Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een vraagje voor Sprietje.

Ik ga er vanuit dat de centerafstand tussen de feedhorns op het  Canal Digitaal duoblok 38 mm bedraagt.

Daarom hebben we in Sion, Zwitserland, een duoblok met een centerafstand tussen de feedhorns van 55 mm genomen om Astra 1 en Astra 3 te kunnen ontvangen. Of Astra 3 en Astra 2. De berekende afstand tussen de feedhorns was respectievelijk 52,0 mm en 54,1 mm. Dat werkt in beide gevallen goed. Tot mijn verbazing ging mijn broer de afstand tussen de centerpuntjes van het Canal Digitaal duoblok eens meten en vergelijken met het andere duoblok Tot mijn verbazing bleek dit op het Canal Digitaal duoblok tussen de centerpuntjes 48 mm te zijn. De hartlijnen van de feedhorns zelf staan inderdaad 38 mm uit elkaar.

Met het Canal Digitaal duoblok was geen ontvangst van twee satellieten mogelijk.

Is er een reden om de centerpuntjes zover uit elkaar te zetten? Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?

MVG. Wetebe

Geplaatst:

Ja dat komt bij meerdere duo-lnb's voor dat de afstand van de kuiltjes in de kap niet overeen komen met de hartafstand van de pijpjes. Vandaar dat je de afstand altijd moet meten met een schuifmaat over de twee pijpjes heen en daar de dikte van de pijpjes vanaf moet trekken. De diameter is standaard 23mm maar soms zijn ze ook wel 23,5 of nog iets dikker.
Bij enkele lnb's zit het kuiltje altijd precies in het midden dus als ik de maten op geef bij een multirail, klopt het altijd.

Bij een triple-lnb is het nog iets lastiger op te meten omdat daar de dikte van de buitenste twee pijpjes 21,5mm is.

Geplaatst:

Idd sprietje, je hebt gelijk. Ik heb net een edision msl-4 nagemeten. De kuiltjes in de kap zitten op 60mm, het midden van de feedhorns zitten 55mm uit elkaar!

Deze past precies goed op een 78/80cm schotel.

System Administrator (niet van deze site)

Geplaatst:

Beste Frans B

Tja, ik heb het al eerder aangegeven, voor een schotel van 70cm breed en 78cm hoog vallen de signalen 65mm van elkaar voor de Astra 19,2 en 23,5 op Kreta.
Volgens mij zou een 6 graden monoblock waarvan de koppen 65mm van elkaar staan beter passen dan een 4,3 graden monoblock.

Geplaatst:

Dit type lnb wat ik aangeef is speciaal voor een 80 cm schotel. Een 6 graden monoblock werkt ook, maar de afstand is net iets te groot waardoor je met de afstelling moet spelen zodat beide satellieten toch goed binnenkomen. Met dit type, bijv de msl-4, is het signaal gewoon beter omdat hij precies past. Dit heb ik door meet ervaringen ter plaatse.

System Administrator (niet van deze site)

Geplaatst:

Dat zou kunnen maar dan is waarschijnlijk de f/D-verhouding van de schotel die je gebruikt iets minder dan 0,6 want ik heb het berekend voor een schotel met een f/D-verhouding van 0,6.
Kijk, de ontvangsthoek in Utrecht tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 5,2 graden. In het midden van Kreta is die maar liefst 7,42 graden. Dat is 43% groter dan in Nederland en dat zorgt er dus voor dat de afstand van de signalen 43% verder uit elkaar vallen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...