Ga naar inhoud


LNB duoblock monteren op parabool grégorienne philips


Joepie47130

Aanbevolen berichten

Fibo heeft gregorians gemaakt van 55 , 90 en 120 cm breed , die laatste 2 zijstangen .

Welke heb jij ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Joepie

Je schrijft:

Een en ander houdt verband met de moeilijke ontvangst (van Astra 1 en 3) die ik heb met dit duoblock (Inverto IDLB-SINM25-DBA43-8PP) gemonteerd op een Triax78 parabool op mijn lokatie (zuid-west Frankrijk, tussen Bordeaux en Toulouse). Ik heb een vraag hierover gesteld elders op dit forum. Ik vraag mij af dit duoblock wel de meeste geschikte is voor mijn lokatie.

Waar heb jij die vraag gesteld op dit forum? Ik kan het niet vinden.
Ook het typenummer van Inverto komt niet op de site van Inverto voor.
Ik heb wel het vermoeden dat dit monoblock overeen komt met typenummer IDLB-SINM25-DOPO4-8PP.
Het is een prima passend monoblock voor een Triax 78 op jou locatie.
Heb je hem wel 16 graden schuin staan?
Heb je de diseqc 1.0 wel als volgt ingesteld:
Astra 19,2 positie 2
Astra 23,5 positie 1
 

post-60869-0-51056400-1456490260.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje! Ik heb die vraag gisteren gesteld onder de kop Schotelantennes, toegevoegd aan de discussie over ontvangst 19,2 en 23,5 op Triax 78 in NL en Spanje. Ik kan zelf dit type duoblock ook niet vinden op de site van Inverto, maar deze gegevens staan op de doos.   De LNB is mij twee maanden geleverd door Ziezotec in Zoetermeer samen met de Triaxschotel. Als specificatie staat nog op het doosje: specially developed for Czech republic en Slovakia. De disecq en de schuinte kloppen (ik heb al diverse schuintes uitgeprobeerd) en vaak is de ontvangst goed, houdt zelfs enige dagen stand, om dan vervolgens op een of beide satellieten weer weg te vallen. Soms is het signaal dan weer moeilijk terug te vinden.

Beste Trust! De gregorienne is van Philips en meet ongeveer 100cm, dateert uit 1992 of 1993.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Joepie47130 brandpunt van de hoofdspiegel van de Gregoriaanse schotel ligt op ongeveer waar ik gemerkt dat in blauwe kleur. Eigenlijk kan ik je nieuwe feedarm voor uw gerecht te maken, zodat in staat om 2 LNB te houden zal zijn (en indien nodig 3 LNB). Als het werkt OK, zult u mij originele subreflector, feedhorn en feedarm geven.

 

post-76107-0-37774700-1456493956.jpg

 

@Joepie47130 Focal point of main mirror of the Gregorian dish is located aproximately where I marked it in blue color.  Actually, I can make you new feedarm for your dish, so that will be able to hold 2 LNBs (and if needed 3 LNBs). If it works OK, you will give to me original subreflector, feedhorn and feedarm.

 

post-76107-0-01276800-1456494005_thumb.jpg

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt dat monoblock twee maanden geleden dus in Nederland in een winkel gekocht. Als die winkel nu adviseert dat monoblock bij die schotel te nemen en ik doe dat ook, dan zal het toch wel kloppen dacht ik zo dat dit een goede combinatie is.
Ik denk dat je de schotel veel nauwkeuriger moet afstellen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Joepie

