Ga naar inhoud


Installatie verplaatst naar het zuidelijk halfrond


Martijn81

Aanbevolen berichten

Beste Martijn81

Misschien dat de zomertijd in de berekening roet in het eten gooit.

Ik zie op deze site: http://time.is/Auckland dat het in Auckland op dit moment zomertijd is (vanaf 27 sept. 2015) en dat de tijdzone UTC+13uur is.
Verder zie ik dat "Solar noon" (het zuiden dus) om 13:28uur is (zie onderaan).

Maar kijk ik nu op een andere site: http://www.esrl.noaa.gov/gmd/grad/solcalc/ , dan wordt er ook aangegeven dat het time zone 13 is maar daar heb ik de mogelijkheid "DST" (zomertijd) aan te vinken en dan springt de tijd van het excacte noorden een uur verder naar 14:27:42 (zie de bijlage).

Ik heb dus het vermoeden dat de eerste site niet klopt en dat het noorden dus niet om 13:27:42uur is maar om 14:27:42uur.
Morgen nog maar eens opnieuw afstellen. Misschien heb je een compas om het uur tijdverschil even te controleren maar in Auckland wijkt het echte noorden 19,8 graden af met het magnetische noorden, zie bijlage Dishpointer.


Tja, en of de pijp loodrecht staat, meet je met de waterpas tegen de pijp en je meet zowel links als recht of kleine afwijkingen in de waterpas te kunnen zien en te middelen. Bovendien een tegelvoet zonder gewicht er op geplaatst op boomschors staat zeker niet stabiel. Bij het afstellen van een draaibare schotel luistert het allemaal erg nauw.

 

Even de bijlages aanklikken zodat ze groter worden.
 

post-60869-0-80549200-1452333747_thumb.png

post-60869-0-74231900-1452333754_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Sprietje je had wel degelijk gelijk met de tijd, 13:27/13:28 was de zon precies in het Noorden, ik heb het ook met een andere app op m'n telefoon gecontroleerd.

 

Na wat onderzoek & navraag op lokale fora blijkt het dat de LNB in een hoek gedraaid moet worden om de Optus satellieten te kunnen ontvangen.

Dit verklaart hoogstwaarschijnlijk waarom ik totaal geen signaal ontvang ondanks de correcte afstelling.

 

q8NJ82a.png

 

Mijn plan van aanpak voor morgen:

 

Met de DM800 de schotel naar 160E draaien

Latitude verifiëren op 37gr

LNB hoek aanpassen

Om 14:58:50 staat de zon precies op 160E, plakband methode nogmaals uitvoeren

 

Volgens de locals moet de LNB op "vijf voor vijf" staan, volgens dishpointer.com op -13.9 gr.. weet niet of dat ongeveer klopt.

 

 

PS: de reden dat de schotel op die plek staat is zoals ik al zei omdat het een tijdelijke opstelling is. Dit is ook de enige plek rond het huis waar er geen enkel obstakel is (vrij zicht). Op alle andere plekken in de tuin zijn er takken/bomen of andere gebouwen die in het zicht staan. Er zijn wel wat andere plekken met tegels zoals de oprit of de zijkant van het huis maar de oprit loopt in een graad of 20 af en is omringd door bomen de zijkant heeft geen vrij zicht omdat het huis er zelf voor staat. Aan de andere zijkant staan ook weer bomen. Als de ontvangst lukt laat ik de schotel op het dak monteren en dan zou het vrij zicht geen probleem meer moeten zijn..

aangepast door Martijn81

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, Martijn.

