Ga naar inhoud


Auto inruilen of doorrijden?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Even de milieukwestie ter zijde.

 

Intussen heb ik proberen uit te rekenen wat het mij globaal per jaar scheelt als ik mijn X-Trail inruil tegen een jonge (demo) benzine Nissan Qashqai of Hyundai ix 20.

Bij de Qashqai investeer ik circa € 5.000,= en bij de Hyundai circa € 500,= dus ik heb even de afschrijvingen niet in de berekeningen meegenomen want spaargeld levert op dit moment toch niets op en een kleine investering doet dan ook minder pijn.

 

De berekening is gebaseerd op 10 jaar gebruik en 10.000 km per jaar.

Hierbij is de brandstofverbruik, verzekering en wegenbelasting meegenomen.

Omdat onderhoud moeilijk in te schatten is heb ik deze ook maar niet meegenomen.

 

Bij aankoop van een Qashqai bespaar ik per jaar circa € 1.300,=

Bij aankoop van een Hyundai bespaar ik per jaar circa € 1.800,=

 

Dus dit zijn toch wel besparingen waarbij inruil interessant gaat worden.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik snap die berekeningen niet zo. Natuurlijk bespaar je met een kleinere auto. Ben je nou echt op zoek naar besparing? Of wil je gewoon een nieuwe auto?

 

Ik zou overigens niet voor de ix20 gaan. Die schijnt bijzonder stug geveerd te zijn. Lekker voor je rug.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ix 20 was puur een voorbeeld wat ik even in beeld had en was enkel voor een berekening kleine auto bedoelde deze zal het ook zeker niet worden, denk in deze maat dan eerder aan een Renault Captur of dergelijke.

 

Nog even voor de duidelijkheid, de huidige X-Trail is een perfecte auto en technisch en comfort gezien geen enkele reden om deze in te ruilen.

Dus ja, het gaat om kosten te besparen want immers is de X-Trail voor normaal gebruik te groot, te zwaar en te duur.

Dus nee, het gaat zeker niet om een nieuwe auto te rijden, dat boeit mij eigenlijk niet.

 

Ik vind wel dat als je minimaal € 1.300,= respectievelijk € 1.800,= per jaar kunt besparen dit de moeite waard is om te overwegen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is dus: heb jij 1300 euries over voor een perfecte auto waar je 10000 / jaar in rijdt?

 

Of wil je 1300 jaarlijks in je zak houden?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het één sluit het andere toch niet uit!

Als ik € 1.300,= per jaar in mijn zak houd dan kan ik toch nog steeds een perfecte auto rijden, de vraag is alleen welke is de perfecte auto?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je berekening is onvolledig... omdat je je investering totaal niet meeneemt.

Dat alleen het totaal "benzine" en belasting en verzekering lager zullen zijn, is uiteraard correct... omdat het over een kleinere/lichtere/goedkopere auto gaat zijn die 2 laatste items lager.

 

Maar je vergeet nu dus even dat je nog eens 5000 euro moet investeren bovenop de auto die je inruilt, en die ook een bedrag vertegenwoordigt (14000??)...  Ik denk echt wel dat je de afschrijving van beide auto's ook nog moet meenemen...  en dan weet ik nog niet echt waarmee je voordeel gaat doen... én je bent het voordeel van de grote auto kwijt, waarin je makkelijk veel kan stouwen tijdens een reis.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om even verder te gaan met die laatste off-topic. Als je de diesel inruilt en op benzine gaat rijden dan veroorzaak je zelf wellicht iets minder luchtvervuiling. Maar diezelfde diesel wordt dan misschien door een volgende koper weer intensiever gebruikt dus ten opzichte van het milieu is het netto-resultaat geen enkele verbetering. Integendeel, het wordt zelfs nog erger, want de topic starter rijdt per jaar wellicht zelf wat minder kilometers dan een volgende koper zou gaan doen.

