Ga naar inhoud

Ontvangst 19,2 goed, 23,5 niet - wat doe ik verkeerd ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste Carlette

Of een bepaald type duo-lnb past op een schotel heeft met veel zaken te maken zoals:
- Hoe meet je de maat van de schotel, in de breedte of in de hoogte?
- Wat is de f/D-verhouding van de schotel?
- In welk land of regio staat de schotel?

Ik kan het zo voor je uitrekenen of het past maar dan moet ik eerst even "maat X" weten, zie deze link https://www.sat4all.com/forums/topic/351769-abonnement-basis-tov-basishd/ bericht 13.

• Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Hallo Sprietje,

Ik ben gelijk maar even het dak weer opgeklommen en het opgemeten:

Maat X = 58,3 cm

De schotel heeft een afmeting van: 88 cm hoog en 82 cm breed (is dus ovaal).

Ik ben nu aan het kijken voor evt. een nieuwe duo LNB (tenminste, als het nodig is...); hebben jullie daar een bepaald merk of type wat jullie adviseren kunnen ?

Voorts zag ik dat er ook een CanalDigital triple LNB bestaat (voor astra 1, 2 en 3); is dat wat ?

Bedankt alvast !

Geplaatst: (aangepast)

Is die maat van 58,3cm gemeten vanaf het midden van de lnb-klem en 53cm vanaf de bovenzijde?

Ik kan het bijna niet geloven. Het moet volgens mij meer zijn.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Die 58,3 cm is gemeten vanaf het midden van de LNB-klem tot aan het schoteloppervlak.

Ik heb het inderdaad op ca. 53,8 (!) cm vanaf de bovenzijde gemeten... (60% van 88 cm).

Euh... ook een nieuwe schotel nodig...  :(

Geplaatst:

Dan zou je met een CanalDigitaal duo-lnb toch beide satellieten moeten kunnen ontvangen. Het wijkt wel 7mm af maar een duo-lnb voor een schotel van 80-85cm breed is ook geen echte optie.
Maar heb je de kop van de Astra 23,5 nu al in de klem staan en de schotel op de Astra 23,5 uitgericht?

Geplaatst:

Ja, de kop staat nu in de Astra 23,5, maar zo gezegd ontvang ik daar nu niets op...

De monteur had wel een keer wel ontvangst op 23,5 (verticaal, horizontaal had hij er problemen mee...), maar dan weer niet op 19,2 (en aangezien we ook aardig wat programma's op 19,2 kijken en via CanalDigitaal op 19,2 wel SD ontvangen...).

Wat adviseer je ? Alles maar nieuw nemen ? Zowel nieuwe duo- of triple-lnb EN schotel (Triax 88 cm bijv.) ?

Geplaatst:

Tja, alles nieuw kopen kan natuurlijk altijd nog.

Ik vind de schotel er best goed uit zien en over het ontwerp is goed over nagedacht. Dat kun je zien aan de plaats waar de vier bevestigingsbouten dan de schotel zijn aangebracht, namelijk ver uit het midden. Dit komt het rendement van de schotel zeer ten goede want een lnb haalt het meeste signaal (+10dB) precies uit het midden van de schotel waar deze parabool geheel onaangetast is door oneffenheden van bouten en spanningen in het materiaal.
Wat dat betreft lijkt hij wel op de oerdegelijke Kathrein maar dan misschien een oud type.

Maar je schrijft dat je geen ontvangst hebt op de Astra 23,5. Dan kan het toch niet anders dan dat de schotel niet goed staat uitgericht?

Geplaatst:

Ik heb echt geen flauw benul Sprietje... Ik heb de monteur laten komen omdat ik er zelf ook weinig kaas van heb gegeten.

Zo gezegd heeft deze met meetapparatuur het e.e.a. geregeld: 19,2 kreeg hij erg gemakkelijk; 23,5 was al een stuk lastiger... Bijna onmogelijk zou ik zeggen...

TV Gelderland en NPO 2 kreeg hij bijvoorbeeld helemaal niet te pakken (die zat op verticaal meen ik); NPO 1 eerst ook niet (die zat op horizontaal meen ik), maar erg, erg zwak...

Eerst dacht hij dat er iets in de LNB kapot was...(?); later zag hij ineens dat het een LNB voor een 60 schotel was en dat het daar ook wel eens aan zou kunnen liggen... (maar toen was hij er al 1,45 uur mee bezig  :crazy:...)

Kortom... na 1,45 uur nog geen HD...

Wat mij bevreemd is dat 19,2 probleemloos te vinden en te ontvangen is (100% zelfs !), maar dat 23,5 (nagenoeg ?) onmogelijk is...

Eigenlijk ben ik een beetje radeloos: 

- ligt het aan het uitrichten (je mag toch verwachten dat de monteur er verstand van heeft) ?

- is de 23,5 LNB kapot ?

- is de (met name 23,5) LNB niet geschikt voor deze schotel ?

- of wat anders...?