 

Ik heb eens rondgekeken naar op sites uit New-Zealand en merk dat de stand van LNB's,

totaal anders is dan bij ons. Ze staan daar op 8 uur (uurwerk) : zie afbeeldingen

Alvast succes daar

 

Satfeeds-DX

post-79750-0-97422500-1452336405.png

post-79750-0-01367200-1452336407.jpg

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je optus d1 in geeft wil de rotor niet draaien; wat als je Astra 19,2 E ingeeft? Draait hij dan wel dan "denkt" de decoder dat je nog in het Noordelijk halfrond zit.

ps de skew zou inderdaad op -18,8 moeten staan als ik jouw gegevens correct ingevuld heb op dishpointer

aangepast door gors
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Martijn

Als jij de schotel van precies noord naar Optus satelliet op 160e laat draaien, dan kantelt de schotel en kun je de plakbandmethode niet meer gebruiken.
De skew van de schotel en dus ook van de lnb is dan 18,8 graden gedraaid zoals het ook moet zijn.

Ik weet niet waar jij die -13,9 graden vandaan haalt maar er staat toch duidelijk -18,8. Ook Satlex geeft -18,83 graden aan.


 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, Martijn.

 

Ik heb eens rondgekeken naar op sites uit New-Zealand en merk dat de stand van LNB's,

totaal anders is dan bij ons. Ze staan daar op 8 uur (uurwerk) : zie afbeeldingen

Alvast succes daar

 

Satfeeds-DX

Dat blijkt inderdaad, ik denk dat dit 99% zeker de reden is waarom ik (zelfs na bijna 15 jaar sat ervaring) het me nog steeds niet lukt om signaal te krijgen. Mijn LNB stond al die tijd keurig op 0 (recht) zoals ik dat in NL/GB gewend was. Ik zal er morgen eens aan gaan draaien.. ik lees echter tegenstrijdige berichten hoe hij precies moet staan, sommige plekken zegt men 45 graden, andere plekken 5 uur, of 5 voor 5.. en nu zeg jij 8 uur? hmm ... :)

 

Ik las ergens anders ook dat waar Europese satellieten V (0 gr) en H (90gr) uitzenden, dat de Optus daar 45 gr vanaf wijkt, dus eigenlijk zitten de H & V diagonaal.

Als de LNB de verkeerde kant op gedraaid wordt dan worden de H & V gewisseld volgens een ander..

 

 

als je optus d1 in geeft wil de rotor niet draaien; wat als je Astra 19,2 E ingeeft? Draait hij dan wel dan "denkt" de decoder dat je nog in het Noordelijk halfrond zit.

ps de skew zou inderdaad op -18,8 moeten staan als ik jouw gegevens correct ingevuld heb op dishpointer

 

Geen idee ik heb de Europese satellieten uit de XMLs verwijderd. Dit ging om de DM7000 die niet met GotoX wil draaien. Met de DM800 gaat het wel goed (en draait hij ook keurig naar de gekozen sat).

De rotor instellingen zitten dus wel goed, ligt aan de sturing vanuit de software. Denk dat de DM7000 misschien te verouderd is om dat goed te doen hier.

 

 

Beste Martijn

 

Als jij de schotel van precies noord naar Optus satelliet op 160e laat draaien, dan kantelt de schotel en kun je de plakbandmethode niet meer gebruiken.

De skew van de schotel en dus ook van de lnb is dan 18,8 graden gedraaid zoals het ook moet zijn.

Ik weet niet waar jij die -13,9 graden vandaan haalt maar er staat toch duidelijk -18,8. Ook Satlex geeft -18,83 graden aan.

 

 

 

 

Ah ja, ik zet hem eerst wel 0 met de plakbandmethode en herhaal hetzelfde als vandaag en draai dan naar 160E met gedraaide LNB op 45graden naar rechts (F-stekker dus op 8u, bovenkant LNB op circa 5u) .. volgens mij moet dat gaan lukken *fingers crossed*

 

