Ga naar inhoud


cpu (te) heet tijdens video conversie


boudeman

Aanbevolen berichten


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Eerst gekeken naar de kastventilator, en tot mijn verbazing geconstateerd dat hij niet aangesloten was. Daarom was al die jaren mijn PC zo stil. Toch had dat voor de standaard handelingen geen effect. De cpu koeling alleen kon het dan makkelijk aan. Ventilator heb ik nu aangesloten. Toch liep de cpu temperatuur tijdens de videoconversie in 2 minuten op tot 85 graden, minder dan zonder kastventilator maar toch hoog.

Ik heb nu toch in de BIOS de turbo mode gedisabled (default is enabled). De WEI index blijkt hierdoor niet te veranderen. De temperatuur bij de videoconversie loopt nu op tot zo'n 72 grad. Ziet er dus een stuk sympathieker uit.

De cpu ventilator zit goed vast. Ik haal 'm nog wel eens los om te zien of ze überhaupt indertijd warmtegeleidende pasta toegepast hebben (ik kan nu alles verwachten), maar eerst moet ik zien aan deze pasta te komen. En misschien ook op zoek naar een steviger cpu koeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is volgens mij een standaard koeler en die worden geleverd met koelpasta. Wat je nog kan doen is kijken of het toerental goed geregeld wordt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die koelers zijn waardeloos bij zwaar gebruik. Ik heb bij een build noodgedwongen tijdelijk zo'n standaard koeler moeten gebruiken omdat de bestelde koeler niet was meegekomen. Prima voor een beetje internetten, maar zodra je een beetje zwaar ging belasten ging de temperatuur gigantisch omhoog. Toen de bestelde versie binnenkwam en gemonteerd, was het probleem meteen over.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo zeg 72 graden... :crazy:

en dat voor een beetje rekenwerk

ik krijg het ook wel eens warm als ik moet rekenen :P (vooral mijn belastingaangifte ~ weer niks)

 

maar ik ben het niet eens met de stelling dat je de koeling moet aanpassen, Juist die moet gewoon wel werken,

maar ik zie de instelling Limit CPU in je Bios disabled

 

al duurt je conversie dan een percent of 5 langer misschien je blijft onder de hittegolf

de oude corvette daar mee kun je beslist niet mee scheuren, dan gaat die snel stuk

aangepast door Tonskidutch

Mad About You

Hooverphonic

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere koeling lijkt me beter. Op HWI ook al vaker de melding gezien dat de standaard koeler bij 100% CPU het niet trekt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een plaatje zegt meer:

 

stock-temps-five-cpu-cooler-roundup-cust

 

Volgens mij komt dit aardig overeen met de ervaringen van boudeman. Het zal waarschijnlijk niet dezelfde CPU zijn maar het geeft wel aan dat de standaard koelers beslist niet tegen de taak zijn opgewassen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar ik zie de instelling Limit CPU in je Bios disabled

 

De uitleg bij "limit cpuid maximum" is:

Enabled: Allows legacy operating systems to boot even without support for CPU's with extended CPUID functions.

 

Voor mij onbegrijpelijke tekst, maar lijkt mij niets van doen te hebben met cpu temperatuur.

Default is disabled.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop gewoon een betere koeler en je bent van het probleem af..

 

Even ter vergelijking op mijn PC een video laten omzetten: 100% CPU belasting --> CPU 49 graden

 

cputemp.jpg

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

En hoe is het nu verder gegaan?

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe is het nu verder gegaan?

 Volgende week ga ik naar de PC boer om samen te kijken, wat hij aan koelers in huis heeft. Mijn kastventilator, die nu dus aangesloten is, vind ik ook tamelijk luidruchtig. Omdat ik videoconversie maar af en toe doe, is er geen onmiddellijke urgentie voor de aanpassing. Ik zou mij zelfs kunnen voorstellen dat een nieuwe videokaart, die de cpu ontlast via CUDO ook een optie is.

Ik zal, als de veranderingen zijn doorgevoerd, hier zeker op terugkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb deze week ook een te hete cpu onder handen genomen, en bij gaming meer dan 76 graden.

koelvin weggenomen, alles gereinigd, en wat een pc technieker zij, ontvet het draagvlak van de cpu waar de koeler tegen zit, en de koeler. vet(tigheid) is een goede isolator, en kan de werking van koelpasta verhinderen.

Druk koelpasta, ter grote van een erwt op de processor koelvlak, en ga dan diagonaal de 4 vijzen (als die gevezen is) gaan aandraaien per toer. zodat je zeker bent, dat die mooi gelijktijdig tegen de koelpasta gaat en de processor.

Bepaalde kunnen nu weer gaan vitten, maar die pc boer, heeft mij wel goede uitleg gegeven, want die gaat  nu niet meer boven de 38° bij zwaar gamen, na het volledig reinigen koelblok, ontvetten beide koelvlakken, en vernieuwen van koelpasta.

Hier gaat het nu wel om videobewerking, maar deze handeling kan zijn nut bieden bij deze ook.

Enige voorzichtigheid is hier wel aangewezen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb deze week ook een te hete cpu onder handen genomen, en bij gaming meer dan 76 graden.

koelvin weggenomen, alles gereinigd, en wat een pc technieker zij, ontvet het draagvlak van de cpu waar de koeler tegen zit, en de koeler. vet(tigheid) is een goede isolator, en kan de werking van koelpasta verhinderen.

Druk koelpasta, ter grote van een erwt op de processor koelvlak, en ga dan diagonaal de 4 vijzen (als die gevezen is) gaan aandraaien per toer. zodat je zeker bent, dat die mooi gelijktijdig tegen de koelpasta gaat en de processor.

Bepaalde kunnen nu weer gaan vitten, maar die pc boer, heeft mij wel goede uitleg gegeven, want die gaat  nu niet meer boven de 38° bij zwaar gamen, na het volledig reinigen koelblok, ontvetten beide koelvlakken, en vernieuwen van koelpasta.

Hier gaat het nu wel om videobewerking, maar deze handeling kan zijn nut bieden bij deze ook.

Enige voorzichtigheid is hier wel aangewezen.

 

 

is dit door een vertaalmachine gegaan  :D

Dreambox DM8000HD - DM800HD - DM800SE-CABLE - DM500HD - OpenPli
Wavefrontier T90 - 5W - 0,8W - 4,8E - 9,0E - 13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...