Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Afgelopen week na raadpleging van dit forum een triax 88 aangeschaft met vier Inverto Black Ultra's voor de ontvangst van Astra 1,2, 3 en Hotbird.

Installatie soepeltjes verlopen en beeld van alle satellieten.

Mijn vraag : moet ik voor de fijnafstelling per satelliet afstellen op een bepaalde zender, zodat ik de beste beeldkwaliteit heb. De SNR ligt thans tussen de 70 en 90.

Misschien kan iemand mij de juiste schuinte van de rail aangeven en de skews van de LNB's?

Mijn Lokatie is Doetinchem.

Tweede deel van mijn vraag is : Ik heb een vakantiehuis in San Miguel de Salinas in Spanje. Kan ik de schotel en rail meenemen naar Spanje en daar met een aangepaste afstelling dezelfde satellieten ontvangen? En welke aanpassingen zou ik moeten maken in Spanje.

Geplaatst:

Beste ceje

Je kunt die Triax 88 ook prima in San Miguel de Salinas in Spanje gebruiken al zul je de zaak daar wel anders af moeten stellen zoals de rail schuiner, de lnb's verder uit elkaar, de skew van de lnb's meer gedraaid en de elevatie van de schotel flink wat hoger.
De schotel heeft in Spanje ook prima afmetingen om daar ook de Hotbird en Astra 1, 2 en 3 te ontvangen. Van de Astra 2 op 28,2 oost kun je alleen de Europabeam ontvangen maar ook daarop zitten zo ongeveer 200 zenders.
Verder leent een Triax 88 zich uitstekend om mee te nemen. De lnb-rail eraf klikken, de lnb-arm omhoog klappen en alles is redelijk compact mee te nemen.
Ik zal voor beide plaatsen een berekening maken hoe alles afgesteld moet worden. Dan is het een kwestie van wat streepjes zetten met viltstift en je veranderd het geheel snel van de ene in de andere situatie.

Ik zal kijken of ik de berekening voor Doetinchem vanavond nog voor je kan maken, anders morgen.

Geplaatst:

@ Sprietje......bij voorbaat dank......en heb je voor mij ook de zenders die eventueel het best bij fijnafstelling passen?

En wat betekent Europabeam?

Geplaatst:

In Doetinchem moet een Triax 88 als volgt ingesteld worden:

Stel de koppen van de lnb op 5-6mm af van de lnb-klem.
Zet de rail ongeveer 10 graden schuin.
Monteer de lnb-klem van de Astra 19,2 tegen de lnb-arm.
Stel de kop van de Astra 23,5 tegen de kop van de Astra 19,2.
Stel de kop van de Hotbid 13 op 78mm af van de kop van de Astra 19,2
Stel de kop van de Astra 28,35 op 60mm af van de kop van de Astra 23,5.
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de kap van kuiltje tot kuiltje.

Zet de rail 9,52 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird moet 34mm lager staan dan de kop van de Astra 28,35. Plaats hiertoe een vulling van 34mm op de kop van de Hotbird en leg een waterpas over beide buitenste koppen.

Stel de skew van de lnb's als volgt af:
Hotbird 13 op 5 graden
Astra 19,2 op 3 graden
Astra 23,5 op 6 graden
Astra 28,35 op 9 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Stel de elevatie van de schotel af op 29 graden om de Astra 23,5 te vinden.
Richt de schotel uit op maximale signaalkwaliteit op transponder 11914H waar o.a TV Gelderland op zit (fta)
Als je dit met de uiterste precisie doet, hoef je de overige lnb's niet na te stellen.
Richt de schotel niet uit op de Astra 19,2 want die lnb staat er 3mm naast.

Geplaatst: (aangepast)

Op de Astra 28,2 positie wordt een strakke UK Spotbeam uitgezonden die hoofdzakelijk op Engeland gericht is en een Europabeam die in een groot deel van Europa te ontvangen is.
Zie hier de verschillen van de Astra 2E, 2F en 2G satelliet:
http://www.ses.com/fleet-coverage#?posId=198&satId=345#satelliteDetails
http://www.ses.com/fleet-coverage#?posId=198&satId=344#satelliteDetails
http://www.ses.com/fleet-coverage#?posId=198&satId=343#satelliteDetails

De zenders BBC, ITV, Channel 4 enz. zitten alleen op de UK Spotbeam, zie: http://www.lyngsat.com/Astra-2E-2F-2G.html

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

@ Sprietje......super bedankt voor je info.....Uk spotbeam / Europabeam nog een beetje vaag, maar ik zal me verder inlezen om dat helder te krijgen. Zodra het weer wat beter is ga ik het dak op.....

