Ga naar inhoud


een iets of wat goede AM ontvangstantenne gezocht , hoe ....


cookie monster

Aanbevolen berichten

Beste Drs IJzerbout, Sony is niet gek natuurlijk die hebben van de ICF7600D 3 types gemaakt, AEP, UK, en E, en die laatste heb ik met de goede mf filters voor een 9kc raster. Die rasteromschakeling 9/10 kc zit standaard in de processor, dan hoeven ze dat niet per land aan te passen. Op de lopende band maakt het niet uit of er nu een 9 of 10kc mf filter ingezet wordt.

 

Wat betreft dat beter klinken, een helaas overleden zendamateur Frans PA2RNI die werkte als hoofd zender technicus op RNI het zendschip wat hier voor de nederlandse kust lag, ik ben wel eens bij hem aan board geweest, waar de antenne op het dek gelast was, met half verwege een tap (metalen ring) voor de feeder. :lol:  Die hadden als slogan ''Keihard de beste'', als je over de mg draaide dan sprong RNI er altijd uit vergeleken bij Veronica die er naast lag, hoe denk je dat ze dat flikten? Gewoon overdag dieper moduleren dan de normaal gebruikte 40%, RNI zat soms wel aan de 60-80% modulatiediepte, dat liep lekker tegen de zijkanten van je mf filters aan dus ver boven de 9 kc bandbreedte dat klonk lekker 'hard'. s 'avonds werd de boel wat getemperd, minder vermogen en minder diep gemoduleerd anders kregen ze last met Oostblok landen in die tijd. De bazen Meister en Bollier monitorden de boel vanuit Zwitserland, als de boel eens uitviel dan kreeg hij gelijk een melding op een frequentie in de amateurband, vanuit Zwitserland en gingen wij in zijn blauwe opeltje naar Scheveningen toe, hij ging dan met de tender naar RNI toe en ik reed dan weer terug naar huis.

Wat verlang ik soms nog naar die oude tijd, Frans is helaas te vroeg overleden door zijn vaak ruige en onregelmatige leven hij heeft wel alles eruit gehaald. r.i.p

 

Nou Sjaak(k) ik weet nog heel goed hoe Noordzee doorkwam toen ik destijds in Deventer woonde. Daar was Noordzee overdag nog goed te ontvangen en in inderdaad veel sterker dan Veronica.

Alleen was Noordzee vanaf 19h00 ongenietbaar vanwege de interferentie met andere zenders.

En je maakt me niet wijs dat de bazen Geiser & Boiler (zoals ze ook wel genoemd werden) de boel in Zürich zaten te monitoren want geen enkele MG zender haalt die afstand overdag. En ´s avonds al helemaal niet in die soep van zenders op de 242 mtr.

 

Zendertechnici aan board van de Mebo II waren Bruno Brandenberger en daarna Peter Chicago.

 

Citaat uit: http://www.moviemeter.nl/film/87528

 

Memorabel is de Zwitserse zendertechnicus Bruno Brandenberger van Radio Noordzee (R.N.I.) die als in een Star-Wars film met een TL-balk zwaait bij het punt waar de zender aan de antenne gekoppeld is: deze TL-balk brandt vanzelf op het sterke hoogfrequente zendsignaal.

 

Niks geen Sjaak(k) en Frans in het blauwe Opeltje. :D :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mij hoef je niet testen hoor dit was standaard kost bij Rens &Rens, maar goed als je wilt let dan even goed op daar kun je nog wat van leren mijn beste Drs. IJzerbout. :D

 

Bandbreedte B = 2 × (β + 1) × fmod

VHF omroep zenders hebben een modulatieindex β = 5 en een maximum fmod = 15 kHz, de bandbreedte wordt dan:

B = 2 × (5 + 1) × 15 = 180 kHz, en valt dus mooi binnen het 200kc raster.

Amateurzenders hebben een modulatie index β = 1, maar dat terzijde.

 

Ben ik nu geslaagd? :whistle:

 

Voor mij ben je geslaagd hoor maar ik had het wat eenvoudiger uitgelegd. :D :D :D

 

FM modulatie heeft een oneindig aantal draaggolven en dus bandbreedte tot gevolg (volgens Fourrier). In de praktijk heeft men de bandbreedte op eerst 100 kHz en later op 200 kHz gereduceerd. 200 kHz heeft men voor gekozen om ook stereo, andere diensten als ARI & RDS, SCA, SCMO te kunnen uitzenden. Verder reduceren van de bandbreedte had onherroepelijk grotere vervorming tot gevolg gehad.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bazen Meister en Bollier monitorden de boel vanuit Zwitserland, als de boel eens uitviel dan kreeg hij gelijk een melding op een frequentie in de amateurband, vanuit Zwitserland en gingen wij in zijn blauwe opeltje naar Scheveningen toe, hij ging dan met de tender naar RNI toe en ik reed dan weer terug naar huis.

 

Ik vind dit een spannend Indianen verhaal.  Hadden ze nog geen telefoon in die tijd?

