Ga naar inhoud


Gaan campers over enige tijd een nieuw type antenne gebruiken?


Sprietje

Aanbevolen berichten

De meeste camperbezitters gebruiken een draaibare offsetschotel die automatisch de satelliet zoekt. Een nieuwere technologie is de vlakantenne.
Beide hebben ook wat nadelen. De vlakantenne geeft doorgaans te weinig versterking om aan de rand van de footprint voldoende signaal te geven. Offsetschotels van 85cm vangen weer veel wind waardoor ze bewegen en moeite hebben om bijv. de zwakke signalen van de Astra 23,5 in Zuid-Spanje of de Algarve te ontvangen als er veel wind staat.
Er is nu weer een nieuw type antenne ontwikkeld die gewoon vlak boven op de camper of caravan gemonteerd kan worden en de signalen die onder een schuine hoek kan ontvangen. Hij is slechts 1cm dik.
Lees hier meer over deze nieuwe ontvangsttechniek: http://tweakers.net/nieuws/102529/platte-antenne-moet-ontvangst-internet-voor-vliegtuigen-verbeteren.html
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Offsetschotels van 85cm vangen weer veel wind waardoor ze bewegen en moeite hebben om bijv. de zwakke signalen van de Astra 23,5 in Zuid-Spanje of de Algarve te ontvangen als er veel wind staat.

 

Moet ik hier nog commentaar op geven of zal ik het maar voor mezelf houden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp echt niet waar Drs.IJzerbout het over heeft.

En wat zo'n antenne gaat kosten? Dat zal alles te maken hebben hoeveel er van gemaakt gaan worden. Dat zullen er zeker niet zoveel van zijn als TV's maar als dit straks voor alle vliegtuigen, boten, campers, caravans, vrachtwagens, touringcars enz. zal zijn, dan zal de prijs nog wel meevallen. Mechanisch gezien zit er niets in en dat maakt het voor automatische schotels meestal juist duur. Dan moeten er onderdelen gemaakt worden en die moeten in elkaar gezet worden. Bij elektronica is het een kwestie van research en aantallen.

Wel mooi dat er niets hoeft te draaien om de signalen van de juiste satelliet te ontvangen. Wel zullen de signalen die door de gehele antenne worden opgevangen in fase gezet moeten worden want die vallen er behoorkijk scheef op. Als je bijv. eens kijkt in Schotland en iets boven Oslo, daar is de elevatie van de Astra 23,5 maar 20 graden. Dat wil dus zeggen dat de signalen 70 graden schuin op de antenne vallen. Je zult dan flink wat minder signaal krijgen dan in Zuid-Italië en Griekenland waar de signalen onder een hoek van 45-50 graden binnen komen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze moeten gewoon het signaal opschroeven dan kan je de selfsat M03D of de M01D op je dak plakken en nog rondrijden ook.

 

Dat ze daar niet eerder aan hebben gedacht.

 

De veldsterkte die satelliettransponders uitstralen is aan strenge voorschriften gekoppeld.

Het heeft te maken met de storing die satellieten onder elkaar op nabije posities zouden kunnen veroorzaken en ook de storing met diensten die binnen de footprint op de aarde kunnen ontstaan.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp echt niet waar Drs.IJzerbout het over heeft.

 

 

Ik had het over de onzinnige stelling dat de  offsetschotels van 85cm weer veel wind vangen waardoor ze bewegen en moeite zouden hebben om bijv. de zwakke signalen van de Astra 23,5 in Zuid-Spanje of de Algarve te ontvangen als er veel wind staat.

 

Gewoon gezwets in de ruimte.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs.IJzerbout

Het bewegen van automatische camperschotels van 85cm is het grootste probleem bij camperaars. In gebieden waar je bij een vaste schotelopstelling een schotel nodig hebt van minimaal 100cm, is het signaal bij een 85cm net toereikend als er geen wind is en de schotel dus niet beweegt. Maar als je vlak aan zee met zo'n schotel flink is de wind staat, staat de schotel continue te bewegen door speling in het aandrijfmechanismen en vering van het dak.
Misschien dat je ook nog doelt op Triax-schotels, nou Triax maakt geen automatische schotels.

Flink wat camperbezitters hebben ook zonder wind in Zuid-Spanje en Portugal al veel moeite om de Astra 23,5 te vinden omdat het signaal zo zwak is. Velen laten de schotel eerst automatisch uitrichten op de sterke Astra 19,2 en gaan dan noodgedwongen handmatig de schotel naar de Astra 23,5 richten.
Maar goed, als jij deze problemen niet kent, dan moet je maar eens op een forum lezen speciaal voor camperbezitters.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dit keer doelde ik niet op Triax schotels.

 

Ik ken deze problemen niet...maar ze lijken me zelf gemaakt.

Een schotel op een camper zetten is natuurlijk vragen om problemen.

 

Problemen met wind heb ik niet op mijn lokatie alhoewel ik direct aan de Gulf woon. Het is hier op een enkele uitzondering na altijd windstil of hoogstens een lichte bries.

 

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om een grote schotel van 1 mtr mee te zeulen als ik met vakantie ga. NL TV interesseert me (ons) geen lor.

De antenne die je dit keer voorsteld is een goede oplossing voor campers die (zeer) goed in de slappe was zitten want het ding lijkt me niet goedkoop. De technologie is trouwens niet nieuw en bestaat al enige tijd.

 

Wil je wel een goede satellietonvangst op een object dat zich beweegt zoals een boot, bus etc. dan kijk een naar de firma www.epak.de   Die hebben verschillende zeer goede oplossingen.

De prijzen zijn ook hoog maar vallen toch in het bereik van de camper enthousiastelingen met een goede portemonnee.

Wel duurder dan de Triax-jes. :D

 

Wij gebruiken de TVRO systemen van Epak bij MBC voor speciale uitzendingen en zijn er zeer tevreden over. Is absolute professionele hoogwaardige kwaliteit, made in Germany.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...