Ga naar inhoud


een iets of wat goede AM ontvangstantenne gezocht , hoe ....


cookie monster

Aanbevolen berichten


Geen glazen behuizing maar gazen behuizing.

Zie de foto in bericht 38. Hier nog een vanuit een andere hoek gezien.
Het is heel fijn gaas met een maaswijdte van ongeveer 2mm denk ik. Van welk materiaal dat gaas was weet ik niet.
 

post-60869-0-34270600-1453647139.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand waarom Philips bij de duurdere modellen radio's de ferroceptor antennes in een gazen behuizing heeft gemonteerd?

 

 

Dat gaas dient als extra afscherming zodat electrische stoorvelden niet rechtstreeks de spoel kunnen bereiken.

Het gaas is rondom de ferrietstaaf, maar heeft wel een "luchtspeet" anders zou die ook de magnetische component afschermen!

aangepast door hvdh

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het antwoord hvdh. Het klinkt plausibel al begrijp ik niet goed hoe die ferrietantenne dan nog voldoende signaal krijgt als het signaal via de openingen aan de zijkant binnen moet komen.
Maar het zal wel weer beter zijn geweest als zonder gaas anders deden ze het niet want Philips had ook radiomodellen met een dubbele draaibare ferriet antenne zonder deze voorziening.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 kc klink misschien beter(waar praat je over 500hz meer als hier in Europa) maar ook meer storing, er wordt hier maar met 4.5 kc audio gemoduleerd dat is 2x de audio frequentie= 9 kc bandbreedte, de 9kc die algemeen gebruikt wordt blijft dan mooi tussen de filters, en met 9 kc gaan er theoretisch meer zenders in de band. Op mijn Sony icf 7600d kun dat raster gewoon instellen tussen 9 en 10kc.

 

Sjaak(k) geloof me nou maar, die 500 Hz meer bandbreedte maken een hele boel uit. Het is een verschil van dag en nacht.

Ik heb 5 jaar in Canada gewoond en er dagelijks naar geluisterd.

Het instellen van dat raster op jouw Sony ICF 7600d is leuk, maar door die omschakeling zal de MF bandbreedte niet groter worden.

Verder gaat de middengolf in N.Amerika tot 1.650 kHz en begint bij 520 kHz. Plaats voor 6 zenders meer.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhuuwwww,

Wolfman Jack uit U.S.A. elke avond op mijn transistor met oorschelp

in Maastricht Nota Bene omdat de Afcent in Heerlen en de sint Pieters Berg alsook in Geilenkirchen dat uitzonden voor hun forces.

 

<En hadden we een autoradio gehad destijds in de Renault 4GTL, hadden we ook tijdens vakantie de Noordzee piraten ontvangen. :grin:

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dieper moduleren bij AM heeft toch niets met bandbreedte te maken, of heb ik vroeger niet opgelet toen dat werd uitgelegd?

 

Bij FM is dat een ander verhaal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjaak(k),

 

 

Nu had ik in het verleden haast allemaal antennes van het merk JBeam.

Deze heb ik allemaal weggegeven aan een "collega" van je die er altijd nog erg blij mee is vanaf de eerste dag dat hij ze in zijn mast zette.

 

Voor de korte golf gebruikte ik, als ik me goed herinner, o.a. een  infinity actieve kortegolf antenne.

Groot voordeel was dat dit gemakkelijker draaibaar was en ik op die manier gemakkelijker de zwakkere stations tussen de sterker stations kon pakken. Taxi chauffeurs in Amerika waren dan ook regelmatig te ontvangen.

 

Middengolf zenders waren daarmee ook geen probleem, misschien een tip voor TS.

 

Als het goed is heb ik die infinity actieve kortegolf antenne nog ergens liggen, ik zal morgens eens kijken of ik hem kan vinden.

Ik kan mij nog herinneren dat er op het laatst problemen mee waren, vandaar dat ik die niet heb weggegeven.

 

Mijn mooiste tijd was toch wel de ontvangst van morse, telex en fax waarvan je middels een zelf gebouwde converter de berichten met de hulp van een PC op je monitor kon lezen.

Verder niet te vergeten Scheveningen radio en norddeich radio.

 

Wat middengolf betreft ging ik vroeger op zondag morgen vroeg uit bed om te luisteren naar Nolan, deze was ook goed in Duitsland te ontvangen waar ik toen woonde. Jaren later kwam ik er achter dat het een oud collega van mij was die ik al jaren kende van het werk.

 

De wereld is soms kleiner dan je denkt, gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder gaat de middengolf in N.Amerika tot 1.650 kHz en begint bij 520 kHz. Plaats voor 6 zenders meer.

1-tje in Texas gevonden op 1700khz:

http://radio-locator.com/cgi-bin/finder?sr=Y&s=C&call=KVNS&nav=&x=0&y=0

 

Nogmaals , mensen mercikes voor deze leuke discussie ,

ALLE AM-luister/ontvangstinfo is welkom :)

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

cees bij am is toch 2x de hoogste audio frequentie de bandbreedte, 2 zijbanden weet je nog wel bij een modulatie index van 1(=100% modulatie diepte). ;) Bij fm is dat de frequentie zwaai die de bandbreedte bepaald.

 

Hmm..??  Bij een maximale frequentie van zeg maar 15 kHz  zou de kanaal-rasterafstand bij FM dus 15 kHz kunnen zijn. Maar in de praktijk is die 200 kHz. Hoe zit dat Sjaak(k) ?

(een testje om te zien of Sjaak(k) goed heeft opgepast bij Rens & Rens en niet alleen achter de meiden heeft aangezeten) :D :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjaak(k),

 

 

Poeee, was wel een enorme zoek actie vandaag, maar ben er uit, even een update,

 

De 2 meter rondstraler was een televes 6540.

 

 

 

Voor de korte golf gebruikte ik, als ik me goed herinner, o.a. een  infinity actieve kortegolf antenne.

 

 

Dit moet zijn een Datong active antenne model ad370.

 

De volgende regel even intikken in google :

 

datong active antenna model ad370

 

 

Selecteer afbeeldingen, de eerste links boven in de hoek is hem.

 

Of die nog te koop is weet ik niet, maar ik was er altijd erg tevreden over.

 

De hier gebruikte ontvangst apparatuur had een bereik van 0 - 950 Mhz.

Hiervoor gebruikte ik natuurlijk verschillende antennes.

 

Het was een mooie hobby die ik zeker nog steeds mis, maar soms moet men keuzes maken in het leven, gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...