Ga naar inhoud


Installatie verplaatst naar het zuidelijk halfrond


Martijn81

Aanbevolen berichten

Maar als drie gerennomeerde sites aangeven dat de 160e geen afwijkende skew heeft, dan kunnen ze zoveel beweren op internet maar daar geloof ik niet in en toch zeker niet als de afwijking van de skew 45 graden zou zijn.
Welke functie zou dat moeten hebben. Kijk, de afwijking van de drie Astra-satellieten heeft wel een functie waardoor ze dat gedaan hebben.
En Satlex geeft wel degelijk aan als de skew afwijkt van de standaard, zie skew uitzonderingsgeval bijv.: http://www.***geen-reclame***/nl/azel_calc-params.html?satlo=23.5&user_satlo=&user_satlo_dir=E&location=52.10%2C5.11&la=52.10&lo=5.11&country_code=nl&diam_w=75&diam_h=80
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Maar als drie gerennomeerde sites aangeven dat de 160e geen afwijkende skew heeft, dan kunnen ze zoveel beweren op internet maar daar geloof ik niet in en toch zeker niet als de afwijking van de skew 45 graden zou zijn.

 

 

Wat een eigenwijs mannetje ben je toch.

Uit een installatiemanual:

Primarily this guide covers aligning a newly installed

dish for Freeview. It will also be useful if your dish has moved in the wind and needs realigning.

1. This step begins after you have installed your satellite dish and fitted the LNB. Set the LNB so the F connector faces

the 8 o’clock position if you were looking into the dish like a clock face. This means you are looking at the back of the

LNB with the F connector (where the cable connects) at 8 o’clock. Tighten the LNB holder.

Make a rough adjustment of the dish by using a compass to align it to the compass setting required for your area.

Also set the elevation using the scale on the dish or using an inclinometer. The compass setting and elevation for the

satellite Freeview uses is in the table on page 2. Just use your nearest town

 

http://www.dishtv.co.nz/images/stories/Help_Files/Basic-Meter-DIY-brief.pdf

 

 
en nog een fotootje:

post-41772-0-51894000-1452375463_thumb.jpg

aangepast door youriy

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is natuurlijk wel een verschil in de stand van de lnb in een vast opgestelde schotel en een draaibare

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Martijn, hou er rekening mee dat het document dat u eerder aanhaalde (acc. enz) stamt van voor de lancering van de D satellieten.

Maar het is altijd wijs te kijken hoe de buren het doen, ik zou dan ook de gegevens van de gebruikte LNB's eens bekijken. De hierboven aangehaalde tekeningen komen uit een handleiding die meegeleverd is met een pakket.

Link naar reactie
Delen op andere sites

HOERA.. ik heb vooruitgang geboekt

 

De LNB moet wel degelijk in een hoek van 45 graden staan, anders ontvang je niets.

Ik heb helaas vandaag slecht weer gehad (bewolkt & regen) daardoor heb ik de plakband truc niet kunnen uitvoeren, en ook moest ik de apparatuur onder een paraplu verstoppen.

 

In de eerste plaats heb ik de LNB zo gezet (op 8 uur met de LNB stekker)

WhFzORa.jpg

 

Daarna had ik vrijwel direct signaal. Ik heb een beetje zitten pielen met de DM7000 omdat ik daarmee makkelijk vrij kan draaien en na een scan kreeg ik signalen van de Optus D3 op 156E

qGh6wS7.jpg

 

Vervolgens vier graden naar het oosten gedraaid en toen kreeg ik de 160E

eAsf9QQ.jpg

Het signaal is glashard zoals je ziet en zelfs trek ik de paal 10 graden scheef dan krijg ik nog steeds 65% signaal binnen.

Kan er dus vanuit gaan dat de LNB in deze positie werkt en niet recht zoals in Europa

 

Prime (Freeview NZ) kwam ook glashard binnen

ja5ZnrE.jpg

 

Nu ik weet dat alle apparatuur werkt kan ik een permanente plek gaan zoeken op het dak en daarna alles vast afregelen :)

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, nu is het maar te hopen dat de satellieten die je met je draaibare schotel wilt ontvangen allemaal een afwijkende skew hebben want anders is er wel een probleem.

 

Het ging met met name om de Optus D1/D2, de anderen zijn nice to have maar ik zal er nooit naar kijken.

 

Naar wat ik op de lokale fora lees hebben mensen aparte schotels voor de Optus-sats en voor de overige sats. Je kunt ook de LNB op 22.5graad zetten, dan is je Optus signaal matig, maar heb je wel de mogelijkheid om in matige kwaliteit de andere sats te pakken.

