Ga naar inhoud


Wil graag ¨schone¨ 220volt...


Portuuno

Aanbevolen berichten

Om een lang verhaal kort te maken, er gaat veel elektronica in mijn huis stuk door zgn. vuile stroom.

Heb het eens gemeten, maar 268 volt was geen uitzondering, dus soms waarschijnlijk nog hoger (niet in Nederland hoor..)

Dan weer een koelkast (2x),  dan weer de inductieplaat, nu weer de tv (gaat soms aan en uit, wijst op het LED paneel zegt men, dure grap) etc.

Ben natuurlijk bang voor de Vu en de NAS etc. dat die het ook gaan begeven.

Ik heb onlangs van iemand gehoord dat er een apparaatje bestaat, dat geplaatst wordt in de meterkast, dat de piekspanning etc.normaliseert. Wie weet hier meer over aub?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Er bestaan kleine filters die je zo tussen de stekker en de wandcontactdoos kan plaatsen. Daar zit een overspanningsbeveiliging in, en als het nodig is knalt er dan een zekering uit.

Kosten iets van 10 euro.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Bij de meeste electronica zit trouwens een beveiliging ingebouwd....

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan kleine filters die je zo tussen de stekker en de wandcontactdoos kan plaatsen. Daar zit een overspanningsbeveiliging in, en als het nodig is knalt er dan een zekering uit.

Kosten iets van 10 euro.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Bij de meeste electronica zit trouwens een beveiliging ingebouwd....

Dat is mij bekend Frans.

Ik zal die filters dan in grootverpakking moeten kopen denk ik (144 stuks).

Bovendien kan ik er bij gaan zitten, beetje overdreven, maar toch...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt er op dat jij last hebt van een zwevende nul anders is het haast niet mogelijk dat je af en toe 268V krijgt.

Hoe is de situatie bij je? Woon je misschien achteraf en worden er bovengrondse leidingen gebruikt?

 

Correct Sprietje,

Achteraf en boven de grond. Wel 2 fasen krachtstroom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoeld 3 fase krachtstroom?

Bij bovengrondse leidingen komt het vaak voor dat er een zwevende nul is.

Heb je ergens een goede aardpen zitten?

Meestal zit er bij elke paal waar de leidingen aan opgehangen zijn een aardpen. Die moet aangesloten zijn op de stalen mast.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoeld 3 fase krachtstroom?

Bij bovengrondse leidingen komt het vaak voor dat er een zwevende nul is.

Heb je ergens een goede aardpen zitten?

Meestal zit er bij elke paal waar de leidingen aan opgehangen zijn een aardpen. Die moet aangesloten zijn op de stalen mast.

Stalen mast?? Nee, het is een paaltje van beton. Geen hoogspanning of iets dergelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, geen hoogspanning natuurlijk maar vaak wordt in de buitengebieden de 230-400V via stalen masten aangevoerd waar dikke aluminiumleidingen aan hangen die met rubber bekleed zijn. Die kabels zitten in elkaar gevlochten.

Is dat bij jou niet het geval?

Zal eens een foto plaatsen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik weet niet wat dat voor een bij elkaar geknepen zooitje is daar boven aan die paal maar erg fris ziet dat er allemaal niet uit.
Bij dit soort bovengrondse geïsoleerde leidingen worden aftakkingen gewoon door de rubber isolatie heen geknepen net als bij een prikkabel.
Ik zou maar eens gaan klagen bij je elektriciteitsleverancier dat je al veel kapotte apparatuur hebt gehad door een veel te hoog voltage.
Het ziet er naar uit dat er gewoon een slechte verbinding is zodat je af en toe een zwevende nul hebt en daardoor kans op overspanning. Zoiets kan bij veel wind natuurlijk eerder gebeuren omdat kabels dan mogelijk bewegen.

Bij een zwevende nul heb je de situatie dat je met twee fases van elk 230V samen 400V krijgt. Afhankelijk van de belasting in de fases krijgt de een meer en de ander minder dan 230V. Je krijgt meer dan 230V als jij op dat moment minder verbruikt en de ander meer verbruikt.


 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je provider niet thuis geeft zou je een automatische variac transformator kunnen plaatsen, welke de spanning stabiliseert.

Googel maar eens naar netspanning stabilisator.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een automatische variac is veel te traag om deze snelle spanningsveranderingen op te vangen. Dan is er waarschijnlijk al weer de nodige apparatuur kapot.

 

Als het elektriciteitsbedrijf gehoor geeft aan je klacht, dan zullen ze eerst een schrijver plaatsen om te kijken wanneer (hoe vaak) je last van spanningspieken hebt en hoe hoog die zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al aangegeven hoeveel schade je heb gehad door die overspanning en ook het voltage vermeld dat je af en toe hebt?
Ik heb in Spanje op de campo waar ook alles via bovengrondse leidingen gaat 24uur per dag een meter aangesloten waarop ik bij elke blik op afstand de spanning kan aflezen. Ik had last van een veel te lage spanning. Heb wel eens 144V gehad maar ook daar kunnen apparaten als koelkasten en airco's van kapot gaan. Mijn buurman heeft daardoor ook al veel schade gehad zoals een kapotte koelkast en airco. Sinds dat ik op een andere fase ben aangesloten heb ik meestal weer tussen de 210 en 235V.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...