Ga naar inhoud


Auto inruilen of doorrijden?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Omdat wij na 30 jaar met de caravan op stap zijn geweest stoppen wij nu met kamperen en overwegen wij om onze huidige (diesel) auto in te ruilen tegen een auto met minder vaste kosten.

 

Op zich zouden wij de auto niet willen inruilen want die bevalt ons verder uitstekend maar de vaste lasten zijn wel vrij hoog.

 

Onze huidige auto is een Nissan X-Trail van 01-2011 dus 5 jaar oud en heeft 82.500 km op de teller.

De maandelijkse WB is € 154,= en de verzekering is gekoppeld aan een nieuwwaarde van € 50.000,=

 

De huidige inruilwaarde op een nieuwe of jonge occasion is circa € 16.000,=.

 

Nu overwegen wij om een benzine auto te kopen waarbij wij circa € 14.000,= moeten bijbetalen.

De maandelijkse WB komt dan op circa € 50,=.

 

In beide gevallen denken wij nog 10 jaar met of de huidige of de nieuwe auto circa 8.000 km per jaar te gaan rijden.

 

 

Nu vragen wij ons af of het nu daadwerkelijk verstandig of economisch rendabel is om de huidige auto in te ruilen.

De diesel zal met nog eens 80.000 km geen moeite mee hebben.

Ik heb al een poging ondernomen om dat via de ANWB berekenende kilometerprijs aan de weet te komen maar daar kom ik met een nieuwe benzine auto iets voordeliger uit maar echt wijzer wordt ik daar ook niet van.

 

Heeft iemand een goed advies hoe hiermee om te gaan?

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con bedankt maar dat gaf de ANWB berekening ook al aan, bij hen was de kilometerprijs € 0,28 i.p.v. € 0,29.

 

Als ik naar b.v. een jonge NISSAN QASHQAI 1.2DIGT 85KW CONNECT EDITION (02-2015) kijk dan kom ik volgens de ANWB berekening ook op circa € 0,29 per km uit dus zoals ik al had geschreven wordt ik hier natuurlijk niet veel wijzer van.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten de kosten per kilometer.

Ga je 14000 bij leggen om +/- 12000 aan maandelijkse WB kosten te besparen over 10 jaar.

Dus daar verlies je al de eerste 2000 euro.

Dan moet die benzine auto al heel wat goed maken per kilometer.

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt maar dat is het niet alleen.

De verzekering is voor de nieuwe auto circa € 200,= minder en het onderhoud ook zoiets wat dus over 10 jaar toch ook circa € 4.800,= scheelt.

Daarbij is het koffiedik kijken of de geprognotiseerde € 500,= onderhoud per jaar over 10 jaar voor de X-Trail haalbaar is.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten het feit of je met een andere auto goedkoper uit bent denk ik ook aan het gebruiksgemak.
Mijn ervaring is dat als je een nieuwe auto hebt, je reuze voorzichtig met je nieuwe aanwinst bent. Is er op een parkeerterrein wel een plaats vrij maar is die door de parkeerkunst van beide naastgelegen auto's erg smal, dan ga je naar een andere plek zoeken (die er vaak niet is) waar je wat meer ruimte hebt.
Kom je terug bij de auto, dan kijk je eerst of er geen deuken of beschadigingen in je splinternieuwe auto zitten.
Nou geef mij maar een auto die al een jaar of vijf of ouder is, dan heb je een zorg minder.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt overwegen weer een diesel te nemen, brandstofgebruik 4,0-3,8 l/100km.

Dan ga je er qua brandstof en verzekering en belasting erop vooruit. ( 30.000 euro)  WB 110 per maand.

 

Let op, getallen zijn ongeveer.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alles in een excel tabel neergezet wat de kosten van de auto's die in aanmerking kwamen. Van mijn eigen auto wist ik tot op de cent wat ik er aan uitgegeven had... de toekomst is altijd een beetje onduidelijk.

Overigens zou ik nooit een gebruikte auto kopen, maar altijd nieuw... dat is niet duurder dan een gebruikte... maar goed, dat is een andere discussie.

 

Als je het benzineverbruik van de auto wil weten, kijk dan eens op www.spritmonitor.de  Daar vullen mensen hun liters benzine in en de gereden afstand...  het is best wel populair, en geeft een erg reeel beeld van het verbruik van een auto.

Ik zelf vul mijn gegevens daar ook in...  je hebt de optie om alle kosten van je auto in te vullen... ik doe dit wel, maar veel mensen beperken zich tot de benzine, en dat is eigenlijk jammer... want op die manier kan je je eigen kosten proberen te optimaliseren als die te hoog zouden liggen.