 

Zoals je al zei om de hele reeks te pakken zou je dan een rotor moeten hebben die ook de LNB skew aanpast :mellow:

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, nu is het maar te hopen dat de satellieten die je met je draaibare schotel wilt ontvangen allemaal een afwijkende skew hebben want anders is er wel een probleem.

 

Ja, dat was al gemeld:

Optus seems to be the exception to this, with their satellites being configured for a 45 degree skew offset. This means a satellite directly overhead has a 45 degree skew, rather than a zero degree skew. This arrangement is problematic for people who want to use horizon-to-horizon motors to target non-Optus satellites with 0-degree skew offset as the LNB would be performing very poorly as the antennas would not be aligned correctly polarity-wise.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je zelf handig bent, kan je altijd dit nog overwegen.

Is misschien wel een markt voor.

 

https://www.sat4all.com/forums/topic/349567-lnb-wisselaar-triax-110/

 

Een LNB met 0 graden skew en een LNB met 45 graden skew.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Z

 

Het ging met met name om de Optus D1/D2, de anderen zijn nice to have maar ik zal er nooit naar kijken.

 

Naar wat ik op de lokale fora lees hebben mensen aparte schotels voor de Optus-sats en voor de overige sats. Je kunt ook de LNB op 22.5graad zetten, dan is je Optus signaal matig, maar heb je wel de mogelijkheid om in matige kwaliteit de andere sats te pakken.

 

Zoals je al zei om de hele reeks te pakken zou je dan een rotor moeten hebben die ook de LNB skew aanpast :mellow:

 

 

Zitten wij hier allemaal moeilijk te doen, ga jij een LNB op een "foute" manier in de draaibare schotel zetten.

 

Als je echt niet naar andere satellieten gaat kijken, dan volstaat een goed uitgerichte schotel met juiste skew en

heb je geen rotor nodig.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je eigenlijk alleen maar geïnteresseerd bent in de Optus D1 160e en de Optus D2 152e, is het misschien zeker zo handig een vaste opstelling te nemen i.p.v. draaibaar, dan hoef he ook niet te wachten totdat de schotel verdraaid is.
Voor een Triax 88 heb ik het volgende voor je uitgerekend voor Auckland:

De afstand tussen de twee koppen moet 118mm zijn, d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje.
Monteer de Triax rail zodat het gat in het midden van de onderste groef komt.
Zet de rail 17,27 graden schuin, d.w.z. de kop van de 160e moet 35mm lager staan dan de kop van de 152e. Meet dit met een waterpas en een vulling van 35mm op de kop van de 160e.
Stel de koppen in deze schuine stand zo af dat ze beide even ver van de lnb-arm staan. Dan heb je het minste verlies.
Stel de elevatie van de schotel in op 43 graden om de satellieten te vinden.
Plak schilderstape van precies midden lnb-arm (dus over de bevestigingsschroef) tot precies bovenzijde schotel.
Richt de schotel nu uit op de 156e. Dit doe je dus m.b.v. de zon maar dan moet ik wel de dag weten dat je de schotel uit gaat richten.
Zorg er voor dat de koppen van de lnb's 5-6mm van de klem af staan.
Stel de skew van beide lnb's in op maximale signaalkwaliteit.
 

post-60869-0-58385900-1452433925.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Z

 

 

 

Zitten wij hier allemaal moeilijk te doen, ga jij een LNB op een "foute" manier in de draaibare schotel zetten.

 

Als je echt niet naar andere satellieten gaat kijken, dan volstaat een goed uitgerichte schotel met juiste skew en

heb je geen rotor nodig.

 

De Optus reeks zit op

 

152E (D2)

156E (C1/D3)

160E (D1)

164E (B3)

 

Alleen daarvoor is een rotor al handig.. een bracket met 4 LNB's kan wel maar is een hoop gedoe.

 

Volgens de locals moet ik

180E Intelsat 18

172E Eutelsat 172A

166E Intelsat 19

164E Optus B3

160E Optus D1

156E Optus C1/D3

152E Optus D2

122.2E Asiasat 4

 

kunnen ontvangen alleen heb ik de overige sats nog niet geprobeerd wegens de LNB skew en het feit dat ik met de huidige ondergrond misschien niet 100% op de clark belt zit

 

IK ga nu als eerste de paal precies waterpas zetten en verstevigen met tegels en daarna finetunen zodat ik precies uitgelijnd ben (volgend weekend hopelijk)

daarna kijken wat voor signalen ik van de rest binnen krijg

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...