Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hey allen,

ik heb iets heel raars, sinds een paar dagen kan ik geen zenders meer op de 12187.50 ontvangen. De 'rest' doet het gewoon nog prima, dus Nederland 1 HD doet het niet, Nederland 2 HD doe het niet. Dus alle elektrische en mechanische dingen worden dan direct uitgesloten denk ik zo.

Ik gebruik oscam met tvheadend en kodi, maar zie niets in de oscam logs dat Nederland 1 geprobeerd word om te openen, dus het is geen encryptie probleem.

Op mijn tvheadend zie ik enorm hoge BER's en 'Uncorrected blocks' en een SNR en Signal Strength van 0. Kijk ik naar de andere transponders is er niets aan de hand.

Is er iets mis of veranderd met CDS? of moet ik toch gaan kijken naar de LNB oid?

Edit: ik denk dat ik het ergens anders in moet gaan zoeken, Ik merk dat alles wat Verticaal gepolariseerd is het alleen nog maar doet, de horizontalen doen het allemaal niet meer.

aangepast door oliver

• Moderator
Geplaatst:

V = 13  Volt, H is 18 Volt.

Kabel gecorrodeerd, vocht in de kabel, LNB end of live?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ah kijk, dat is een stukje techniek wat ik niet van op de hoogte was. Is dit met een multimeter aan de LNB kant na te meten? Tuner op H zetten en dan gewoon meten? Want kan natuurlijk ook de receiver zijn die niet 18V uitstuurt.

Ik zal eens een willekeurige 19.2 H transponder checken.

• Moderator
Geplaatst:

T-stekker ertussen zetten en met een universeel meter kijken wat er boven nog aankomt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Universeel meter? Multi-meter achtig iets of een speciaal sat meter? En boven bedoel je bij de schotel mee of bij de ontvanger (schotel staat beneden in de tuin, ontvanger boven :)

Op de 19.2 ontvang ik 'BTV' prima (12662 H) dus de 13/18 lijkt het niet. ik zal ook een equivalent FTA zoeken op de 23.5, maar daar is niet zoveel FTA ..

Net even gecheckt, op de 23.5 is b.v. 11914.50  H, TV Gelderland b.v. en die doet het dan ook niet.

Zit even wat willekeurige FTA kanalen te proberen, maar kan er niet aan vast knopen welke het wel/niet doet.

BTV deed het dus wel, Volkmusiek TV (ook H op de 19.2) doet het ook niet.

Het lijkt komleet random welke het wel/niet doet?

aangepast door oliver
  • Moderator
Geplaatst:

Universeel of multi meter.

De LNB kan ook haperen op een frequentie,

Goed, ik zal de spannigen morgen even na meten met een T-stuk, zal eerst even een F-connector T-stuk regelen, ik heb enkel ouderwetse coax 'bananenstekkers'.

Ook zal ik morgen even de M7 eraan hangen en kijken wat die doet. Als die het ook niet doet dan zet ik het uit bij canal digitaal, als ze het daar wel doen, weet ik tenminste dat de schotel + lnb het nog doen. thanks so far!

aangepast door oliver
  • Moderator
Geplaatst:

Dit onderwerp wordt verplaatst naar schotelpark.

Is er iets mis of veranderd met CDS? of moet ik toch gaan kijken naar de LNB oid?

Edit: ik denk dat ik het ergens anders in moet gaan zoeken, Ik merk dat alles wat Verticaal gepolariseerd is het alleen nog maar doet, de horizontalen doen het allemaal niet meer.

IK heb het sterke vermoeden dat de horizontale polarisatie van de 23,5 lnb stuk is, als je meerdere aansluitingen hebt kun je kijken of er daar wel een goed van is anders andere lnb proberen.

aangepast door satkijker

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Geplaatst:

Het is ook mogelijk dat de LNB instelling niet meer op universal staat. Dan krijg je ook vreemde verschijnselen.

En natuurlijk vocht in de kabel/aansluiting.

System Administrator (niet van deze site)

Geplaatst:

ik heb de duo lnb van canaal digital vervangen met een inverto ultra (die ik ooit had aangeschaft omdat ik een triax 88 wilde gebruiken ipv de cds setup) en die doet het prima. ben nu wel de 19.2 kwijt, maar alles op de 23.5 doet het (en een paar kleine procenten beter ook nog).

Had het dure 0900 nummer van cds gebeld maar kreeg daar te horen (na wat testjes op de originele m7) dat ik een kapotte LNB had en maar een nieuwe moest kopen.

Trouwens, ik heb subtiel aangegeven dat ik hierdoor eventueel zou opzeggen, maar dat was geen reden om dan alsnog een LNB op te sturen dan korting te krijgen op een uitgebreid pakket. Ze vonden het eigenlijk wel prima als ik weg zou gaan had ik een beetje het idee ...

Geplaatst:

dat is waar, 1E valt inderdaad nog wel mee.

En het is na 2 jaar 'eigendom' vandaar geen garantie meer.

Vanmiddag deed alles het weer met de nieuwe LNB, 2 uur later was het weer kapot. Dus ben nu beetje de draad kwijt waar het probleem hem in moet zitten, 2 ontvangers (m7 box + mn eigen setup) geven de zelfde resultaten, de horizontalen doen het niet meer, dus ook met 2  verschillende LNB's. Dus je zou zeggen, bedrading. Maar ik heb 2 coaxen lopen (dual tuner) en bijde geven het zelfde resultaat lijkt het.

Het grote verschil met de duo LNB is wel, nu is het signaal heel zwak (20 - 55% SNR), dus hij doet wel 'iets'. Dus ik ga naar buiten en ga beetje rommelen aan de LNB terwijl ik het signaal in de gaten hou en ineens doet ie het weerk. Wij kijken uurtje naar NPO 1 HD (die zit op de horizontale) en ineens valt ie weer weg en zakt het signaal weer weg.

Misschien toch beide kabels geoxideerd aan de LNB kant? Ik ben nog steeds op zoek naar een T-stuk zodat ik ook bij de lnb de spanning kan nameten. Misschien dat de 18V net niet 18V is?

Dit laatste zou ik kunnen zien door een frequentie te pakken die op horizontaal en verticaal uitzend, toch? Want de ik probeer dan wel naar een niet bestaande PID te kijken, maar het tunen gaat dan wel goed zou ik zeggen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...