• 1 maand later...
Geplaatst: (aangepast)

@Sprietje.......of andere deskundige.....

Ik heb mijn Triax-rail nu meegenomen naar Spanje.

Schotel hier is volgens mij ook een Triax 88 en staat nu op astra 3 uitgericht.

Kan je misschien de indeling/afstand van de rail voor me uitrekenen voor Astra 1,2,3 en Hotbird?

En de skew's.

Bij voorbaat dank.

aangepast door ceje
  • 5 maanden later...
Geplaatst:

@Sprietje....

De afstellingen voor Doetinchem waren prima.....alles prima te ontvangen....

Binnenkort vertrek ik weer naar Spanje.

Zou je mij de afstellingen voor Astra 1,2,3 en Hotbird voor San Miguel de Salinas kunnen geven. (Triax 88)?

Bij voorbaat dank......

Geplaatst:

Beste ceje

San Miguel de Salinas bij Torrevieja moet een Triax 88 als volgt worden afgesteld:
Monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit en zet de rail maximaal schuin. Dat is ongeveer 20 graden, zie afbeelding.

Stel de koppen van de lnb op 5-6mm af van de lnb-klem.
Monteer de lnb-klem van de Astra 19,2 tegen de lnb-arm.
Stel de kop van de Astra 23,5 op 59mm van de Astra 19,2.
Stel de kop van de Hotbid 13 op 79mm af van de kop van de Astra 19,2
Stel de kop van de Astra 28,35 op 61mm af van de kop van de Astra 23,5.
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de kap van kuiltje tot kuiltje.

Stel de skew van de lnb's als volgt af:
Hotbird 13 op 17 graden
Astra 19,2 op 17 graden
Astra 23,5 op 21 graden
Astra 28,35 op 25 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Stel de elevatie van de schotel af op 41 graden om de Astra 19,2 of 23,5 te vinden.
Gebruik eerst een makkelijke zender van de Astra 23,5 namelijk TV Lux op positie 242 van de CanalDigitaal zenderlijst, transponder 12168V.
Heb je die gevonden, richt dan de schotel uit op maximale signaalkwaliteit op transponder 11914H waar o.a TV Drenthe positie 76 van de zenderlijst (fta).

post-60869-0-05517200-1470207425_thumb.jpg

post-60869-0-85710000-1470207511_thumb.jpg

post-60869-0-52835200-1470207625_thumb.png

post-60869-0-11409900-1470207638_thumb.png

post-60869-0-78899200-1470207651.png

Geplaatst:

Wel veel gedoe, kan je niet in beide verblijven een vaste opstelling maken?.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Voor deze opstelling heb ik nog twee nieuwe twin LNB's nodig....

Zit te kijken naar Inverto.......Wat is het verschil tussen de Premium en Ultra.....??????

Geplaatst:

De Ultra haalt er nog iets meer uit dan de Premium. Je zou voor de Astra 19,2 heel goed een Premium kunnen gebruiken. Voor de Hotbird, Astra 2 en 3 zou ik in Zuid-Spanje een Ultra nemen.

• 2 maanden later...
Geplaatst:

Wij zitten in zuid Spanje in de buurt van Jerez. We hebben een triax 88 schotel met een Inverto Black Ultra LNB. We hebben geen duo LNB omdat Astra3 voor ons ruim voldoende is,

De schotel uitrichten op de Astra 1 gaat goed, Prima ontvangst van NPO1 (sd) en NPO2 (sd).

Nu wil ik de schotel gaan richten op de Astra3 om de HD zenders te gaan ontvangen. Dit wil maar niet lukken, niveau maximaal 40 en kwalitteit maximaal 15.

Dat gaat het (nog) niet worden!

Als ontvanger hebben we een M7 SAT801 en een werkende Canal Digitaal kaart.

Heeft iemand een suggestie hoe de Astra3 goed te pakken kunnen krijgen?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...