ik misschien ook iets aan de software moet aanpassen.

 

En ik heb de gegevens inderdaad op die manier ingevuld.

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Absoluut niet.

En bij breedtegraad: 36,75 zuid

 

 

Oeps, zou kunnen.

Ik herinner mij een onderwerp over een zelfrichtende sat antenne die voor het zuidelijk halfrond andere software nodig had.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Martijn81

 

Je schrijft,  

Zal morgen wel eens een foto maken bij daglicht, zoals gezegd, als ik hem op 53 graden zet op de rotor (volgens de tabel) dan staat m'n schotel richting de grond bekans waar de schotels van de buren fors achterover staan. Zo ver achterover krijg ik mijn schotel met de huidige boog van 35gr op de Triax niet eens.

 

Ik wil die foto wel eens zien.

 

Zo zou het volgens mij moeten zijn,

 

post-75492-0-60250500-1452119748.png

 

verder schrijf je,

 

De Dreambox zou automatisch de draairichting moeten omdraaien inderdaad echter de GotoX zorgt nog voor problemen.

Optus 160E heb ik als "1600" ingevuld maar als ik er naar wil draaien krijg ik een klik en verder geen beweging. Go to 0 en handmatig draaien werkt wel.

Denk dat ik misschien ook iets aan de software moet aanpassen.

 

 

Als je de motor in Nieuw Zeeland geen reset hebt gegeven dan denk ik dat je Goto X  nog het referentiepunt is van waar je hem het laatst gebruikt hebt (Engeland?) Het lijkt mij verstandig om de motor manueel naar het 0 punt te brengen en vervolgens de motor een reset te geven zoals in de handleiding staat beschreven.

Die klik die je hoort komt volgens mij omdat de gevraagde satelliet nu buiten je ontvangst instellingen staat en de motor dan ook niet gaat draaien.

Verder succes met de installatie.

 

satkijker.

 

Bijgevoegd de handleiding.

 

ALSAT manual_0430.pdf

 

 

aangepast door satkijker

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké ik heb zojuist wat foto's genomen wellicht dat we nader tot een oplossing kunnen komen alvorens ik zaterdag op de zon zit te wachten :)

 

Allereerst een foto van de opstelling

hvHUZnb.jpg

 

De handleiding had ik ook al gevonden (hier) http://www.scribd.com/doc/103935314/ALSAT-Manual-0430#scribd

 

Als ik de instructies volg moet de gradenboog van de Triax op 35* staan:

GQpK0ip.png

zIF10lL.jpg

 

Daarna staat er dat je de rotor in moet stellen op de gradenboog volgens de elevatietabel. 37 gr latitude is het dichtsbijzijnde dus dan kom ik op 53 gr

ceCHjso.png

 

Met de schotel op 53gr krijg ik dit

UpePJgO.jpg

 

:)

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...