Ga naar inhoud


Auto inruilen of doorrijden?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Als je 16.000 terug krijgt voor de huidige, is dat aan de vrij hoge kant.

Want er staan er te koop voor minder geld van hetzelfde bouwjaar en km.

 

 

 

Nou, dat klopt niet helemaal want een Nissan X-Trail dCi 2.0 LE 4WD van 2011 met 82.500 km is niet snel te koop.

Het type LE en dan de IT-uitvoering is de meest dure 4-wiel uitvoering van de X-Trail die te koop is, dus € 16.000,= inruil is zeker niet overdreven.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Bij 8.000 km/jaar mis ik nog een optie.

 

Auto de deur uit en gebruik maken van taxi, streektaxi, openbaar vervoer en bij langere reizen een auto voor een paar dagen huren.

 

Het is natuurlijk een hele ommezwaai, maar zou wel eens goedkoper kunnen zijn, wanneer je in staat bent je leven zo in te delen dat dit aansluit op dit vervoersmodel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In je rekenvoorbeeld scheelt je huidige auto tov het benzine model wat je aanhaalt 104 euro per maand aan wegenbelasting. Da's dus 104X12X10=12.800 euro wat je zou kunnen besparen over 10 jaar genomen.

Daarnaast zal het vast zo zijn dat het benzine model qua aanschaf goedkoper is hetgeen je terug vindt in de verzekeringspremie dus ook daar zal nog wat voordeel te halen zijn. Ik vind het knap wat euro's aan wegenbelasting.

 

Als je toch geen 1700 kilo meer hoeft te trekken zou ik denk ik toch gewoon eens kijken naar een benzine model als je daar het budget voor hebt. Wat verbruik je met die diesel, en wat zou een benzine model van je keuze gaan verbruiken? 4x4 is leuk, maar heb je dat echt nodig? En een grote auto is handig, maar hoe vaak denk je nou echt die ruimte te gaan benutten?

 

je zou het verbruik kunnen verdisconteren in de kosten per km maar over 10 jaar genomen het onderhoud ook nog berekenen per kilometer wordt lastig. Auto's hebben de nare eigenschap om vanaf een bepaalde kilometer stand ineens een hele hoop aan onderhoudskosten te gaan vreten (distributieriem? / Koppelingsplaten (tenzij je een automaat hebt), /automaat laten flushen / uitlaat / accu, gloeispiralen, enz) en dan moet je nog hopen dat er ondertussen niet spontaan iets stuk gaat.

 

Besef wel dat als je jaren diesel hebt gereden met enorm koppel bij lage toeren het wel even wennen zal zijn om in een benzine model te stappen.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sta op dit moment voor dezelfde keuze. Volgende maand stop ik met werken en ik vroeg mij af of ik door moest rijden met mijn Citroen C5 diesel.

Deze site http://www.omslagpunt.com/ heeft me geholpen om de keuze te maken voor het doorrijden met deze voiture.

Ik weet wat ik heb aan deze auto en het operationele verschil met de benzineversie is klein. Bovendien rijdt diesel aanmerkelijk prettiger dan benzine, maar dat is mijn persoonlijke smaak.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, diesel rijden heeft iets.

 

Het is gevoelsmatig en daar heb je best wel eens wat voor over...

Maar dan moet je jezelf niet vervuilen met kosten, het is "the feel".

En dat mag nu eenmaal best wel iets kosten, "join your life"...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het hele onderwerp heeft minimaal 2 kanten, het financiële plaatje aan de ene kant en het gevoel aan de andere kant.

Het eerste is toch vrij duidelijk want de kilometerkosten ontlopen bij de 2 genoemde opties nauwelijks dus moeten er andere registers worden open getrokken om een keuze te maken.

 

Met het gevoel ligt het inderdaad iets anders.

Een van de belangrijkste is al herhaaldelijk genoemd en dat is het bijzonder comfortabel rijden met een diesel, zeker als de huidige auto over een hoog koopel beschikt.

De laatste 30 jaar rijd ik alleen diesel en het is dan maar de vraag of je nog aan het rijden met een benzinemotor kunt wennen.

Daarnaast zijn het de luxe opties die ik weliswaar niet meer op een nieuwe auto zou bestellen (willen betalen) maar waar mijn wederhelft en ik nu toch eveneens aan gewend ben zoals o.a. verwarmde en verstelbare lederen stoelen voor en achter, Xenon verlichting en een Bose Sound System.

Erg veel niet direct functionele luxe maar je raakt er wel aan gewend.

 

Of ik niet uiteindelijk meer dan 7.000 km per jaar zal gaan rijden is ook nog maar te bezien want mijn vrouw begint nu al te roepen dat wij toch wel een paar maal per jaar op pad gaan waaronder naar vrienden in Berlijn.

