Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Regelmatig vragen mensen zich af of hun satellietschotel wel vrij zicht heeft op de satelliet die ze willen ontvangen.
Er bestaan diverse hulpmiddelen om er achter te komen of je schotel vrij zicht heeft.
Een veel gebruikte manier is de site http://www.dishpointer.com/. Hierin kun je je locatie invoeren en de satelliet die je wilt ontvangen. Dan zie je precies de richting waarin de satelliet staat. Wat lastiger wordt het als het om de hoogte van eventuele obstakels gaat. Er is wel een mogelijkheid om op een bepaalde afstand van de schotel een hoogte meetpunt aan te geven, maar dan kom je al snel met twee vragen te zitten:
Op welke afstand moet ik dat meetpunt dan zetten?
Hoe hoog is dat obstakel in werkelijkheid waar ik naar wil kijken?
Deze site heeft dus ook zo zijn beperkingen.

Een stuk eenvoudiger gaat het tegenwoordig met een iPhone of Smart phone.
Daar zijn diverse apps voor te downloaden (gratis of betaald) waarmee je kunt zien of je schotel vrij zicht heeft. Dit is vooral ook handig als je nog moet gaan bepalen waar je je schotel het beste kunt plaatsen.

Maar ook met deze methode kun je zeker niet in alle gevallen 100% nauwkeurig bepalen of je schotel vrij zicht op de satelliet heeft. Dit heeft met twee zaken te maken:
- er zit altijd enige afwijking in de iPhones of Smart phones, zowel in de kompasfunctie (Azimuth) als in de elevatiemeting.
- het is nagenoeg ondoenlijk om goede metingen op zeer korte afstand tussen 0-3meter en op grote afstand uit te voeren.
Een paar voorbeelden van deze beperkingen zijn:
- Je woont in een heuvelachtig of bergachtig gebied. Je iPhone of Smart phone geeft aan dat de satelliet net boven de bomen op de berg uit komt die zich op 400 meter afstand bevindt. Een hele kleine afwijking in je apparaat kan een verkeerd beeld geven waarbij in werkelijkheid blijkt, dat de satelliet nèt achter de berg zit. Je schotel moet dan of hoger of verder achteruit geplaats worden.
- Op 50 meter afstand staat een hoge schoorsteen. Je iPhone of Smart phone geeft aan dat de satelliet er net langs gaat maar is dat wel zo? Bij een minieme afwijking in het apparaat kan de satelliet ook net achter de schoorsteen zitten zodat je geen ontvangst hebt.
- Je wilt een schotel op een inpandig balkon plaatsen. Bij de plaatsbepaling van je schotel is het van belang dat de balustrade geen belemmering vormt voor de ontvangst maar ook het balkon van je bovenburen niet en eventuele zijmuren.
- Je hebt een schotel achter de ramen geplaatst omdat je buiten geen schotel mag plaatsen. Je moet nu bepalen dat de signalen niet door de onder- en bovenzijde van het raam belemmert worden maar ook niet door beide zijkanten van het raam.
- Een variant hierop is het plaatsen van een schotel op zolder waarbij de signalen door het dakraam moeten vallen.
- Je wilt een schotel plaatsen tegen de muur en het dak heeft een flinke overstek. Hoe hoog mag ik de schotel nu plaatsen zonder dat de overstek signalen voor mijn schotel gaat tegen houden. Dicht onder de overstek plaatsen heeft weer het voordeel dat de schotel zo veel mogelijk uit de regen hangt en de lnb's droog blijven.

Een meting die helemaal 100% nauwkeurig is, is een meting m.b.v. de zon.
Twee keer per jaar, in het voorjaar en in het najaar, loopt de baan van de zon precies achter de Clarkebeltbaan door. Als de zon dan precies achter een satelliet staat, noemen we dit sun outage. Hierbij kan het signaal van de satelliet overstemt worden door de zonneruis waardoor het TV-beeld wegvalt maar hier wil ik het nu niet over hebben.

Dit voorjaar loopt de zon omstreeks 29 febr. 2016 achter de satellieten door maar let op, dit kan een paar dagen eerder of later zijn in andere delen van Europa. De zon maakt zijn baan nu nog een kleine 3 graden onder de Clarkebelt maar elke dag loopt die baan iets hoger totdat op 29 februari de zon in Utrecht 0,29 graden onder de satellieten door loopt en op 1 maart 0,09 graden boven de Clarkebelt loopt.
Dit is m.b.v. een calculator allemaal terug te vinden, zie: http://www.satellite-calculations.com/Satellite/suninterference.php

Hoe gebruik je deze calculator voor vrij zicht?

1- Kies bovenaan de satellietpositie.

2- Kies daaronder de diameter van de schotel. De diameter is wel interessant als je wilt weten wanneer het satellietsignaal door de zon weg kan vallen maar niet om te kijken of objecten de signaalweg naar de schotel verstoren. Wel is het zo, dat als je de diameter klein invult (bijv. 30cm = 0.3meter), je over een langere termijn kunt zien wanneer de zon precies in de richting van de satelliet staat.

3- Voer onder de kaart de coördinaten in waar de schotel staat. Je kunt dit ook aanklikken op de kaart. Hierbij moet je de kaart inzoomen en meestal twee maal op de juist plaats klikken voordat je de straat waar je woont vermeld wordt.

