Ga naar inhoud


Installatie verplaatst naar het zuidelijk halfrond


Martijn81

Aanbevolen berichten


  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste satkijker

 

Je maakt een fout in je tekening.

Er staat:

elevatie hoek 37 graden

latitude 53 graden

Het moet zijn:

latitude 37 graden

elevatie 53 graden

 

 

Sorry  dank voor de correctie.

Bij jou foto "met op 53 graden krijg ik dit",    moet je aanpassen op 37 graden, latitude staat vaak aan een zijde van de motor- mast klem en aan de andere zijde staat dan elevation.  Bij jou zie ik latitude staan dit moet je aanpassen, dan zal de schotel meer omhoog kijken.

die graden afstelling op de schotel is een hulpmiddel maar de gradenhoek gemeten aan de voorzijde van de schotel heb ik meer vertrouwen in. Als je de afstelling met de zon hebt gedaan ga dan naar een satelliet dicht bij je nul punt en stel dan de schotel fijn af.

 

post-75492-0-25460500-1452152851_thumb.png

 

Zie net dat "sprietje" net sneller is geweest. 

aangepast door satkijker

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verrek, ik dacht altijd dat het midden van het boutje de indicatie was.. heeft in het verleden dan ook nooit helemaal juist gestaan :)

 

Volgens de manual is die kant van de rotor de elevation en niet de latitude trouwens :mellow:

aangepast door Martijn81

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch is het de Latitude want de schaalverdeling bij Latitude loopt naar links hoger op en bij Elevatie naar rechts hoger op.

 

En dat woord is ook duidelijk op de foto te zien bij de schaal!

So if it looks like Latitude, and if it is marked as Latitude, it probably IS Latitude ;) .

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het woord was me ontgaan ik ging uit van de handleiding :P Ik zal hem vanavond verstellen ter voorbereiding voor het africhten. Het is echter op het moment bewolkt/regenachtig dus de plakbandtruc gaat misschien niet lukken als de zon zich verstopt :(

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook een kwestie van gezond verstand gebruiken. Je zit nu veel dichter bij de evenaar dus het pijpje van de rotor moet veel schuiner staan dan in Nederland. Met een kompas kom je ook een eind om het noorden te bepalen.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste youriy

Natuurlijk kun je het ook met een kompas doen.
Dan moet je er wel rekening mee houden dat het magnetische kompas in Auckland 20 graden afwijkt van het echte noorden.
Bovendien als je met de plakbandmethode een schotel uit richt op een satelliet, is dat zo nauwkeurig dat je meteen goed beeld hebt, een prima start dus voor de nulstelling van de schotel. Als je de rotor naar een satelliet draait die je wel kunt ontvangen, is het alleen nog even een kwestie van de elevatie fijntunen en dan het je beeld.

Tja, het is alleen nog even afwachten of je de instellingen zo kunt krijgen, dat de schotel op het zuidelijk halfrond ook de juiste kant gaat uitdraaien.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké ik heb vandaag heel wat ondernomen.. (bijna 4 uur bezig geweest) maar uiteindelijk nog steeds geen resultaat.

 

In de 1e plaats heb ik ervoor gezorgd dat de schotel precies waterpas staat.

q5pFdkd.jpg

SsGHgN5.jpg

 

Vervolgens om 13:27 de plakband truc uitgehaald

HNijpjh.jpg

FXlvmZ0.jpg

0tTICYg.jpg

 

Schotel stond op 0 graden met de DM7000 afgesteld.. Latitude stond correct op 37GR.

De rotor heb ik volgens de handleiding gereset om eventuele Europese satellieten uit de tabel te krijgen.

Vervolgens gaan draaien... niets.. nergens signaal.

 

Uiteindelijk dacht ik dat het wellicht komt door wat bomen in de verte dus heb ik de schotel hoger gezet

fCKknG4.jpg

 

Wederom gaan draaien, niets.

 

Sat tester tussen de rotor en de Dreambox gezet. Waar ik ook heen draai geen enkele uitslag.

 

Overigens geeft de DM7000 nog steeds problemen met het zuidelijk halfrond;

A) hij kan prima naar 0 draaien

B) als je handmatig draait naar het westen gaat de schotel naar LINKS en draaien naar het oosten gaat de schotel naar RECHTS (correct)

C) als je naar een satelliet draait hoor je een klik en gebeurt er niets.

 

Daarom heb ik de DM7000 vervangen door de DM800HD uit de woonkamer. Daar alles correct ingesteld en die draait WEL correct.

Vervolgens heb ik de DM800 naar Optus D1 (160E) laten draaien en dat ging goed, de gradenboog stond precies juist.

 

Daarna nog een paar keer de schotel heen en weer gezwierd  met de sattester eraan (links rechts en ook de latitude nogmaals beetje speling gegeven)

GEEN SIGNAAL

 

Toen dacht ik dat de LNB misschien stuk is gegaan tijdens transport of door vocht, dus mijn oude (ALPS Twin LNB) geplaatst.

Wederom dezelfde trucs herhaald..

 

nog steeds geen signaal :(

aangepast door Martijn81

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

De paal waaraan de rotor bevestigd is moet loodrecht staan, dat meet je niet zo.

Op het oog staat de paal niet loodrecht en is de elevatie van de schotel niet goed, 

Maak eens een foto waarop we kunnen zien hoe de rotor bevestigd is aan de paal en de schotel aan de rotor.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit ervaring weet ik dat het niet er niet zo nauw op aankomt of het precies loodrecht is zolang de bovenkant van de rotor waterpas is.

De locatie waar ik de schotel op dit moment aan het testen ben is niet de eindbestemming, als ik het werkend krijg gaat het boeltje het dak op. Ik kan dus niet de paal daar loodrecht de grond in hameren

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer de pijp niet precies haaks is afgezaagd zal je de mast nooit waterpas kunnen monteren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...