Ik heb een nieuwe afbeelding gemaakt van een wat grotere foto zodat alles er wat duidelijker op komt te staan en niet de stomme fout gemaakt om de lijnen niet te laten kruisen.
Als ik de hoek in het brandpunt zo op meet, dan kom ik uit op een ontvangsthoek van 79 graden maar de foto is niet mooi recht van opzij genomen. Zou dat wel zijn gedaan, dan zou de hoek nog wat kleiner worden en dan kom je denk ik precies uit op een hoek van 73-74 graden die een standaard offset-lnb heeft die gemaakt is voor een schotel voor een f/D-verhouding van 0,6.
Dus als je de hulpreflector niet meer gaat gebruiken, dan kun je uitstekend een gewone offset-lnb nemen. Die tast de schotel helemaal goed af.
Als je zo op de foto kijkt, dan kun je ongeveer al wel zien waar het brandpunt ligt van de schotel. Iets minder dan de diameter van de feedhorn hoger en ongeveer gelijk met de voorzijde.
Je kunt dit punt natuurlijk zelf precies bepalen als je twee touwtjes spant zoals de witte lijnen getekend zijn die je met plakbandjes vast plakt. Hierbij moet je wel iets binnen de buitenrand van de kleine hulpreflector blijven.
 

Maar waarom wil je zo nodig nog een duo-lnb gaan plaatsen. Over een paar maanden zitten alle zenders van CanalDigitaal op de Astra 23,5. Dan heb je toch geen duo-lnb meer nodig?

post-60869-0-74334400-1456500752_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Beste Trust! De gregorienne is van Philips en meet ongeveer 100cm, dateert uit 1992 of 1993.

 Breed ??

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tekening van de hoofdspiegel van de Gregoriaanse antenne enige tijd geleden gemaakt. Misschien is het niet perfect. @Sprietje Je hebt gelijk, antenne 74,7 * opening, f / d = 0,63, en offset hoek = 24,6 *

 

 

I've made drawing of main mirror of the Gregorian antenna some time ago. Perhaps it is not perfect. @Sprietje you are right, antenna has 74,7* opening, f/d= 0,63, and offset angle = 24,6*

parabolafibo90_imagesia-com_15u5e_small.

post-76107-0-45030600-1456505739_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje. bedankt! fantastisch. Ik wil Astra1 blijven ontvangen a. omdat BVN daar op blijft en daar kijk ik nog wel eens naar; b. omdat ik de franse zenders via astra1 ontvang mbv een ***geen-reclame***-decoder; Anders zou ik dat duoblock niet gekocht hebben, nog de Triax-schotel en mijn Philips-gregorienne gewoon op Astra3 richten. Het probleem lijkt echter toch in een andere hoek te liggen. Waarschijnlijk zit er iets niet goed in de door mij onlangs nieuw gekochte tuner (EVO- Enfinity X2). Het lukt mij met beide parabolen een goed signaal op Astra 1 en 3 te krijgen, maar regelmatig valt dat dan weer weg op een van beiden, of op beide satellieten. Als ik dan vervolgens de coaxkabel op de andere ingang aansluit komt soms het signaal weer terug, totdat het later weer wegvalt, soms pas na een paar dagen, soms na 10 minuten. Ook bij het overschakelen naar een andere transponder gebeurt dat. Enig idee waar dat aan kan liggen? Voor ik me werp op een andere schotelconstructie moet ik natuurlijk wel zeker zijn van een goed werkende tuner. Mijn oude SD-ontvanger werkt goed op beide schotels en ook de franse astrasatontvanger geeft geen problemen mits het signaal sterk genoeg is.

@Trust; Ook bedankt voor je reactie; de schotel is 95 cm breed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dubbele lnb plaatsen voor de hulpreflector lijkt me zeker geen ideale zaak. Signalen die schuin op de hoofdschotel vallen komen ook gedeeltelijk naast de hulpreflector terecht waardoor het signaal sterk terug loopt.
Nu ik ook de overige gegevens heb van de schotel, kan ik ook uitrekenen hoe ver de lnb's van elkaar moeten staan in omgeving Agen voor de Astra 19,2 en 23,5 zonder hulpreflector. Dat is 60,5mm. Daar kun je dus prima twee losse lnb's voor nemen waarvan de koppen nagenoeg tegen elkaar aan moeten staan.
Dat komt dan ook overeen met wat Trust gedaan heeft met het 6 graden monoblock. Voor Nederland is de berekende afstand tussen de twee lnb's 58mm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...