Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bewolkt en regenachtig weer, en ondanks een gemiddelde schoteldiameter (maximum E85)  artefacten in beeld. Kan. Op internet: geen sneeuwbuien of donderwolken. Vreemd.

Zou mijn antenne verdraaid zijn als gevolg van de recente stormachtige wind?  Via de enigma signal meter app zie ik:

SNR: 99% of meer

BER:0%

AGC: zwabbert tussen 0 en 30%.

vreemd. signaalontvangst lijkt dus in orde.  Toch maar even een software update uitgevoerd, en dat blijkt te helpen.

Geplaatst:

is dus echt geen VUplus topic,

maar we helpen allen

is er snel een één coaxkabel aansluiting te leggen naar de LNB met middenpositie op die maximum85?

zijn er dan nog steeds artefacten?

is de F-connector al eens opnieuw aangesneden, het minste geringste contact tussen kern en mantel draadjes ook via lekwater is killing voor je ontvangst

als het op alle satelliet posities is moet de hoofdkabel van disqec switch naar uw receiver de boosdoener zijn

ciao ciao

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:

Tav punt 1: inderdaad - ik zat zelf al te twijfelen om het onder "algemeen" te plaatsen. Wellicht dat een moderator dat zou willen doen?

tav punt 2:

a) Mijn punt was nu net dat "slechte ontvangst" niet altijd een hardwarematige oorzaak heeft, maar dat een softwarematige oorzaak ook voor kan komen;

B). Jouw advies ligt minder voor de hand als de ontvanger een prima Signaal ruisverhouding meet, een hoge signaalsterkte, en een Bit-error rate van nul, zoals het geval was. Gare kabels, -connectoren of -switches hebben onmiddelijk hun weerslag op deze waarden in negatieve zin. Sterker: het is dan juist af te raden om als eerste de kabels los te halen, de schotel opnieuw uit te richten.

Wat ik nog verzuimd heb te vermelden, was dat ik wèl verschillen merkte tussen de HD-transponders van Astra 23.3 en andere transponders van andere satellieten. Dat is dan weer vreemd. Na de update (2 minuten uitval) was het beeld op Astra 23.3 foutloos.

Met andere woorden: Bij slechte ontvangst:

Kijk eerst naar de signaal/ruisverhouding, signaalsterkte en bit error rate

Geplaatst:

ja oké

sta ik bij VTI altijd toe

en daarom bevreemd het dat je überhaupt over een signaal kwaliteit begint

maar mooi dat het opgelost is

met ? image en ? update op ? model VU+

ciao ciao

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:

Ehm....ik kom niet aan de overkant denk ik. Ligt ongetwijfeld aan mij.

Aanleiding: Baggerbeeld op Duitse zenders, terwijl de antenne normaliter voldoende regenreserve heeft.

Stap 1: als je problemen hebt, begin je te info te verzamelen en ga je vervolgens analyseren. Als eerste kijk ik naar signaalkwaliteit in zo'n geval. Die was prima, bit error rate nul, versterkingsfactor zat te zwabberen (dat is normaal met slecht weer). Vreemd. Normaal heb je bij baggerbeeld slechte signaalkwaliteit - dat was het bijzondere.

Stap 2 analyse:

- Het is waarschijnlijk dat er voldoende signaalsterkte is, en dat vindt de ontvanger ook - want de Bit error rate = 0.

- Hé dat is vreemd, want er zijn toch artefacten.

- Ik kijk op andere satellieten en transponders, en daar lijkt alles goed te zijn.

- Vermoedens:

- De Astra 23.3 satelliet is helemaal gaar;

- Het signaal is bagger, maar ondanks dat geeft de signaal info functie optimistische waarden

- Er is iets anders

- Vervolgactie: ik vergelijk verschillende zenders en zie dat de signaal info functie verschillende waarden toont.

- conclusie 1: Signaal info functie lijkt in orde

- conclusie 2: atmosfeer, schotel, switches en kabel e.d. lijken niet de oorzaak te zijn

- conclusie 3: ik blijf met mijn tengels af van schotel, kabels en connectoren

- Vermoeden: er vinden de laatste tijd nogal frequent updates plaats van VTI 9.x, dat doet men niet voor hun lol, de kans is aanwezig dat er bugs zijn

- Vervolgactie: updates naar binnen halen, en testen. 

VTI 9.0.2, kernel 3.13.5, load: 1.03/1.04/1.05

Geplaatst:

Ja ik weet het ook niet beter dan dat we over 23,5 Oost praten (op kingofsat) en een enkeling over 23,3 Oost praten (op lyngsat)

waarom partou 23,3 Oost dat nergens op dit forum eerder voorgekomen is (de uitzondering bevestigd de regel)

je stelt de Duitse zenders zijn slecht geweest voor af aan de update

en is nu weer in orde na de update

dan kan het zijn dat voor jou model VU+ (welke weten we nog steeds niet) bij een vorige update een kreupel bestand meegeleverd werd

dat corrigeert men bij VTI meestal binnen een dag daar tienduizenden dan snel reageren op het forum van VTI

frequente updates releasen betekend vinger aan de pols en goede support

je bericht #1 geeft niet weer sinds wanneer je problemen hebt

sinds VTI of sinds weken, dagen, een update versie

je zult mij als die hard  enkel met meer informatie kunnen tevreden stellen, ook voor uw collega VU+ gebruikers

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:

Je hebt volkomen gelijk. 

De enige keer dat ik precies moet weten waar de Astra 23.x hangt, is als de vervloekte XML file bij de nieuwe VTi release voor de zoveelste keer een foute waarde bevat. "Zolang mijn LNB zich maar lekker in het brandpunt bevindt, is het goed" zullen we maar zeggen.

het betreft een VU-DUO2, en ik heb het sinds vrijdag vorige week opgemerkt, het foute bestand kan dus al eerder in productie zijn genomen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...