Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

dat zou ook een optie kunnen zijn, maar ze liggen toch echt kort bij elkaar

19,2 en 23,5 Oost

dan moet er toch iets gemeenschappelijks gevonden kunnen worden met genoeg ontvangstkwaliteit

meestal is er zodra je iets begint opnieuw uitrichten van 0 af aan

met een juiste checklist terzijde en een goed stappenplan beter dan op oude fouten voortborduren

Orlando in Love

Japanese Breackfast

Geplaatst:

dat zou ook een optie kunnen zijn, maar ze liggen toch echt kort bij elkaar

19,2 en 23,5 Oost

dan moet er toch iets gemeenschappelijks gevonden kunnen worden met genoeg ontvangstkwaliteit

meestal is er zodra je iets begint opnieuw uitrichten van 0 af aan

met een juiste checklist terzijde en een goed stappenplan beter dan op oude fouten voortborduren

Dat is een beetje de achterliggende gedacht achter de vraag.

Ik denk dat ik daar maar eens ga aan werken.

Zou het alsnog bij zo'n BigBisat iets moegen uitmaken, er van uitgande dat de LNB's juist staan tov van elkaar, en juist staan wat betreft een beetje meer of min bij skewen met de LNB zelf, welke als 0 LNB wordt ingesteld?

Ikzelf dat het niet daar dit soort schotels toch net ontworpen zijn om juist daar geen hinder van te ondervinden.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Geplaatst:

Beste Dennisdaf,

Op je foto lijken de LNB's voor 28-23-19 oost zo ongeveer tegen elkaar aan te staan, met die grote koppen.

Weet je zeker dat je de berekende afstanden precies hebt kunnen instellen? De 23oost-positie lijkt me het meest kwetsbaar als de LNB's zo ongeveer tegen elkaar aanstaan.

Je kan proberen de LNB's van 19 en 23 oost eens los te maken op de rail (kan dat bij zo'n BigBisat?), en dan primair wat met de 23oost LNB te schuiven om te kijken of je een beter signaal kunt krijgen, en dan vastzetten. En vervolgens de 19 oost daartegenaan schuiven.

Als de LNB's eigenlijk te breed zijn, zou ik een smallere nemen voor de 19 oost.

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Beste Dennisdaf,

Op je foto lijken de LNB's voor 28-23-19 oost zo ongeveer tegen elkaar aan te staan, met die grote koppen.

Weet je zeker dat je de berekende afstanden precies hebt kunnen instellen? De 23oost-positie lijkt me het meest kwetsbaar als de LNB's zo ongeveer tegen elkaar aanstaan.

Je kan proberen de LNB's van 19 en 23 oost eens los te maken op de rail (kan dat bij zo'n BigBisat?), en dan primair wat met de 23oost LNB te schuiven om te kijken of je een beter signaal kunt krijgen, en dan vastzetten. En vervolgens de 19 oost daartegenaan schuiven.

Als de LNB's eigenlijk te breed zijn, zou ik een smallere nemen voor de 19 oost.

groet,

A33

Beste A33,

De LNB voor 23,5°O is reeds vervangen door een EVO lnb-quattro-evo-122750159-190x190.jpg Maar dat heeft geen invloed op de resultaten.

Het was ook zo dat ik een gans jaar 1e jaar vanaf de installatie (ongeveer he) zelfs met de 4 LNB's met de grote kop geen problemen heb gehad.

Het is met name zo dat de LNB's voor 19,2°O en voor 28,2°O een beetje verder steken dan deze voor 23,5° O.

Daardoor heeft 23,5°O geen invloeden van zijn buren.

Wat ik ook wel eens kan proberen is de beide buren van 23,5°O een een beetje naar achteren te schuiven en de 23,5°O een heel klein beetje naar voor. Wat me door de bouw van hogervermelde EVO LNB dat deze een zeer ruime afstand kan overbruggen en toch nog vast in de houder zit.

Tussen helemaal naar de schotel, en helemaal achteruit, zit wel een deftige afstand dan he.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Geplaatst:

.... eens los te maken op de rail (kan dat bij zo'n BigBisat?)

Volgens mij had ik het nergens over naar voren of naar achteren schuiven van LNB's. Wat was er onduidelijk aan mijn tekst?

En ik zie geen antwoord op mijn vaag of je destijds precies de berekende afstanden hebt kunnen aanhouden?

(Lastig he, goed lezen en antwoorden op vragen?  :grin:   Sorrie, dit was een inkoppertje.  ;)  )

Ik zit meer op de lijn van @Tonskidutch, maar niet helemaal opnieuw vanaf het begin beginnen, maar alleen met de middelste LNB's: 23oost opnieuw uitrichten, en daarvoor moet dan in ieder geval de 19oost ook los.