 

 

 

Een veel gehoord argument. Maar als jij, en vele andere mensen, hun vuile auto's inruilen voor schone auto's word door de bank genomen het autopark schoner. Kijk bijvoorbeeld in Frankrijk waar ik mijn veel te grote en zware auto's koop. Omdat die daardoor veel mensen niet meer gewild zijn nam de verkoopsprijs dusdanig af dat er veel gesloopt werd. En ik een Mercedes S600 kon betalen. Ter, zwakke, verdediging kan ik aanvoeren dat ik lokaal altijd in een geheel elektrieke auto rijd die met zonnewatjes gevoederd word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je berekening is onvolledig... omdat je je investering totaal niet meeneemt.

 

 

 

Dat had ik in mijn reactie #31 ook al aangegeven.

Natuurlijk hoor je een afschrijving mee te nemen maar ik denk dat beide auto's daarin niet zoveel ontlopen.

 

Daarnaast is de rente op de spaarrekening te verwaarlozen waardoor het spaargeld elk jaar minder wordt.

Maar ja, het is een keuze.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik bedoelde dat niet als iets negatiefs, maar je moet een auto wel altijd afschrijven... en de 'oude' auto schrijf je waarschijnlijk niet meer zó lang af omdat die al wat ouder is, en ook 5000 euro minder 'kost' omdat je dat geld gewoon op de bank houdt.

Nu is 5000 euro ook weer niet een ontzettend groot bedrag om het wel of niet te hebben...  en inderdaad, de rente op de spaarrekening is verwaarloosbaar, en je "wint" zelfs nog 1.2% door het uitgegeven te hebben voor 1 januari... iets wat je waarschijnlijk niet 'ongedaan' maken door de rente.   Maar goed...  het is inderdaad een keuze waar je achter moet staan....

Ik hoor wel wat je uiteindelijk beslist hebt...   ik blijf voorlopig bij 'doorrijden'....

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de toestand van de doorsnee auto bekijk hier in Duitsland en vooral die van de bestuurders met iets oudere leeftijd, dan zie je gewoon prachtig onderhouden auto's rondrijden. Vorig weekend werd ik nog jaloers op die schitterende geparkeerde 318i op weg naar de supermarkt.

DAT is economisch zinvol, namelijk een waardevol goed, roerend goed, heel lang te gebruiken.

 

Ja dat wil je verkoper van de auto industrie en de leasing cumpany niet horen maar dat is en blijft het meest economisch...

Je woning doe je ook niet weg voor minder dan de prijs elke 5 jaar.

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vergelijking met een woning is totaal zinloos want een woning lang bezitten is tot nu toe nog altijd economisch rendabel geweest, misschien met een dip in de laatste 5 crisisjaren maar het heeft de meeste geen windeieren gelegd.

Dit kun je van een auto niet zeggen, zodra je met je nieuwe auto de poort van de dealer hebt gepasseerd ben je een heel bedrag kwijt.

 

Auto's in Duitsland kun je ook niet vergelijken want daar zijn de auto's niet alleen veel goedkoper maar ook de wegenbelasting en verzekeringen liggen in geen verhouding met die in Nederland.

 

Als de wegenbelasting voor een diesel hier in Nederland niet zo achterlijk duur zou zijn zou geen haar op mijn hoofd eraan denken om mijn mooie X-Trail in te ruilen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kun je dat van een auto wel vooraf zeggen.

Want ook de jarenlange ONAFHANKELIJKE overzichten in kosten en hulp betreffende verkapte lease financieringen voor auto consumenten zijn te vinden en helpen je erbij.

Maar dan moet je inderdaad alle kosten op stellen die eraan verbonden zijn ook je eigen tijd.

 

Droombeelden of drogreden boekhouding spiegelt je de verkoper en de staat voor.

Die hebben er enkel baat bij BVB BTW en alle opcenten. ( o ja over parkeergeld maar liever gezwegen )

 

Weet je ik krijg zowaar een aanslag terwijl ik niet meer in Nederland woon en niet meer ingeschreven sta voor wegenbelasting

dat zal snel afgelopen zijn. roofridder staat.

aangepast door Tonskidutch

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...