Lijkt me wat efficienter als 24 x 7 achter je kortegolfdoos te moeten zitten wachten op een foutmelding.

Sjaak(k), leuk verteld maar vind je het zelf niet een beetje brak ?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn beste Drs IJzerbout, hoe kom je daar bij ze konden dat wel monitoren vanuit hun grote beams vanuit hun gigantische chalet in Zwitserland, want er stonden op het schip ook nog 2 KG zenders in de 49-meterband op 6.205 kHz en de 31-meterband op 9.935 kHz en een FM zender op 100Mhz in de lucht ;)

Je hoeft mij niet voor te lezen uit allerlei documentaires, ik ben er redelijk dichtbij betrokken geweest en weet dingen die nooit in een documentaire vertelt zijn, en dichterbij geweest als menigeen hier, Frans runde daar samen met Bruno de techniek. Meister en Bollier waren beide ook zendamateur, logisch dat je dan een amateurfrequentie op 20 meter als monitor frequentie uitkoos.

Frans woonde hier in Amersfoort, dag en nacht waren we samen aan het prutsen met vette eindtrappen en alles wat god verboden heeft, we hebben toen heel wat stoute dingen gedaan. :sick:

 

Dat ze kortegolfzenders  aan board hadden was pure hobby van Meister en Bollier. En ja die kon je ontvangen in Zwitserland via de skywave. Maar niet de middengolf en al helemaal niet de FM. Met geen antenne ter wereld. De 220 mtr, 1367 kHz was geen vrije frequentie.

Verder zou overdag de middengolf grondgolf de bergen in Z. Duitsland en Noord Zwitserland hebben moeten overmeesteren. Iets wat onmogelijk is. Dat zou jij moeten weten als zendamateur.

 

Toen de MEBO II los sloeg tijdens een storm en richting kust dreef werd het luisterend publiek gevraagd om te bellen naar het hoofdkantoor in Zwitserland. Hetzelfde gebeurde tijdens de brandaanslag. Het telefoonnummer in Zwitserland werd telkens herhaald via de noodoproep aan het publiek.

Dus dat monitoren in Zwitserland slaat nergens op.

Wel had de bemanning een mobilofoonverbinding naar de kust voor problemen en bevoorading.

 

Frans runde daar samen met Bruno de techniek.  Kom op Sjaak(k) 2 technici op een schip voor een paar simpele  AM radio zenders en een 2 audio studio´s. Die hadden dan een leven als een luis op een zeer hoofd.

 

Ik zet grote twijfels bij je verhaal. :D

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is jullie ervaring met SDR? Als je een ontvanger uit China laat komen kost dat geen bal.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De AM zender van de Mebo was volgens mij een ramp.

Er werd 100 kW beloofd op de 186 mtrs.

Dagen zijn ze uit de lucht geweest om het vermogen omhoog te krijgen. Maar 186 had geen groter bereik dan Veronica 192.

 

Echter, toen RNI verder de band opging (217 en daarna 242), nam opeens het bereik toe. Maar ook op 242 kwam de zender niet eens tot aan de Duitse grens in noord Nederland.  

Uiteindelijk zijn ze op 220 mtrs terechtgekomen (pal naast een fluitende Franse zender), maar 100 kW heb ik nooit kunnen vaststellen.

 

Heel wat anders met Caroline 319 op de Ross Revenge. Die kon ik 's avonds wel in Zwitserland ontvangen. En wat een pracht signaal met die Optimod. De 208 van Luxemburg was er niks bij!

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 220 mtr. was in Enschede bij een vriend van mij in die dagen ook maar zeer matig te ontvangen. De footprint van Noordzee werd door de Veluwe zandgrond behoorlijk gedempt.

Wel is het zo dat hoe lager de golflengte, hoe verder het bereik overdag.

Dat komt omdat de grondgolf minder demping ondervind hoe lager de golflengte is.

Maar overdag ontvangst van Noordzee in midden Zwitserland was niet mogelijk.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb Frans ook gekend, hij kwam regelmatig met zijn Duitse herder op bijeenkomsten.

Ik weet dat hij betrokken was bij de schepen, maar het verhaal van Sjaak kan ik niet bevestigen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie nu gelijk heeft is me eender, ik denk soms met heimwee naar die tijd, ik vond het een heel leuke tijd, ik heb zelf nog rondgelopen met zo'n lichtblauw t shirt met zwarte opdruk, RNI Radio Northsea International en radio Noordzee was hier in de Westhoek niet goed te ontvangen hoor, door de nabijheid van de zender van Lille die uitzond met 300KW. Ik denk me te herinner toen Veronica de 192 verliet er heel even Radio Noordzee 2 te beluisteren viel. Ik zou toch nog eens graag een documentaire zien, op grond van waarheidsgetrouwe feiten en men zal daar toch niet te lang mee mogen wachten, want al heel wat oud medewerkers zijn er niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Doe er je voordeel mee.

 

http://www.norderney.nl/

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

We worden oud!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...