Fisker Geplaatst: 15 februari 2016 Geplaatst: 15 februari 2016 Ik sta nu in Oliva, Spanje met mijn camper. Als ik op mijn satelliet ontvanger kijk, staat mijn automatische antenne gericht Astra 3b 23.5 E op azimuth 162 graden. Kijk ik met mijn mob. tel op de SatFinder app. moet ik Astra 3 zoeken op azimuth : 145.2 graden. Waar zit het verschil in? (De elevation staat allebeide op 38.8) Ik wil namelijk een "losse" antenne plaatsen. M.vr.gr. Herman Asscom-Reference, Oyster CI, Adimo Jazz, DM600PVR, DM500HD M.v.groet, He®man
Moderator ceesv Geplaatst: 15 februari 2016 Moderator Geplaatst: 15 februari 2016 Dishpointer geeft de volgende waarden voor Astra 3 Your Location Satellite Data Dish Setup DataLatitude: 38.9224°Longitude: -0.1238°Name: 23.5E ASTRA 3BDistance: 37885kmElevation: 38.7°Azimuth (true): 145.1°Azimuth (magn.): 145.2°LNB Skew [?]: -18.9° Het lijkt erop dat de opgave van je automatische ontvanger niet juist is. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Sprietje Geplaatst: 15 februari 2016 Geplaatst: 15 februari 2016 Beste FiskerHeeft je automatische schotel een ingebouwde GPS-functie?Anders kan hij nooit weten op hoeveel graden azimuth de schotel moet staan.
Fisker Geplaatst: 15 februari 2016 Auteur Geplaatst: 15 februari 2016 Dishpointer geeft de volgende waarden voor Astra 3 Your Location Satellite Data Dish Setup Data Latitude: 38.9224° Longitude: -0.1238° Name: 23.5E ASTRA 3B Distance: 37885km Elevation: 38.7° Azimuth (true): 145.1° Azimuth (magn.): 145.2° LNB Skew [?]: -18.9° Het lijkt erop dat de opgave van je automatische ontvanger niet juist is. Als ik met de Satfinder app, bij benadering, meet klopt die 162 graden. De gegevens die jij opgeeft van Dishpointer worden ook gegeven door de SatFinder app Maar wat houd ik nu aan, bij het plaatsen van een "losse schotel?" Want als ik die 145 graden aanhoud vind ik nooit de Astra 3 Herman Asscom-Reference, Oyster CI, Adimo Jazz, DM600PVR, DM500HD M.v.groet, He®man
Fisker Geplaatst: 15 februari 2016 Auteur Geplaatst: 15 februari 2016 Beste Fisker Heeft je automatische schotel een ingebouwde GPS-functie? Anders kan hij nooit weten op hoeveel graden azimuth de schotel moet staan. Dit zou ik niet weten, maar het is een nieuwe HD Oyster ontvangervan Ten Haaft Herman Asscom-Reference, Oyster CI, Adimo Jazz, DM600PVR, DM500HD M.v.groet, He®man
a33 Geplaatst: 16 februari 2016 Geplaatst: 16 februari 2016 Als je meetapparaten 162 graden aangeven als azimuth voor de 23oost, is dat waarschijnlijk de gemeten magnetische azimuth? Pittige magnetische afwijking! Als je magnetisch uitricht, moet je dan de 162 aanhouden. Wel checken hoe plaatselijk die magnetische afwijking eventueel is. Als je uitricht op true azimuth (bijvoorbeeld met de zon of met dishpointer), moet je 145 graden aanhouden lijkt me. Maar ik ben ook geen expert... groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Sprietje Geplaatst: 16 februari 2016 Geplaatst: 16 februari 2016 (aangepast) Beste FiskerHet verschil in de echte Azimuth en de magnetische Azimuth is maar 0,05 graad. Dat kan nooit het verschil verklaren tussen de 145,2 en 162 graden.Maar er bestaat ook een kompasindeling van 400 graden waarbij dus een haakse hoek geen 90 graden maar 100 graden is. Dan is de kompashoek 161,3 graden, dus wat jij op geeft.Heb je misschien een verkeerde instelling op de Satfinder app? 16 februari 2016 aangepast door Sprietje 1
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen