Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste ingridotter

Welkom op dit forum

Je kunt de Astra 23,5 zeker wel in Anamur ontvangen maar je hebt daar wel een flinke schotel voor nodig.
Ontvang je nu de Astra 19,2? Als je die draait naar de Astra 23,5, dan zul je die nog iets beter ontvangen als de Astra 19,2.

Als ik zo op de footprint kijk van SES Astra, dan zou je een schotel nodig hebben van 135cm. Of je daar ook de moeilijkste zender zoals NGC Wild HD mee kunt ontvangen weet ik niet. Daar kan Emekli zeker antwoord op geven en zeker ook nog onder welke weersomstandigheden en het verschil tussen overdag en in de avond.

Geplaatst: (aangepast)

Zie foto, schotel (prime focus 150 cm), op Astra 19.2* gericht met speciale LNB in het brandpunt.

De LNB er naast, gewone Turkse troep, is voor Astra 23.5, heel weinig last van uitval, deze uitval is alleen maar bij zware buien in de winter.

Gaat het om Anamur en je zit in de verkeerde hoek, gaat je elektriciteit sowieso als eerste weg.

Als het om een prime focus schotel gaat, laat je dan geen gewone** LNB aanpraten,

maar neem een flens type.

* voor o.a. de Duitse zenders.

** deze "ziet" niet het volledige oppervlak van de schotel.

Mijn opstelling, met voor Astra 3 een verkeerde LNB, geeft overigens 98% van de tijd beeld.

Bijgesloten ook een plaatje van de 23.5 oost footprint.post-59723-0-77652700-1458056495.jpg

Succes, Anamurlu Emekli.

post-59723-0-20418000-1458055857_thumb.jpgpost-59723-0-85308600-1458055884_thumb.jpg

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst: (aangepast)

Foutje, niet in mijn berichtgeving maar dezelfde vraag staat ook bij algemene vragen.

aangepast door Emekli

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Fijn Emekli dat je als praktijkdeskundige een reactie geeft.
Een lnb voor een offsetschotel zoals Emekli op zijn primefocusschotel heeft zitten voor de Astra 23,5, heeft een kijkhoek van 70 graden. Een flens-lnb met een instelbare feedhorn heeft een kijkhoek varierend van 150 graden tot 122 graden afhankelijk van de primefocusschotel. Je kunt dan wel nagaan dat die offset-lnb maar een klein gedeelte van die primefocusschotel gebruikt en dat je daarmee een stuk minder versterking krijgt. Het is dus zeker niet nodig als je de schotel alleen voor de Astra 23,5 gebruikt, om een schotel van 1,5 meter te hebben. Zoals ik al aangaf zal 135cm zeker voldoende zijn.
Wil je meerdere satellieten ontvangen, dan kun je ook overwegen een offsetschotel te nemen.

Geplaatst:

Nog even over de flens LNB,

Een oudere man, 76 jaar, die ik nog niet kende, had uitval van de SD frequentie 12722 H op Astra 1 op zo'n zelfde 150 cm. Prime Focus als ik heb.

Hij laat zich informeren en krijgt het antwoord, u heeft een 280 cm. Prime Focus nodig.

Dus zo'n joekel op zijn plat dak laten plaatsen, kosten rond de €900.--.

Had ie 's avonds nog uitval. Door toedoen van kennissen kwam hij er achter dat ik er nog was en vroeg mij dus om wat nu te doen.

Tijdelijk mijn flens er in, probleem opgelost, maar met zijn 150 cm. Prime Focus had ie het zelfde resultaat.

Dus hij voelde zich genaaid, maar de joekel werd niet teruggenomen.

Later heeft hij in NL dan een flens LNB gekocht en kon die van mij terug op mijn schotel.

Resumé; in kleinere plaatsen is men welwillend, als Turk, om je te helpen, maar de "know how" ontbreekt.

Een schotel voor Türksat of Digitürk op 7 west, is voor hen geen probleem, al het andere wordt met de 

natte vinger gedaan.

Zelfs nu ik in de miljoenen stad Antalya verblijf, zie ik nog van die joekels staan met verkeerde LNB.

De "know how" die er niet is, heeft ook te maken met het vaak verwisselen van job.

De ene week zijn ze "çanak usta", (schotel meester), de andere week zijn ze weer garçon in een restaurant.

Misschien is dit in Spanje ook zo?.

Maar Sprietje, waar blijft Ingridotter, misschien terug naar IJsland?.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen