Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In Satelliet Magazine is het volgende te lezen:

Frequentiestoelendans Astra 2 weer begonnen

Een groot voordeel van satelliettelevisie is dat met een eenvoudige maar juiste configuratie van de schotelinstallatie een ware stortvloed aan Britse zenders is te zien. Deze zenden via 28 graden oost ongecodeerd uit via Freesat en/of Sky Digital. Een klein nadeel is er wel.

En dat nadeel zit hem erin dat de frequenties (transponders) waarop die zenders uitzenden vrijwel maandelijks aan wijzigingen onderhevig zijn. Dat doen Sky en Freesat niet expres of om ons te pesten maar heeft te maken met de indeling van de EPG en het optimaal benutten van de gehuurde transponderruimte op de positie 28,2 graden oost. Britse gebruikers van Freesat en Sky Digital merken daar ook helemaal niets van omdat ze eenvoudigweg automatisch de juiste EPG krijgen als update bij wijzigingen. En bij deze EPG (programmagids) en zendervolgorde worden de frequenties automatisch gekoppeld. Er hoeft dus nooit handmatig naar een zender op een nieuwe frequentie te worden gezocht. Veruit de meeste Britse kijkers via satelliet hebben geen idee van het bestaan van frequenties en werken dus simpelweg met kanaalnummers zoals die in de volgorde van de EPG worden weergegeven.

Frequenties hier wel belangrijk

In Nederland en België ligt dit iets anders. Weliswaar bieden CanalDigitaal en TV Vlaanderen kant en klare zaplijsten aan via de Fastscanfunctie, toch maken veel schotelbezitters hier ook op een alternatieve manier gebruik van de satelliet door zelf zenders te scannen. Die optie is ook op vrijwel alle satellietontvangstapparatuur aanwezig. CanalDigitaal en TV Vlaanderen houden de zenderwijzigingen op Astra 19 oost, 23,5 oost, 28,2 oost en Eutelsat 13 oost zo nauwkeurig en regelmatig als mogelijk bij, maar dit valt niet altijd even snel bij te benen. Ook staan wegens de hoeveelheid niet altijd alle Free to air zenders in de fastscanzaplijst. Momenteel is de stoelendans op 28,2 oost weer begonnen en dat geldt voor ondermeer Horror Channel, Showcase TV en CBS Reality.

De Vrije Fries maakte gisteren al melding van de frequentiewissel, zie: https://www.sat4all.com/forums/topic/350392-transpondernieuws-januari-2016/page-3?do=findComment&comment=2355240

En nu maar wachten totdat er weer een frequentie gekozen wordt die ook al op de Astra 1 of 3 voorkomt. Dan zullen bepaalde merken automatisch zoekende schotels weer de mist in gaan omdat ze zich op de verkeerde satelliet gaan richten.

Geplaatst:

Voor de Linux kijkers, elke keer weer die kwelling.

Türksat, Badr en Nilesat, het zelfde verhaal.

Maar daar staan dan de -tig voordelen tegenover die je met een Linux hebt en het houd je van de straat als je de zenderlijst wilt updaten.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Vorige en deze week, zijn er ook heel wat FEC wijzigingen doorgevoerd.

bijvoorbeeld:
de transponder waar CBS Drama zit. FEC is van 2/3 naar 5/6 omgezet.
en ook enkele HD transponders zijn naar FEC 8/9 omgezet.

(Bij sommige E2 ontvangers wordt de FEC automatisch gecorrigeerd en bij andere zal je de FEC handmatig moeten aanpassen om beeld te hebben)

Geplaatst:

Nouja, stoelendans ? We moeten ook niet overdrijven.

Natuurlijk was er wat om te zetten na het vertrek van de Eutelsat 28A en het verschijnen van de derde Astra 2 satelliet. Mijn ervaring is echter geweest dat de meeste interessante zenders (schrap bijv. gekodeerd, kerkelijk, verkoop en oosterse) slechts beperkt zijn gewijzigd. En die wijzigingen heb ik alle handmatig met scans per transponder gedaan. Dank aan onze Vrije Fries voor de overzichten als hulp en handvat.

En nadat het aanbod van de satelliet weer actueel is de gewijzigde zenders in mijn voorkeurszenderlijst plaatsen.

Van FEC wijzigingen merk ik niet veel: mijn Rebox lijkt dat niets te deren. Misschien zal ik de kleinere regenreserve ooit merken.

Ik heb het geluk om binnen het bereik van de UK-beams te verblijven, anders was het FTA aanbod op 28 Oost een stuk minder interessant geweest. Iedere toevoeging op het FTA aanbod is welkom !

Visiosat BISAT G3 C | 3 Alps Twin LNB (19.2E, 23.5E, 28.2E)| 2 TRIAX MFE 41 D | ->

-> RE-8500HD PVR (2*DVB-S2) (Toshiba MK5059 500GB HD builtin)

Rebox Firmware: RE8500HDPVRv2-11-61-DVB-S.ird + WebZeal_8500_V2.8.tar.bz

Geplaatst: (aangepast)

Iedere toevoeging op het FTA aanbod is welkom !

Yep , en dan degene die mij daadwerkelijk geen zak interesseren , smijt ik uit de lijst :)

Anderstalige algemeen , bwa , ben soms wel curieus , dus laat ik die maar staan :)

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...