 

Voor mij is een auto een gebruiksvoorwerp... dus status speelt geen rol.  Ik heb tot nu toe eigenlijk altijd relatief lang doorgereden met auto's... tot de kosten van reparaties de pan uit gingen rijzen...  Ik schrijf een auto af op 10 jaar...  ik koop altijd nieuw. Rij je langer dan die 10 jaar, is de auto niets meer waard, en kan het onderhoud dus duurder zijn zonder dat de aanslag op je budget erger wordt...

 

Als ik je afwegingen lees, ga je ook een kleinere auto kopen, en wil dat dan zeggen dat je de grote x trail niet meer nodig hebt, of "kan" het met de kleine ook, maar biedt de grote toch voordelen...?  eens je een kleinere hebt is het voorbij met het eventueel makkelijk kunnen stouwen van dingen die je wil meenemen....  maar dat heeft niets met budgettering te maken uiteraard.

 

Zet alles eens in een excel tabel, incl je afschrijvingen, reeel benzinegebruik, belastingen, verzekering, en als het kan ook het geschatte onderhoud... 

 

Uit mijn hart zou ik altijd zeggen: doorrijden....  en dat is in veel gevallen inderdaad voordeliger, maar als je van een grote naar een kleine auto gaat kan het dus wel anders liggen!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even in je profiel naar je leeftijd gekeken maar vat het niet persoonlijk op :grin:

 

Zomaar even wat overwegingen:

  • Mijn schoonpa is nog een paar jaar ouder. Hij rijdt de ene na de andere buts in zijn auto. Geen ernstige ongelukken maar paaltjes en dat soort dingen. Jammer als je dan een nieuwe auto hebt;
  • Je kan het alleen economisch willen bekijken maar je kan natuurlijk ook gewoon zeggen "wij willen een andere auto". Wat kan jou het schelen? Je laatste jas heeft toch geen zakken!
  • Het is natuurlijk veel slimmer om een 3 jaar oude auto met maximaal 60.000 km op de teller te kopen. Vooral voor wat ruimere auto's scheelt dat een hoop pesos;
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toevallig net mijn "nieuwe" auto opgehaald :-)

 

Mijn dealer (Renault) hanteert de prijsbepaling via www.zomoto.nl 

 

Ik denk dat jouw huidige dealer zich in de handjes wrijft als die de wagen voor 16.000 in handen krijgt.

 

Wat is nu een diesel met maar 82.500km op de teller?

 

En dan ook nog eens van de 1e eigenaar.

 

Op een nieuwe auto verdiend de dealer min 3500,00 en dan praat ik niet over afleveringskosten.

 

Ik zou er zeker eens een dagje uit er voor uittrekken ik denk dat je dan een heleboel geld bespaart / verdiend op een andere / nieuwe auto.

Gigablue Quad Plus - Gigablue X1 - Gigablue IPbox - Mutant HD51 4K - MiniX NEO X7

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Als ik je afwegingen lees, ga je ook een kleinere auto kopen, en wil dat dan zeggen dat je de grote x trail niet meer nodig hebt, of "kan" het met de kleine ook, maar biedt de grote toch voordelen...?  eens je een kleinere hebt is het voorbij met het eventueel makkelijk kunnen stouwen van dingen die je wil meenemen....  maar dat heeft niets met budgettering te maken uiteraard.

 

Zet alles eens in een excel tabel, incl je afschrijvingen, reeel benzinegebruik, belastingen, verzekering, en als het kan ook het geschatte onderhoud... 

 

Uit mijn hart zou ik altijd zeggen: doorrijden....  en dat is in veel gevallen inderdaad voordeliger, maar als je van een grote naar een kleine auto gaat kan het dus wel anders liggen!

 

Zoals ik al schreef stoppen wij met kamperen en dus ook met het trekken van een 1.700 kg zware caravan.

Om die reden is er ook geen zware trekauto meer nodig maar deze auto biedt wel veel comfort die ook bij het solo rijden veel gebruikersgemak oplevert.

 

 

Ik heb even in je profiel naar je leeftijd gekeken maar vat het niet persoonlijk op :grin:

 

Zomaar even wat overwegingen:

  • Mijn schoonpa is nog een paar jaar ouder. Hij rijdt de ene na de andere buts in zijn auto. Geen ernstige ongelukken maar paaltjes en dat soort dingen. Jammer als je dan een nieuwe auto hebt;
  • Je kan het alleen economisch willen bekijken maar je kan natuurlijk ook gewoon zeggen "wij willen een andere auto". Wat kan jou het schelen? Je laatste jas heeft toch geen zakken!
  • Het is natuurlijk veel slimmer om een 3 jaar oude auto met maximaal 60.000 km op de teller te kopen. Vooral voor wat ruimere auto's scheelt dat een hoop pesos;

 

 

.... ik denk dat ik dan toch wel iets voorzichtiger rijd want ik heb al 19 schadevrije jaren en dat tot mijn pensionering met 60.000 km per jaar.