4- Nu kun je in de tabel zien op welke dag en welk tijdstip de zon achter de satelliet staat. Gebruik hiervoor de kolom: Peak Interference Local Time mm/dd/yyyy hh:mm:ss.

Deze kolom houdt rekening met zomer- en wintertijd. Het enige wat niet klopt zijn de tijden voor Portugal. Die vallen volgens de site onder de West Europese tijd = UTC+1uur maar dat is fout. Hier moet je dus kijken bij UTC-time want de tijd in Portugal is gelijk aan de tijd in Engeland.

5- Als er op het bewuste tijdstip tijdens zonneschijn enige schaduw op de schotel valt van een boom of een object, dan heeft U geen optimale ontvangst.

Helaas voorspellen de Nederlandse weerberichten voor 29 febr. en 1 maart niet al te veel zon maar je kunt natuurlijk al een paar dagen eerder gaan kijken. Je moet er dan alleen rekening mee houden dat de zon dan nog net iets lager staat dan de satelliet.
Maar goed, niet alle leden van dit forum wonen in Nederland en elders in Europa kan het misschien wel prachtig weer zijn om te controleren of de schotel vrij zicht heeft.

post-60869-0-34394200-1456160414_thumb.jpg

post-60869-0-25782000-1456160443.jpg

post-60869-0-53799500-1456160475_thumb.jpg

post-60869-0-44834300-1456160500.png

Geplaatst:

@Sprietje,

....... onder de satellieten door loopt en op 1 april 0,09 graden boven de Clarkebelt loopt.

Foutje ?

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Geplaatst: (aangepast)

Met vandaag nog minder dan 1,5 graad te gaan dat de baan van de zon achter de Clarkebelt loopt, was het in het zuiden van Nederland in ieder geval een perfecte dag om te kijken of je vrij zicht op de ontvangst van de satellieten hebt. Voorlopig zit ik weer goed met de bomen in de tuin die ik vorig voorjaar getopt heb. Geen schaduw te bekennen in de buurt van de schotel.
De weersvoorspelling is voor de komende dagen gunstig zodat waarschijnlijk tot a.s. maandag 29 febr. elke dag gekeken kan worden met de zon of de schotel vrij zicht op de satellieten heeft. Dinsdag als de zon het dichtste langs de Clarkebelt loopt, zal het wel niet meer mogelijk zijn want dan wordt er regen voorspelt.

Nog even de tijden van een paar satellieten voor de komende dagen in Nederland:
28,5e om 11.09uur
28,2e om 11.10uur
23,5e om 11.31uur
19,2e om 11.50uur
13,0e om 12.17uur

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Op de wolkenradar ligt Nederland er op dit moment wolkeloos bij, een uitstekende dag om het vrije zicht van je schotel te controleren want de zon staat vandaag nog maar 1 graad elevatie verwijderd van de Clarkebelt.
Geen schaduw op je schotel op de bewuste momenten, dan alles in orde.

De meeste weersverwachtingen geven voor zondag en maandag ook nog veel zonneschijn af dus wie maandag tijd heeft om te inspecteren, heeft de meest exacte meting. Dan staat de zon maar een paar tiende graad onder de Clarkebelt.

Geplaatst:

Nog even de tijden van een paar satellieten voor de komende dagen in Nederland:

19,2e om 11.50uur

post-92358-0-45848500-1456658679_thumb.jpg

11:15 - 13.5 dB

11:30 - 13,3 dB

11:40 - 13,2 dB

11:45 - 12,7 dB

11:50 - 11,3 dB

11:55 - 11,4 dB

12:00 - 12,9 dB

12:05 - 13,2 dB

12:10 - 13,3 dB

.... dit alles voor ZDF info HD.

]-[an - Utrecht.

Xtrend ET7500 - Triax 88 voor 13 19.2 23.5 en 28.

Ziggo - Humax 5200C en 5300C - Samsung UE43KS7500

Geplaatst: (aangepast)

Ik zie dat er bij jou ook een schaduw op de schotel valt van een buis of zo?
Nu is dat oppervlak in verhouding van de schotel maar betrekkelijk klein en valt het ook niet in het midden van de schotel dus je zult er maar weinig van merken.

Maar ik zie ook allemaal ruitjes op de schotel. Staat de schotel achter gaas?

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Ik zie dat er bij jou ook een schaduw op de schotel valt van een buis of zo? Nu is dat oppervlak in verhouding van de schotel maar betrekkelijk

klein en valt het ook niet in het midden van de schotel dus je zult er maar weinig van merken. Maar ik zie ook allemaal ruitjes op de schotel. Staat

de schotel achter gaas?

Die buis is onderdeel van het hek van mijn balkon. Ik kan de schotel nog wel iets hoger zetten, maar niet echt veel want dan valt er weer schaduw aan de bovenkant (balkon is inpandig). Het gaas is een net dat voor mijn balkon gespannen is omdat anders alles onder de duivenstront komt te zitten.

]-[an - Utrecht.

Xtrend ET7500 - Triax 88 voor 13 19.2 23.5 en 28.

Ziggo - Humax 5200C en 5300C - Samsung UE43KS7500

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...