Ik kreeg eerst -13.9 op dishpointer, maar nu ik het nogmaals invoer komt hij ook met -18.8

aangepast door Martijn81

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat je niets wijsmaken. Alle satellieten die met horizontale en verticale polarisatie uitzenden, doen dat met een kruispolarisatie van 0 graden. Uitzondering hierin is de Astra 19,2, 23,5 en 28,2 die 7,5 graden afwijkt.
Dat de skew voor de 160e niet afwijkend is, is zowel op Dishpointer als op Satlex te zien.
Zou ook een mooie boel worden als satellieten er zelf maar een eigen kruispolarisatie op na houden. Dan is een normale draaibare schotel niet bruikbaar of je zou een aparte motor moeten hebben om de skew van je lnb bij te regelen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik herinner me het juiste artikel niet maar jaren geleden was er in die streken een probleem met een decoder, kon niet kiezen tussen horizontaal of vertikaal. Toen de provider overschakelde naar een andere satelliet met andere polarisatie was er dus geen ontvangst meer; en als je dan de lnb (skew) 90 ° verdraait was het probleem "opgelost" LNB op 8 uur of 5 voor 5 scheelt 90°.

De provider heeft al lang een software update doorgevoerd.

MISSCHIEN komt het daarvan.

aangepast door gors
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom staan die lnb's op die foto's dan op 8 uur?

 

For most satellites, the satellite will emit the signal with 0 degrees of skew offset, meaning that for a satellite directly overhead, the LNB would be set to 0 degrees. With this, if all satellites in the Clarke belt followed this convention, horizon-to-horizon satellite motors which “tilt” the dish will automatically “align” the LNB’s skew for each of the satellites along the belt.

Optus seems to be the exception to this, with their satellites being configured for a 45 degree skew offset. This means a satellite directly overhead has a 45 degree skew, rather than a zero degree skew. This arrangement is problematic for people who want to use horizon-to-horizon motors to target non-Optus satellites with 0-degree skew offset as the LNB would be performing very poorly as the antennas would not be aligned correctly polarity-wise."

bron:http://goughlui.com/2015/03/29/experiment-satellite-hunting-for-optus-10-164-degrees-east/

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep ik kom ook soortgelijke informatie tegen hoe meer ik er naar zoek. Morgen toch maar proberen op 45gr :)

 

a_Satlink-dish3s.jpg

 

Ook hier:

 

https://www.accc.gov.au/system/files/Attachment%202%20Report%20on%20satellite%20amendments.pdf

Skew angle:
a standard motor drive unit would not be able to
accommodate different satellite skew
angles (eg Optus uses 45 degrees,most other satellites use zero degrees)
aangepast door Martijn81

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er aan twijfelt of de skew afwijkt, dan zou ik de schotel eerst maar eens op de 160e afstellen zonder motor.

Dat kun je ook met de plakbandmethode doen.
Deze site: http://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm geeft aan dat de zon in de richting van de satelliet staat om 01:59:08uur UTC.
Als je daar dus 13 uur tijdverschil bij optelt, moet dit dus om 14:59uur zijn.
De elevatie van de schotel moet op 44,578 graden ingesteld worden kun je ook op die site aflezen. Dishpointer geeft 44,5 graden op.

Maar ook hier zie je dat de site http://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm een skew aangeeft van 18,892 graden, dus helemaal geen flink afwijkende skew zoals gesuggereerd.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je nu boven of onder de evenaar woont, de pijp waar de motor op bevestigd is, moet loodrecht staan!!.

Dus zoals Sprietje zegt, checken met waterpas.

Ook moet op 0 de schotel en rotor exact op zuid staan.

Let op juiste elevatie van zowel rotor als schotel,

dit om boven/onder of links/rechts naast de Clarck belt te voorkomen.

 

Als de schotel op zuid staat, moet de LNB ook recht staan, kabel recht naar beneden.

De skew wordt automatisch geregeld wanneer de schotel draait, behalve bij de Astra's, maar daar hebben we hier niet over.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals Sprietje schrijft en ik hiervoor ook al eens: zoek eerst de satelliet manueel met een satfinder en zonder motor er tussen; stem de decoder af op 12483 MHz, H, SR 22500.

Onder de 12250 MHz zendt de satelliet niet uit. Ik vind niet onmiddellijk iets over een afwijkende skew maar je zou indien u echt geen signaal vindt de LNB eens 45° kunnen draaien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...