Ga naar inhoud


vraag over dvb-t met buitenantenne König


ciliman

Aanbevolen berichten

Wij hebben al aantal jaren buitenantenne König in gebruik, laatste tijd hebben we ongeveer 60-70 %ontvangst voor vrt en canvas maar krijgen we steeds een krakend audiogeluid, erg storend, bijna niet meer naar te kijken. Iemand ervaring mee ?

Ligt dit aan defect in ontvanger ? Heb eens rondgekeken voor aankoop nieuwe antenne, zie dat er ook andere antennes te koop zijn, meer richtantenne die er meer uit zien als analoge antennes van vroeger maar dan in het klein of koop je beter een kleine compact antenne, type zoals ik nu tegen gevel hangen heb.

Ik heb nog een probleem, ik woon in Vlaams-Brabant, Zoutleeuw, richt ik best op Veltem of op Genk, afstand zal ongeveer hetzelfde zijn ? Iemand een tip om een degelijke antenne te kopen ? Dank bij voorbaat voor goede raad.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als die er al jaren hangt dan zou ik de kabels en pluggen eens controleren op inwerking van vocht.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar even een opmerking...  Krakend geluid heeft toch niets met de antenne te maken?  als je 60-70% signaal hebt is dat toch goed?  Het kan zijn dat je vroeger 100% had en dat er iets mis is met de antenne, dat kan, maar dat wil toch niet zeggen dat je per definitie slecht geluid gaat krijgen?

 

Heb je de zenders eens opnieuw gescand?  Kraken "alle" zenders die je ontvangt? Is er eventueel een nieuwe "stoorzender" geplaatst (4G mast oid?)

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je antwoord, wij linken het krakend geluid aan de ontvangst van de antenne maar beginnen ook al te twijfelen aan een stoorzender in buurt, hier vlakbij heeft Belgacom een paar  jaar terug wel een verdeelkast geplaatst die als je er naast staat gedurend een zoemend geluid maakt, als wij hier bijvoorbeeld een schakelaar van een licht aanzetten, hoor je het kraken in de tv en wordt het beeld effe verstoord of blijft het hangen. Soms zijn de problemen minder en lijkt het alsof de zendmast sterker of minder sterk uitzendt, dan hebben we bijvoorbeeld 80 of 90 % ontvangst en is de storing heel wat minder. Als er bijvoorbeeld een bromfiets voor onze deur doorrijdt of een vliegtuig overvliegt, geeft dit enorm storing, soms krijgen we ineens in het midden van een programma een melding: slecht signaal en valt alles voor even uit, duurt soms maar even, soms half uur of langer en dan plots weer mooi beeld dus ik weet echt niet waar ik het moet gaan zoeken. Er is een tijd geweest dat we de Franse zenders zoals la une en dergelijke heel mooi binnen kregen: 99 %, opvallend was dat hier nooit gekraak was, het lijkt alsof de zendmasten op Nederlandstalig grondgebied vele minder sterk uitzenden, heb in verleden al mail gedaan naar firma die verantwoordelijk is voor de zendmasten doch zij beweren van niet. Ik weet niet meer waar het probleem te zoeken, onze receiver en antenne zijn nu toch al in het gebruik van 2008 en laatste 2 jaar steeds problemen. Laatste weken steeds 70 % ontvangst doch toch altijd gekraak en beeld dat blokkerig wordt, we hebben al onnoemelijke keren opnieuw laten zoeken naar signaal en opnieuw ingesteld. Zit er ergens een kortsluiting in de receiver, ik weet het niet meer. Wou al alles gaan nieuw kopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga in Zoutleeuw naar school, ik weet dat Mobistar en ik denk Belgacom hier 4G signaal uitzenden via de zendmast aan de waterzuivering. Misschien dat een antenne met 4G filter kan helpen dan?

Of probeer de geïntegreerde DVB-T ontvanger in je tv eens als dat een flatscreen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok er inderdaad ook op dat het een storing is van bv een 4G mast in de buurt.

In dat geval zou inderdaad een antenne met 4G filter kunnen helpen of als de antenne altijd goed geweest is, zou je een losse 4G filter kunnen overwegen... die is ook goedkoper dan een hele nieuwe antenne.  Een antenne uit 2008 is nog steeds "nieuw" hoor...  die dingen kunnen veel en veel langer gebruikt worden...

Ik weet wel niet precies welke König antenne je hebt... maar ik ga er dus wel vanuit dat het een "normale" richtantenne is, een yagi...

 

post-39968-0-23693000-1457617735.jpg

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een probleem, ik woon in Vlaams-Brabant, Zoutleeuw, richt ik best op Veltem of op Genk, afstand zal ongeveer hetzelfde zijn ? Iemand een tip om een degelijke antenne te kopen ? Dank bij voorbaat voor goede raad.

 

Volgens fmscan Genk. Antenne wel horizontaal plaatsen dan en kanaal 25 i.p.v. 22.

Met een goede antenne op dak pik je misschien de Nederlandse NPO (en L1) ook nog op op kanaal 54.

Deze zenden dan wel weer verticaal uit en zijn het zwakste dan. Proberen anders eerst of je die kan ontvangen, dan komt de VRT ongetwijfeld ook wel door.

 

post-40400-0-10540600-1457625542_thumb.jpg

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een goede antenne op dak pik je misschien de Nederlandse NPO (en L1) ook nog op op kanaal 54.

Deze zenden dan wel weer verticaal uit en zijn het zwakste dan. Proberen anders eerst of je die kan ontvangen, dan komt de VRT ongetwijfeld ook wel door.

 

 

Ik vraag me eigenlijk af wat de reden is dat men soms verticaal uitzendt en soms horizontaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Is de versterker of de voeding van de versterker niet defect?

Storing van ontstekingsmotoren zouden bij die richtantennen het signaal niet mogen verstoren.

Zijn alle connectors nog in orde?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me eigenlijk af wat de reden is dat men soms verticaal uitzendt en soms horizontaal?

Dan kan je de kanalen vaker gebruiken.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga in Zoutleeuw naar school, ik weet dat Mobistar en ik denk Belgacom hier 4G signaal uitzenden via de zendmast aan de waterzuivering. Misschien dat een antenne met 4G filter kan helpen dan?

Of probeer de geïntegreerde DVB-T ontvanger in je tv eens als dat een flatscreen is.

Onze buitenantenne ligt in rechte lijn met die 4 G zendmast, op zo een 3km vogelvlucht, heb geen idee of we daar inslag kunnen van hebben, alleszins erg bedankt voor de tip !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kan je de kanalen vaker gebruiken.

 

Is de versterker of de voeding van de versterker niet defect?

Storing van ontstekingsmotoren zouden bij die richtantennen het signaal niet mogen verstoren.

Zijn alle connectors nog in orde?

We gaan alles nog eens stap voor stap nakijken, in verleden al eens contacten opgeschuurd, gaan alleszins zo een 4g filter halen, das het goedkoopste, bedankt voor je reactie ! groetjes ciliman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...