Geplaatst:

Maar wat is dat dan voor een monteur?
Heeft hij dan geen 60cm duo-lnb in de auto liggen en ook een voor 80cm?
Hij kan de schotel toch eerst optimaal uitrichten met een enkele lnb.
Ik vind het maar een vreemde situatie dat die man de zaak achter laat terwijl het niet werkt. En 7 kwartier bezig zijn met alleen maar uit te richten? Dat kan toch niet. Is het misschien een beunhaas?

Geplaatst:

Is de LNB niet stuk? Ik heb laatst 2 schotels nagekeken en gerepareerd, daar zat een inverto LNB op, en beide waren defect. Nieuw uit doos!

ik raad aan om de schotel met een single lnb af te stellen op de 23,5 , en daarna pas de duo lnb te plaatsen. Dan weet je in ieder geval dat de schotel goed staat !!

System Administrator (niet van deze site)

• Moderator
Geplaatst:

Daar zat ik ook aan te denken, vooral gezien de opmerking over een beetje ontvangst op een polarisatie.

De skew staat toch wel goed?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Tja Cees en en Frans, daarom schreef ik het al. Die monteur heeft toch zeker wel een lnb zij zich? Als hij daarmee nu de schotel prima uitricht op de Astra 23,5 en hij wisselt de single-lnb weer uit voor de duo-lnb, dan weet je toch meteen wat er aan de hand is. Heb je dan geen beeld, dan is die niet in orde. Het kan ook nog zijn dat de diseqc-instelling niet goed staat in de satellietontvanger, diseqc-1.0 Astra 19,2 positie A en Astra 23,5 positie B.
En de duo-lnb moet 10 graden schuin staan is op Satlex te zien.

Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat de lnb-klem zo dicht op de schotel staat. Dat kan ik niet goed rijmen met het formaat van de schotel die 88cm hoog is.
Als de schotel goed op de Astra 23,5 staat uitgericht en je hebt daar prima ontvangst op en op de Astra 19,2 niet, dan zou ik eens een duo-lnb nemen voor een schotel van 80-85cm breed.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie antwoorden !

@Sprietje; nee, het was geen beun... Een officieel bedrijf hier die dat regelmatig doet en het apparatuur ervoor heeft... Was ook balen dat hij het niet voor elkaar kreeg en vervolgens weer vertrok zonder dat er wat was opgelost...  :(

Hij had geen andere duo-LNB bij zich: een nieuwe (voor 19,2 en 23,5) zouden ze moeten bestellen, want die hadden ze ook niet op voorraad (!)

Ik zal eens kijken of ik een enkele LNB nog heb en vraag of ze eerst die doen en vervolgens een (nieuwe) duo-LNB.

Wat betreft de diseqc etc.; ja, die stond volgens mij wel goed want dat hebben we nog gecontroleerd.

Het vreemde was dat de ontvanger (In de televisie) iedere keer enkel 19,2 vond, maar bij 23,5 dus niets...

Ten aanzien van de LNB-klem dat die dicht op de schotel staat... Wat zou de afstand dan moeten zijn ? Als ik zo kijk hoe lang ze normaliter zijn (plaatjes van internet), dan schat ik dat de lengte van de beugels ongeveer 2/3 van de hoogte is, wat bij mij op 53,8 cm komt... Dan is de afstand van 58,3 cm toch redelijk (of vergis ik mij ?  :confused: ).

@Frans B: ja, ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ergens heb ik ook het gevoel dat de duo-LNB wel eens kapot kan zijn... Zit nu al wel 5 jaar op het dak, maar was nieuw uit doos... Al die 5 jaar heb ik overigens de 23,5 niet gebruikt... :whistle:

@ceesv: euh... wat is een skew ? Kun je dat zelf of de monteur ? (ik mag toch aannemen dat die man er verstand van heeft ?)

Ik overweeg serieus een andere duo-LNB te kopen (of wellicht een triple-LNB), maar wil wel zeker weten dat de monteur er dan wat van bakt...

Het is namelijk niet de bedoeling dat hij weer 1,45 uur aan het stoeien is en onverrichterzake vertrekt... (de uren moet ik namelijk betalen (en dat is niet erg, als er tenminste maar resultaat komt...  :().

• Moderator
Geplaatst:

De skew is de hoek met de grond die de lnb maakt.

Je moet de LNB, afhankelijk van je locatie onder een bepaalde hoek scheef zetten voor een optimale ontvangst.

Horizontaal en verticaal is alleen horizontaal en verticaal voor die satelliet die voor jou gezien in het zuiden staat.

Moet je de schotel meer naar het oosten draaien, dien je de hoek van de lnb met de grond mee te draaien.

Ik heb nog even teug gebladerd in dit onderwerp, gezien de foto lijkt mij de skew goed te staan.

Het is aan te nemen dat je duo lnb defect is, of dat de duo lnb niet goed omschakelt op de diseqc sturing van je ontvanger.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Je zult toch geen CCS-coax hebben?

Hoe lang is de coaxkabel ongeveer?

Welk merk en type coax heb je? Weet je dat niet, geef dan eens op wat er op de coaxkabel gedrukt staat.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...