Ga naar inhoud

visiosat; van astra 2 (28,2) lnb verplaatsen naar astra 3 (23,5)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

dag

Ga, ik proberen omwisselen, maar wat ik nog steeds niet begrijp is dat op dezelfde lnb met 18volt horizontale transponders en 14 volt voor verticale transponders gewerkt wordt, is dat normaal? 

groeten

• Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

• Moderator
Geplaatst:

Ja, dat is normaal. 13 volt op de antennekabel zorgt ervoor dat in de lnb omgeschakeld wordt op de verticale antenne in de lnb.

18 volt schakelt de horizontale antenne in.

Verder is er nog een 22 kHz stuursignaal, wat omschakelt tussen de lage en hoge band in de LNB ofwel tussen 9750 en 10600Mhz. Local oscillator.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Dag leden,

Ik moet het nog afmaken , maar wanneer ik dan een nieuwe lnb monteer voor astra 3, welke skew waarde moet ik dan hanteren.

Graag in beginnerstaal, dus de schuinstand links/rechts, t.o.v de muur achter de lnb (lnb in het zicht, met de ontvangst punt naar mij toe). 

groeten

fiesta

• Moderator
Geplaatst:

In Bredevoort:

Elevation28.5°

Azimuth (true)158.9°
Azimuth (magn.)157.6°
LNB Skew [?]:  -5.3° 
arrow-l.png

Achter de schotel staand in de aangegeven richting draaien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)

Hoe schuin (Skew) een lnb moet hebben, kun je het makkelijkste op http://www.dishpointer.com/ bekijken.

Even de straat en woonplaats invullen en de satelliet die je wilt ontvangen, en je ziet meteen de waarde in graden.

De skew wordt altijd aangegeven als je achter de schotel staat en naar de satelliet kijkt. Moet hij met de wijzers van de klok meegedraaid worden, dan is het een positieve skew dus met een + er voor. Moet hij tegen de wijzers van de klok ingedraaid worden, dan heet het een negatieve skew en staat er een - voor.

Maar omdat je bij het verstellen van de lnb natuurlijk voor de schotel moet staan, is de draairichting bij plus en min juist omgekeerd, zie bijlage.

Maar let wel, dit is een berekende waarde. De praktijk kan wat afwijken door afwijkingen in de lnb. Daarom is het beter de optimale skew te bepalen wanneer je de maximale signaalkwaliteit ontvangt.

Vooral bij 8PSK-modulatie is de skew veel gevoeliger dan bij QPSK modulatie die meestal bij SD-zenders wordt gebruikt.

post-60869-0-77396100-1459447396.jpg

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Dag Forum leden,

Ik heb de lnb gewisseld/vernieuwd, en het probleem is opgelost.

Nu ondervind ik een nieuw probleempje, ik heb op een van de twee uitgangen een nieuwe sharp tv aangesloten (met ingebouwde s2tuner), deze wil met DiSEqC 1.0 niet de drie lnb zien, slechts twee maximaal.   

De andere uitgang is aangesloten op een CD hd ontvanger, en werkt goed met alle lnb,s. Ook heb ik de uitgangen op de twee schakelaars gewisseld, hetzelfde resultaat (dus geen fout ergens achter de schakelaar naar de schotel).

Wat kan dat zijn?

groeten

fiesta

Geplaatst:

Nu ondervind ik een nieuw probleempje, ik heb op een van de twee uitgangen een nieuwe sharp tv aangesloten (met ingebouwde s2tuner), deze wil met DiSEqC 1.0 niet de drie lnb zien, slechts twee maximaal.  

Een TV met een eigen wil? Lastig! ;)

En even concreet: Welke keuzemogelijkheden heb je dan op je scherm voor diseqc?

Het lijkt me niet modern voor een nieuwe TV, om maar twee poorten van diseqc aan te kunnen sturen.

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

post-99662-0-71832800-1459933396_thumb.jpgpost-99662-0-71832800-1459933396_thumb.jpgDag forum leden,

Allen dank voor de bijdrage, ik heb een multiswitch van het merk: Gigablue 

GB-D41M

4*1 DiseqC Switch

Voor wat betreft de instelmogelijkheden, heb ik een foto gemaakt.

Groeten

fiesta

Geplaatst:

Dag leden,

Mijn verontschuldiging voor de terminologie switch, ik hoop dat het nu duidelijk is wat ik bedoel.

groeten

fiesta

Geplaatst:

Zo te zien probeer je de switch te schakelen onder het kopje van diseqc 1.1.

Dat is niet goed; jouw schakelaar is een diseqc 2.0 schakelaar; dus die schakelt onder diseqc 1.0-commando's.

Je instelling bij diseqc 1.1 moet worden NIETS bij jouw drie LNB's,

en bij diseqc 1.0 moet je gaan kiezen voor 1/2/3 of A/B/C of hoe ze het daar ook genoemd hebben......; in dit geval (LNB3) dus 3 of C of BA of B/A.

Had je het bij je tweede LNB ongeveer zo ingesteld als in je fotoos boven? Dan is het gek dat jouw 1.0-switch daar toch naartoe schakelt onder diseqc 1.1...???

PS Als je je originele beugeltje van de visiosat bisat uiteindelijk overbodig overhoudt, heb ik eventueel belangstelling :) .

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Dag A33 en anderen

De instelling van astra 3 met diseqc 1.1 heb ik na veel proberen gedaan omdat ik anders deze satelliet/lnb niet werkend krijg met diseqc 1.0 op lnb3 (geen ontvangst). De andere lnb zijn/waren wel met diseqc 1.0 nummer lnb 1 en 2 ingesteld.

Na het scannen geeft het overigens met deze instellingen vreemde kanalen lijsten, dus er is iets niet goed.

Die originele beugel heb ik over ja, ik wil je er graag een plezier mee doen (geef maar aan, kom je nog eens in de buurt?).

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...