Ga naar inhoud


Google locatie wijzigen


Jürgen

Aanbevolen berichten

Op mijn MacBook gebruik ik Safari en de Google zoekmachine.

De locatie waar ik zit is Spanje.

Schijnbaar heb ik weer ergens per abuis een toets aangeraakt want sinds vandaag krijg ik alleen nog maar zoekresultaten uit Spanje.

Als ik onderin in de pagina van de zoekresultaten kijk staat daar ook inderdaad de Spaanse locatie waar ik zit en daarbij staat dat die uit het Internet adres wordt afgeleid.

 

Ik wil echter standaard alleen zoekresultaten uit Nederland zien maar zie geen opties om dit te wijzigen en tot gisteren was dit ook het geval.

 

Iemand een idee?

 

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


De OS X locatievoorzieningen uitschakelen

slot.pngWanneer je erg op je privacy bent gesteld dan is het verstandig om het onderstaande eens goed door te lezen. Je Mac stuurt namelijk informatie over je locatie en het verbonden Wi-Fi netwerk naar Apple en websites.

De informatie over je locatie wordt onder andere gebruikt om bijvoorbeeld automatisch de tijdzone van je Mac aan te passen. Tevens wordt deze informatie door Safari gebruikt om een website de gelegenheid te geven om content op basis van je huidige locatie te tonen.

Als je liever niet wilt hebben dat Apple of een website weet waar je op dat moment bent dan kan je de locatievoorzieningen handmatig uitschakelen. Je vindt deze optie terug in:

 ▸ Systeemvoorkeuren ▸ Beveiliging ▸ optie: Schakel Locatievoorzieningen uit

Om de wijziging te kunnen maken dien eerst het voorkeuren paneel te ‘unlocken’ met behulp van het slotje linksonder in het venster, hiervoor dien je over het beheerderswachtwoord van je Mac te beschikken.

Je kan het uitschakelen van de locatievoorzieningen controleren door het opnieuw inschakelen van de optie Systeemvoorkeuren ▸ Datum en tijd ▸ Tijdzone ▸ ‘Stel tijdzone automatisch in op basis huidige locatie’. In het venster zal de volgende tekst verschijnen: ‘Huidige locatie kan op dit moment niet worden bepaard’

Het is ook mogelijk om alleen de locatievoorzieningen in Safari uit te schakelen deze optie vindt je terug onder Safari ▸ Voorkeuren ▸ Beveiliging ▸ optie: Sta websites toe om naar locatie-informatie te vragen. Vanzelfsprekend kan je deze optie niet activeren als de locatievoorzieningen via de systeemvoorkeuren zijn uitgeschakeld.

 

tijdzone-uit.png

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze optie is mij bekend en had ik al geprobeerd maar heb toch niet de indruk dat dit het probleem moet verhelpen.

 

Zoals geadviseerd heb ik de locatiegegevens voor Safari uitgevinkt, zie bijlage.

Voor de zekerheid op de MacBook een herstart uitgevoerd.

Als ik daarna in Safari een zoekopdracht ingeef komen alleen maar Spaanse zoekresultaten te voorschijn.

Onderin in de pagina staat dan nog steeds Benicasim, zie bijlage.

 

Dus hoe kan ik nu de locatie - opties wijzigen zodat ik uitsluitend Nederlandse zoekresultaten zie?

 

post-37183-0-44918900-1455481266_thumb.png

post-37183-0-89849300-1455481275_thumb.png

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat staat er precies in je adresbalk na een zoek opdracht?  Als er iets van lang_es in staat laat hij alleen resultaten uit Spanje zien

 

Wat je kunt doen is bij een zoekresultaat op zoekhulpmiddelen klikken, daar heb je de optie om land en taal in te stellen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je rechts op het tandwieltje klikt en bij geavanceerd zoeken kijkt?

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ook even de cache legen om uit te sluiten dat daar ook nog rommel in zit, in (vrijwel) elke andere brouwser kan je dat doen door Ctrl Shift en Del in te drukken en dan een popup menutje krijgt.

 

Cache wissen in Safari

  1. Ga naar het vervolgkeuzemenu Safari.
  2. Selecteer Voorkeuren.
  3. Klik op het pictogram Beveiliging in het bovenste venster.
  4. Klik in het dialoogvenster Beveiliging op Bladwijzers.
  5. Klik op Toon cookies.
  6. Klik in het dialoogvenster Cookies op de cookies van een bepaalde website en klik vervolgens op Verwijder. Als je alle cookies wilt wissen, klik je op Verwijder alles.
  7. Klik op Gereed.
aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem al gevonden.

 

Waarom ik dit soms gebruik weet ik eigenlijk niet, zeker kwestie van gewoonte maar regelmatig geef ik de zoekterm direct in de browserregel in, dus i.p.v. in de zoekregel van Google.

Dat blijkt het probleem te zijn, waarom weet ik niet.

 

Als ik de zoekterm in de browserregel invoer dan zie ik alleen de Spaanse zoekresultaten, voer ik de zoekterm in de Google zoekregel in dan krijg ik alle Nederlandse resultaten.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het probleem nog niet opgelost maar heb je een work-arround  ;)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh, ik begrijp uit deze opmerking dat het wel mogelijk zou moeten zijn dat als ik een zoekopdracht in de browserregel invoer er dan ook standaard Nederlandse zoekresultaten zouden moeten verschijnen?

 

Dan zou ik niet weten hoe?

 

Natuurlijk kan ik de taal en land eenmalig via Instellingen - Geavanceerd zoeken wijzigen maar verder zie ik geen opties.

Via Instellingen - Zoekinstellingen ik niets wijzigen wat hierop lijkt.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien gewoon even je cookies wissen, het lijkt erop dat er toch ergens iets opgeslagen is.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...