Ga naar inhoud


LNB duoblock monteren op parabool grégorienne philips


Joepie47130

Aanbevolen berichten


ik denk dat deze schotel maar gemaakt is voor 1 lnb 

anders een motor plaatsen 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op dit forum.

Ik heb er geen ervaring mee maar kan je wel verder helpen.

Of er een beetje passende duo-lnb is die op de omgebouwde Fibo-schotel zal passen weet ik niet.
Het brandpunt van de schotel heb ik als volgt bepaald in de bijlage:

Je moet aan de buitenzijde van de feedhorn een liniaaltje leggen dat tegen de binnenzijde van de hulpreflector aan komt (zie oranje lijn) en dat teken je af op de hulpreflector. Dat doe je aan de boven- en de onderzijde.

Dan moet je vanaf beide punten 5mm verder naar het midden aan de boven- en onderzijde een nieuwe markering aanbrengen. Nu trek je twee lijnen vanaf de buitenzijde van de spiegel van de schotel (dus zonder de rand) twee lijnen over de nieuwe markeerpunten. Daar waar de twee lijnen elkaar snijden, dat is het brandpunt van de schotel.
Om het brandpunt optimaal te bepalen, neem je een gewone lnb die je een beetje gaat verplaatsen zodat je maximaal signal krijgt. Dus wat naar voren en naar achteren. Hierbij moet je er van uitgaan dat het brandpunt in de feedhorn van de lnb 15mm achter de frontkap ligt.

Ik kan het brandpunt behoorlijk nauwkeurig voor je bepalen maar dan moet je wel een grote foto van je Fibo-schotel maken waar de originele lnb op is gemonteerd.
Ik heb wel een aantal wensen voor die foto.
Maak hem met een telelens van opzij, zodanig dat je  ongeveer halverwege de hoogte van de schotel staat en dat je precies met de voorzijde van de schotel staat. De buitenrand van de schotel aan de voorzijde- en achterzijde zie je dan in één lijn liggen.
Zorg voor een behoorlijk groot formaat van 3000 pixels breed of hoog.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje en Johan! Als ik het goed begrijp komt het nieuwe montagepunt van de LNB nog buiten de hulpreflector te liggen? (in dat geval moet dus de poot verlengd worden). het is mijn bedoeling om de hulpreflector en de oude LNB-steun met LNB te verwijderen. Voor een goed begrip: de parabool is niet meer gemotoriseerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje en Johan! Als ik het goed begrijp komt het nieuwe montagepunt van de LNB nog buiten de hulpreflector te liggen? (in dat geval moet dus de poot verlengd worden).

 

Zoals Sprietje het tekent, zou de LNB in de weg zitten; dat klopt dus niet volgens mij.

 

Als ik het wel heb zit zit het primaire brandpunt van een Gregorian ongeveer vlak boven de LNB, dan waaieren de stralen weer uit, en worden ze door de secundaire spiegel opnieuw omgedraaid richting LNB.

De lijnen die je moet trekken om ongeveer het brandpunt te bepalen zijn: Van bovenkant primaire spiegel naar onderkant hulpspiegel; en van onderkant primaire spiegel naar bovenkant hulpspiegel. Op de kruising van de twee lijnen is het brandpunt van de primaire schotel. Alle stralen gaan dan langs de LNB.

Ik heb het op diverse plaatsen zo getekend gezien, maar kan dat nu zo gauw even niet vinden.

 

Als je dit wilt verifiëren aan de hand van de maatvoering van de schotel, kun je waarschijnlijk het makkelijkst het russische programma Parabola6 gebruiken. Wellicht staat er nog een 'live' link op www.satellites.co.uk, bij een post van @RimaNTSS.

(Ik heb het op een andere computer, waar ik zo gauw niet bij kan...)

 

Groet,

A33

 

Edit: Hier kwam het ook aan de orde (met een foto van het construeren van het brandpunt van de primaire spiegel): http://www.satelliteguys.us/xen/posts/3765524/

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar  de hulpreflector wordt niet volledig benut dus die kruislijnen staan in die tekening op die site ook niet helemaal goed

 

Ach nee, het blijft een globaal plaatje he? Maar het geeft alvast een indicatie waar je kan zoeken.

 

Voor de praktijk adviseer ik Parabola6. Dat programma berekent dan de exacte top string en bottom string van de schotel naar het brandpunt van de schotel.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

PS

De f/D-verhouding van zo'n dish kon nog wel eens flink afwijken van de 0,6; die bij "gewone" offset-schotels gebruikt wordt?

 

In dat geval is het de vraag, hoe goed je ontvangst wordt met een "gewone" LNB.

 

En de passendheid van een duo-LNB hangt natuurlijk af van de effectieve brandpuntafstand van deze primaire schotel.

 

Ben benieuwd of het goed gaat werken!

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit een 6º monobloc doorgezaagd zodat het op een gewone offset schotel geschikt was voor 19.2 en 23.5º

Op mijn 120 Fibo werkte het ook voor die satellieten . 

post-30993-0-29321600-1456436139.jpg

post-30993-0-50336100-1456436166.jpg

post-30993-0-24232100-1456436202.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal! Maar wat me nu niet meer duidelijk is of ik mijn duoblock moet monteren met behoud van de hulpreflector (dus gericht naar de hulpreflector) of op de poot gericht naar de hoofdreflector., na demontage van de hulpreflector.  Mijn bedoeling is dit laatste. Een en ander houdt verband met de moeilijke ontvangst (van Astra 1 en 3) die ik heb met dit duoblock (Inverto IDLB-SINM25-DBA43-8PP) gemonteerd op een Triax78 parabool op mijn lokatie (zuid-west Frankrijk, tussen Bordeaux en Toulouse). Ik heb een vraag hierover gesteld elders op dit forum. Ik vraag mij af dit duoblock wel de meeste geschikte is voor mijn lokatie. Ik hoop dus dat het op een grotere schotel (de gregorian van 100 cm) wel werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...