Dit betekend dat wij met een hond erbij toch wel wat bagageruimte moeten blijven gebruiken.

 

Last but not least het fijne gevoeld om toch nog voorlopig althans € 14.000,= extra reserve in je zak te kunnen houden.

 

Nogmaals allen bedankt voor de uitgebreide bijdragen.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Overweeg dan een boodschappen wagentje en huur voor de lange ritten een mooie Duitse Beierse wagen.

 

Ik weet uit ervaring dat extra's in een wagen heel snel wennen en niet opvallen, en dat je ze gaat missen wanneer ze er niet meer zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je hebt wel een punt, nu 14.000 uitgeven om 12.800 te besparen op je wegenbelasting over 10 jaar genomen klinkt niet echt als een win-win situatie.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je kunt ook zeggen, verkoop je huidige auto, en ga met de fiets.

Bespaar je nog meer uit, hou je 14.000 en het geld wat je nu elke maand kwijt bent aan de auto in je zak.

 

En anders heb je voor 1200 € extra 10 jaar plezier van je nieuwe auto.

 

Dus iedereen geen geld meer uitgeven, maar gewoon op de bank laten staan.

Kunnen die dikke koppen van de bank nog meer eindejaars- premie opstrijken van jou geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik een beetje mis in jouw verhaal is dat van de vervuiling. Of speelt dat helemaal geen rol?

Kan zijn dat dat voor jou natuurlijk geen issue is, maar dat is de reden dat ik nooit een diesel zou kopen.

Daarnaast ben ik het niet eens met de melding dat een diesel prettiger rijdt dan een benzine

(ik weet het, dat is een andere discussie) maar de lange adem van een benzine, dat is toch zalig???

Link naar reactie
Delen op andere sites

de beierse melk wagen is 15 jaar oud rijdt als een TIET en kost me enkel veel geld in Nederland

 

ik zou hem (ik sowieso) als ik jou was in nederland uitklaren en in Paiyse Espanja aanmelden.

Verzekering goedkoper

Wegenbelasting goedkoper

En voor de rit heen en terug neem je wat jerrycans met je mee

 

een auto verkopen is geldvernietiging

een nieuwe is milieubelastend en veel te oneconomisch

Painted Moon

The Silencers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik een beetje mis in jouw verhaal is dat van de vervuiling. Of speelt dat helemaal geen rol?

 

Voor mij speelt dat inderdaad totaal geen rol.  Ik doe dus niet mee met die "hype" die bedoeld is om veel geld uit je zak te laten roven...

Maar voor anderen kan dit een "belangrijk" issue zijn...  en als dit zo is moet je daar uiteraard naar handelen....

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er bestaan geen schone auto's, zelfs elektrische auto's vervuilen, alleen staat de uitlaat ergens anders.

Er zijn wel schonere auto's met filters en katalysatoren, en daaronder vallen ook de moderne diesels.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan inderdaad geen schone auto's, maar wel meer en minder ongezonde...

de WHO (wereldgezondheidsorganisatie) catalogeerde de uitlaat van dieselmotoren als 'kankerverwekkend' dus op hetzelfde niveau als o.a. asbest en arseen...

bron: http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/uitlaatgassen-van-diesel-veroorzaken-longkanker/article-normal-58527.html

uitlaat van benzine motoren blijven behoren tot de categorie 'waarschijnlijk kankerverwekkend'

Dat stemt toch allemaal tot nadenken.

Ook het fijn stof dat geproduceerd wordt baart mij echt zorgen.

Zeker hier in België waar de salariswagen nog steeds per definitie een dieselmotor heeft...

De moderne roetfilter is niet in staat het fijne stof weg te filteren, dat gaat los door de filter (en wordt zelfs opgenomen via de huid)

Net dat maakt het zo kankerverwekkend. 

En je wil niet weten wat de NOx'en doen met het milieu (die worden door de katalisator in de benzinemotor geneutraliseerd)

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstofoxiden

 

maar dat is allemaal toch wel erg off topic....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om even verder te gaan met die laatste off-topic. Als je de diesel inruilt en op benzine gaat rijden dan veroorzaak je zelf wellicht iets minder luchtvervuiling. Maar diezelfde diesel wordt dan misschien door een volgende koper weer intensiever gebruikt dus ten opzichte van het milieu is het netto-resultaat geen enkele verbetering. Integendeel, het wordt zelfs nog erger, want de topic starter rijdt per jaar wellicht zelf wat minder kilometers dan een volgende koper zou gaan doen.

 

Zelf rijdt ik ook een (sjoemel)diesel, zou ik nu beslist niet weer kopen, de volgende wordt benzine, maar pas als deze diesel het loodje legt, simpel om bovengenoemde reden.

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...