Het kan rustig zo zijn dat de hele schotel iets verdraaid is, en dat je dat het eerste merkt op de 23oost. Al is het een beetje vreemd dat je dat zowel met slecht als met goed weer hebt.

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Volgens mij had ik het nergens over naar voren of naar achteren schuiven van LNB's. Wat was er onduidelijk aan mijn tekst?

En ik zie geen antwoord op mijn vaag of je destijds precies de berekende afstanden hebt kunnen aanhouden?

(Lastig he, goed lezen en antwoorden op vragen?  :grin:   Sorrie, dit was een inkoppertje.  ;)  )

Ik zit meer op de lijn van @Tonskidutch, maar niet helemaal opnieuw vanaf het begin beginnen, maar alleen met de middelste LNB's: 23oost opnieuw uitrichten, en daarvoor moet dan in ieder geval de 19oost ook los.

Het kan rustig zo zijn dat de hele schotel iets verdraaid is, en dat je dat het eerste merkt op de 23oost. Al is het een beetje vreemd dat je dat zowel met slecht als met goed weer hebt.

Groet,

A33

Het antwoord was eigenlijk vervat in het deel waar ik de EVO lnb mee in mijn reactie betrek.

De LNB's hebben destijds bij de eerste opstelling geen probleem gegeven wat uitgerekende plaats op de rail betreft.

Ik ben over het vooruit dan wel achteruit schuiven van de LNB's begonnen omdat dat soms ook wel blijkt nauw te luisteren. En, mede omdat die EVO zo'n lang lijf heeft tov van de andere LNB's.

De LNB voor 23,5° Oost in het midden zetten is juist van  scratch herbeginnen. Het zit met name zo dat als je de 4 sats ingeeft zoals ik dat deed en zoals ze er op moesten komen, de rekenmodule zegt dat Astra 1 LNB in het midden moet staan en je daarop gaat uitrichten om dan de andere LNB's te plaatsen waar ze dan moeten komen. Maar de nieuwe mogelijkheid is gerekend met 5 LNB's ( enkel in theorie) om zo de rekenmodule te laten werken zodat de 23,5° Oos LNB in het midden op de rail staat en je dus die gaat uitrichten op Astra 3 positie.

En dan de andere LNB's ( met uitzondering van deze die je er enkel bijnam voor de berekening) op de rail planten voor de andere posities.

Wat betreft hier zijn tot nu toe nog nooit belangrijke verschillen wat ontvangst betreft door het weer ervaren. Op  dat vlak is die BIG BISAT echt een juweeltje.

Geplaatst:

Ik weet niet wat de waardes zijn bij de big bisat. Maar maakt het veel uit als een LNB niet in het midden zit qua bereik. Weet de vervalcurve niet van de schotel.

Geplaatst:

De Visiosat Big Bisat geeft een constante versterking van 36dBi over een bereik van +-20 graden ontvangsthoek.

Het is bij deze schotel dus niet belangrijk of de lnb van een zwakke satelliet precies in het midden staat.

Geplaatst:

De Visiosat Big Bisat geeft een constante versterking van 36dBi over een bereik van +-20 graden ontvangsthoek.

Het is bij deze schotel dus niet belangrijk of de lnb van een zwakke satelliet precies in het midden staat.

Ok sprietje, dan gaat het dus in mijn geval van 13° Oost tot zeg maar 28° Oost niet veel, of zelfs niets uitmaken of ik de Astra 1 of Astra 3 op het nulpunt zet.

Bedankt he,

Geplaatst:

Ik weet niet wat de waardes zijn bij de big bisat. Maar maakt het veel uit als een LNB niet in het midden zit qua bereik. Weet de vervalcurve niet van de schotel.

Ik keek hier juist naar de reactie van Sprietje, en daaruit blijkt dat het normaal niet veel zou mogen uitmaken.

Geplaatst:

wat ook kan is dat je eens vergelijkt met de ontvangst waarden van andere transponders en dus zenders op de 23,5 Oost

bijvoorbeeld die van Skylink die hebben ook HD zenders

als je de E2satllitesignaalmeter neemt kun je signaal verschillen zien op je laptop

gewoon in het netwerk hangen de VU+ oproepen in het proggie en kijken wat de waarden zijn voor 23,5 OOst nederlands en Skylink zendersesm21.jpg

Orlando in Love

Japanese Breackfast

Geplaatst: (aangepast)

Maar Sprietje betekent de 20 graden ontvangsthoek zeg maar 10 graden links en rechts van het middelpunt of 20 graden elke kant op??? Ik neem aan dat jebhet eerste bedoelt want je hebt het over totale ontvangshoek.

edit: overigens heeft de standaard Vu app voor de iPhone ook een signaalmeter die via wifi het signaal van je huidige kanaal die opstaat laat zien. Maar hoe precies die is en hoeveelnlag daarin zit weet ik niet.

aangepast door Dpaki

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...