Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Graag advies

We zijn trotse eigenaars geworden van een villa in Javea (ligt op de neus van Spanje)

Nu zouden we graag Tv Vlaanderen ontvangen op een degelijke manier zonder teveel ruis en uitval.

Opnemen wilt mijn vrouw zeker :)

Een tweede tv kan er in de toekomst komen...

Hier in België heb ik nog een sterke beugel met een triax 110cm schotel liggen, deze zouden we graag mee verhuizen.

Eveneens heb ik Triax lnb multiblock houder liggen (4 Lnb's)

Heb al even op de site rond gekeken en leerrijke onderwerpen gevonden.

Zou graag gaan voor en Vu+ ontvanger gaan: welk model raden jullie aan met welke LNB's?

Hoeveel kabels moet ik van de schotel naar de ontvanger plaatsen?

Is het uitrichten van de schotel moeilijk? Ik kan gemakkelijk met een pc scherm op het dak gaan staan moest dit een voordeel zijn.

Hartelijk dank Voor jullie reactie...

Stoffie

Geplaatst:

Beste Stoffie

Je kunt de Triax 110 natuurlijk prima gebruiken daar.
Rekening houdend met de toekomst zoals je schrijft, zou ik lnb's nemen met vier aansluitingen.
Ik begrijp dat je liefst alle vier de satellieten wilt gebruiken, dus de Hotbird en Astra 1, 2 en 3. Bedenk wel dat je daar niet de UK-Spotbeam kunt ontvangen met zenders als BBC, ITV, Channel4 enz. maar wel de Europabeam van de Astra 28,2. Daar zitten ongeveer 170 zenders op dus toch wel de moeite dacht ik.
Als lnb zou ik nemen de Inverto Black Premium Quad.

Als je aangeeft of dit is wat je wilt, zal ik de zaak voor je uitrekenen hoe je het af moet stellen.

Voor elke tuner heb je een aparte coaxkabel nodig. Heeft de ontvanger dus twee tuners, dan zul je daar twee coaxkabels op aan moeten sluiten.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Beste Sprietje,

Alles in binnen, de 4 x Inverto Black Premium Quad en 4 x Spaun SAR 411 WSG.

De coax kabel ga ik in Spanje kopen... gaat de Tevatel Cable coaxial LTE 168 6.8mm 100m blanco worden. Gelezen op een van je vorige post.

Nu komt het moeilijkst waarschijnlijk: hoe begin ik eraan om de schotel en LNB's af te stellen?

Alvast bedankt voor je hulp!

Christophe

Geplaatst:

Beste Stoffie

Om te beginnen moet je de lnb-arm gaan schoren want vier lnb's met vier aansluitingen en 16 stukken coaxkabel weegt heel wat. Daarvan zakt de arm te veel door en krijg je verminderde ontvangst.
Gebruik hiervoor aluminium pijp van 10mm buitenwerk. Die kun je bij elke goede bouwmarkt kopen in lengtes van 1 meter en kost maar enkele euro's.
Er zijn vele manieren om de lnb-arm te schoren. De foto die ik als bijlage heb, ontziet de ontvangst van de buitenste lnb's vanaf de schotel goed echter, ik zou de schoren iets hoger aan de schotel monteren (zie gele lijnen) om de trekkracht aan de schotel te verminderen en daardoor eventuele verbuiging van de schotel te voorkomen. Zoals je begrijpt moet de pijp platgemaakt worden aan de uiteinden om ze makkelijk met een parker of bout vast te kunnen zetten.
Uiteraard moeten de schoren worden aangebracht voordat je de multirail en lnb's gaat plaatsen.

Ik zal straks uitrekenen hoe je ze lnb's en schotel af moet stellen.

post-60869-0-92822800-1457547803.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Beste Stoffie

Een triax 110 moet je in Javea als volgt afstellen:

- monteer de multirail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
- monteer de koppen van de lnb's 5-6mm van de lnb-klemmen.
- zet de rail maximaal schuin (dat is 20 graden)
- plaats de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de lnb-arm.
- zet de lnb's op de volgende afstanden:
tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 104mm
tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 67mm
tussen de Astra 23,5 en 28,35 is 70,5mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje.
- zet de rail 18,15 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird 13 moet 75mm lager staan dan de kop van de Astra 28,35. Dit hoogteverschil kun je meten met een waterpas en een rolmaat die je op de koppen van de lnb's plaatst.
- stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 15 graden
Astra 19,2 op 15 graden
Astra 23,5 op op 19 graden
Astra 28,2 op op 23 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
- stel de elevatie van de schotel in op 40,5 graden om de Astra 19,2 te kunnen vinden. Sluit de coaxkabel rechtstreeks aan op de 19,2-lnb aan te sluiten zonder diseqc-switch.
Heb je de Astra 19,2 gevonden, dan de schotel op maximale signaalkwaliteit uitrichten door de elevatie en de draairichting bij te stellen.
Nu de diseqc-switches plaatsen. Als je die compact wilt plaatsen, kun je dit met Spaun het beste als volgt doen:
Gebruik één tirewrap voor twee behuizingen en plaats de behuizingen tegenover elkaar op de pijp.
Doe dit nogmaals maar dan wat lager en dan 90 graden gedraaid t.o.v. de bovenste twee. Nu heb je op weinig ruimte prima toegang tot alle vier de diseqc-switches. Die kun je nu zo aan de onderzijde in de behuizingen schuiven.
Vergeet vooral niet de regenkapjes van de vier lnb's omlaag te trekken zodat er geen water in de coax kan lopen.

post-60869-0-01137200-1457552607_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Hoi Sprietjes,

Hartelijk dank voor de uitgebreide handleiding, de schoren ga ik hier in Belgie al maken. In Javea zien we wel dat het gaat lukken... Ik laat zeker een berichtje achter...

Groetjes

Christophe

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...