Uiteraard is een deukje zo gebeurt maar dat mag voor mij geen invloed op een besluitvorming hebben.

 

Ik heb toevallig net mijn "nieuwe" auto opgehaald :-)

 

Mijn dealer (Renault) hanteert de prijsbepaling via www.zomoto.nl 

 

Ik denk dat jouw huidige dealer zich in de handjes wrijft als die de wagen voor 16.000 in handen krijgt.

 

Wat is nu een diesel met maar 82.500km op de teller?

 

En dan ook nog eens van de 1e eigenaar.

 

Op een nieuwe auto verdiend de dealer min 3500,00 en dan praat ik niet over afleveringskosten.

 

Ik zou er zeker eens een dagje uit er voor uittrekken ik denk dat je dan een heleboel geld bespaart / verdiend op een andere / nieuwe auto.

 

 

Nou, dat valt toch wel tegen, ook de verkopers hanteren koerslijsten en dat scheelt hier en daar wel wat maar geen duizenden €.

 

Als ik het allemaal zo lees en bij gelijkblijvende kilometerkosten dan denk ik toch maar aan doorrijden en ik houd € 14.000,= in mijn zak.

 

Kijk, als je niet meer met de caravan op pad gaat gaan we toch wel verscheidene malen korte reisjes maken en die kosten ook aardig wat euries.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dit een verstandig besluit is... 14 000 euro betalen is best veel... (is ongeveer wat een nieuwe auto mag kosten voor mij voor inruil... haha....  maar ik krijg nooit veel inruil omdat ik mijn auto's opgebruik.  Dan heb je wat dat betreft nog altijd wel een onderhandelingsbasis, en ik ben uiteraard ook altijd bereid om een heel eind te rijden voor een betere deal)

Bovendien, als je kosten niet significant zullen dalen, schiet je er in mijn ogen dus niet echt mee op. Je gaat kleiner rijden...  maar je wil er toch nog regelmatig op uit met de auto... en dan is die grotere auto waarschijnlijk wel prettig.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gaan altijd met de auto op vakantie. Je wil niet weten wat wij zo met z'n tweeën nog allemaal meeslepen. Geen sleurhut meer betekent meestal dat je meer dingen in de auto gaat meenemen. En dan is een ruime auto toch wel handig.

 

Ben het met je eens, steek die 14 ruggen maar in flink wat vakanties. Heb je meer lol van.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 16.000 terug krijgt voor de huidige, is dat aan de vrij hoge kant.

Want er staan er te koop voor minder geld van hetzelfde bouwjaar en km.

Maarja bij aankoop van een nieuwe auto krijg je altijd wat meer terug voor de oude.

 

Maar een nieuwe zou ik niet kopen, maar eentje van een jaartje oud waar net de kop vanaf is.

Scheelt al snel enkele duizende euro's

 

Het voordeel dat je hebt, als je een kleinere koopt, is dat je de kosten die minder zijn maandelijks terug ziet in de knip.

Plus als je hem weer wilt verkopen, krijg je in verhouding meer terug, omdat het een jongere auto is, die een stuk goedkoper in rijden en onderhoud is als de oudere.

Plus je hebt elke maand meer geld overgehouden om eens lekker uit te gaan eten, of andere dingen te gaan doen.

 

En het huidige spaargeld brengt toch niets meer op op de bank tegenwoordig.

Leef goed zolang je kunt, morgen kan het je laatste dag zijn, heb ik al bij meerdere familie en kennissen meegemaakt de laatste tijd, in die leeftijd groep. 

Daar zijn er verschillende die nu met een zak geld voor de hemelpoort staan, maar daar nemen ze geen Euro's aan. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gaan altijd met de auto op vakantie. Je wil niet weten wat wij zo met z'n tweeën nog allemaal meeslepen. Geen sleurhut meer betekent meestal dat je meer dingen in de auto gaat meenemen. En dan is een ruime auto toch wel handig.

 

Ben het met je eens, steek die 14 ruggen maar in flink wat vakanties. Heb je meer lol van.

 

 

Dat was inderdaad ook een punt die ik mij later pas realiseerde.

Naast de ruime auto gebruikten wij ook nog een dakkoffer, maar ja als je 6 maanden overwintert dan heb je ook wel het een en ander nodig.

Pas toen mijn vrouw riep dat wij met de zomer met de 2 kleinkinderen ergens iets gingen huren besefte ik pas dat dan in de auto 4 personen, een hond en bagage mee moest, dus daar ging mijn droom van een zuinige kleine auto.

 

Ik denk dat het al een hele toer wordt om alle spullen met mijn huidige X-Trail mee te krijgen.

Wij zijn immers wat ruimte betreft verwend, er ging zowat alles mee want er was immers ruimte te over.

 

Allen bedankt voor de input en wij blijven voorlopig lekker in onze huidige auto rijden.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...