Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mocht ik tijdens het weekend even tijd hebben, kijk ik nog even in de voorbeeldcode voor de fans.

Ik denk wel dat het op zich mogelijk moet zin om op basis van de temperatuur de snelheid aan te passen, maar mogelijk zal dat een stuk proefondervindelijk moeten uitgewerkt worden.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

• 2 weken later...

• Moderator
Geplaatst:

Het is me gelukt om de fan's aan te sturen via de PCA chip.

Op dit moment nog in een aan/uit configuratie .

Mijn aquarium heeft een software update  :D  gehad en de fan's draaien nu goed op de door mij ingestelde temperatuur.

Hier ga ik later mee verder want ik wil nu eerst een PH installatie in het systeem programmeren en ik weet niet hoeveel flash ruimte ik daarvoor nodig heb. Want nu is al 60%  in gebruik.

Dit is een sensor die de zuurtegraad meet en dan een CO2 klep aanstuurt. Het makkelijkste lijkt mij om een CO2 meter te "hacken" door de meetspanning af te tappen.

gaat makkelijk want in die meter wordt een ICL7135 gebruikt.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

Er zat in de MrAqua al wel wat voorbeeld functionaliteit, maar heb het niet echt in detail bekeken. Beetje andere activiteiten gehad.

Maar, indien het voor jou al goed werkt om aan/uit te gaan zonder met de rotatiesnelheden te hoeven werken is het geheel misschien makkelijker.

Hoe komt het dat de flash al voor 60% vol is? Ik heb de indruk dat de code voor de metingen en werking al met al nog redelijk klein is qua bestandsgrootte.

Maar ik heb geen flauw benul wat er natuurlijk allemaal van extra zaken noodzakelijk/vereist zijn om het geheel correct te laten werken.

Kan die sensor niet gewoon uitgelezen worden bv pH van 7,2??

Loop je anders geen risico op te alkalisch water als je enkel een meetspanning gaat uitlezen?

(ik vraag deels om bij te leren; heb 0 verstand van aquariums en de waterhuishouding)

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

• Moderator
Geplaatst:

Het aan/uit werkt goed omdat ik 3 fan's  in serie heb gezet (op 12 volt) .

Zo draaien ze niet op volle sterkte zodat het geluid niet te hoog is.

Het flash geheugen is zo vol omdat de orginele bouwer het programma zo heeft gemaakt dat de controller voor meerdere setups te gebruiken is.

De functies die ik niet nodig heb kan ik met de tijd er wel uithalen maar dat wil ik pas doen als het echt nodig is. Dit probeer ik zodat andere mensen de software ook kunnen gebruiken.

Zo is de PCA9685 gebruikt als dimmer maar mensen die bijv een commerciele led verlichting hebben kunnen de software ook gebruiken zonder de PCA. Of men kan de PWM poorten van de arduino gebruiken.

Omdat ik de boel "omgebouwd" heb naar I2C heb ik bijna alle poorten van de arduino vrij.

Ik wil nl dat de arduino met LCD niet met een dikke flatcable aangesloten is maar deze is met een dunnen 10 aderige kabeltje aangesloten.

Ziet er een stuk beter uit want ik kan de arduino naast de aquarium zetten.

De PH sensor direct uitlezen gaat niet want het signaal is zeer klein.

Zelfs met een opamp achter de sensor geeft slecht een spanning in het mV bereik. Daar moet ik nog een 2e opamp gebruiken om dat signaal te versterken naar 0-5V.

PH meting is belangrijk om 2 redenen. Ik wil ,als alles naar behoren werkt , weer discusvissen hebben. Deze hebben een PH nodig van ongeveer 6,5.

Discus vissen komen van oorsprong uit het amazone gebied en het water wordt daar "verzuurd" door de oerwouden waar de rivieren door stromen.

Ook is CO2 een mest stof die de wateplanten nodig hebben. Maar een te lage of te hoge PH is dodelijk voor zowel planten als dieren.

Zie hier voor een uitleg van een PH circuit: http://www.66pacific.com/ph/ph_1.htm

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...