Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo,

Eigenlijk zijn we best in onze schik met onze Bosch afwasmachine die net een jaar op de teller heeft.

Ideaal is natuurlijk geen enkele machine dus ook deze niet.

Zo hebben we regelmatig last van korreltjes achtergebleven (Sun) afwaspoeder waardoor we -vanwege de giftigheid van dat spul- er een afwas achteraan doen.

Weg water- en elektrabesparing dus...!

Morgen komt een BSH-monteur.

Het liefst zou ik me wat voorkennis willen wapenen.

Zou het kwestie kunnen zijn van een onvoldoende presterende pomp of moet ik meer in richting zeepbakje denken.

Dat laatste vind ik overigens heel goedkoop geconstrueerd; Miele heeft dat beter voor elkaar.

Bedankt alvast voor eventuele suggesties!

edit: nee, vrouwlief is een absoluut voorstander van los poeder wat de handelaar bovendien bevestigde

aangepast door hansputters

Gast Mimisiku
Geplaatst:

Wij hebben de Siemens variant... Let goed op de spuitopeningen van de onder en bovenarm. Zit bij ons wel eens dicht. Leg ze regelmatig in flink heet water. En eens per maand een schoonmaaksetje in de zeepbak met de temperatuur op 70.. Werkt prima...

Hoe bedoellu? (Ronaldsl)

Alle afwasmiddelen zijn uitermate giftig, onverschillig blokje of los poeder.

Als alles na het wassen ordentelijk wordt weggespoeld, lijkt me het geen probleem.

aangepast door hansputters
Geplaatst:

Dit komt mij bekend voor alleen dan met een wasmachine deze sloeg steeds in storing dat er te veel zeep in zat.

We hebben er een monteur bij gehad bleek het de waterpomp te zijn.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Geplaatst:

Bedankt @Muppet!

Even een korte terugkoppeling: BSH-monteur heeft gisteren het zeep/glansmiddelbakje vervangen (toch een hele klus!).

De afwasmachine hierna nog niet kunnen testen dankzij de plaatselijke McDonalds

Wat me trouwens bij het proefdraaien (door de monteur dus) opviel, was de aanzienlijke schuimvorming bij een lege machine en dat zonder wasmiddel.

De monteur, daarop aangesproken, mompelde iets van ingeklonken zeepresten maar ik kreeg de indruk dat ie het feitelijk ook niet wist

Geplaatst:

TIP: Nooit te veel zeep gebruiken. Geldt voor (vaat-)wasmachine.

gebruik een half blokje als dat kan ;sensoren raken anders vervuild door zeepaanslag.

Spoel de vaat even af voordat je deze in de machine zet; scheelt je verstopping van de sproeiarmen.

Paar keer per jaar soda-methode toepassen om de machine mooi schoon te maken; wat soda oplossen in warm water

machine starten op heetste programma; na 3 minuten openen en opgeloste soda erbij doen.

gr. Erik

Geplaatst:

Spoel de vaat even af voordat je deze in de machine zet; scheelt je verstopping van de sproeiarmen.

uiteraard moet je dat altijd doen...  je wil niet weten wat een troep het anders in de machine wordt...  gewoon met koud water afspoelen (als je het warm water duurder betaalt dan koud) is uiteraard prima...  dan heb je ook geen machinereiniger etc nodig.... want dat is totaal overbodig.

Ik ken de Bosch niet, ik ben nu aan mijn 2e Asko-Cylinda bezig.... en heb nooit zeepresten in het bakje gehad.  Het bakje gaat toch wel goed open?  Als het bakje niet helemaal open kan schuiven of klappen afhankelijk van de type bakje, dan kan alles er niet uit gespoeld worden....

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Geplaatst:

Vooral geen machine reiniger gebruiken anders zeer weinig.

Machine reiniger is heel zuur je kunt het vergelijken met azijn dit vreet je rubbers op.

Na te veel gebruik is alles kapot.

De machine draaien zonder iets erin is beter voor de machine.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Geplaatst:

Fijn, bedankt voor jullie waardevolle bijdragen, ik heb er veel van opgestoken.

Onze machine meet, althans volgens de beschrijving, de vervuilingsgraad en past daarop het gekozen programma aan.

Er wordt in de handleiding expliciet gewaarschuwd de vaat te veel voor te reinigen daar anders het resultaat wel eens slecht zou kunnen zijn.

Afspoelen doen we niet meer (het hete water moet van drie hoog komen..) maar we vegen het ergste weg met keukenpapier.

Reinigingsresultaat is eigenlijk altijd bijzonder goed.

De sodatip gaan we echt ter harte nemen en machinereiniger laten we voortaan maar in het schap staan.

Bedankt!

Geplaatst:

Onze Siemens draait al 16 jaar gewoon op blokjes. Wel met apart zout en glansmiddel. Probleemloos! Af en toe hangen we er iets met een reiniger in.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Dat te veel" afspoelen een slechter resultaat zou geven lijkt me erg vreemd...  in het extreme geval zou dat dus betekenen dat een schoon bord weer vies uit de machine komt...  ;)

Ik spoel dus af met koud water en een borsteltje...  bedenk dat het altijd beter is om minder vette troep in je machine te krijgen, want dat zal je er altijd ook weer uit moeten krijgen...

en inderdaad, goedkope blokjes doen hetzelfde als dure... de mijne haal ik in Duitsland bij een bekende Discounter :)

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Geplaatst:

Jein, Sverige (met alle respect voor je logische redenatie)

Mag ik volstaan met het instructieboekje te citeren?

Storing: etensresten op het serviesgoed...

Oorzaak: serviesgoed te sterk voorgereinigd; daardoor kiest de sensortechniek voor een zwak spoelprogramma.

Hardnekkig vuil kan hierdoor gedeeltelijk niet worden verwijderd.

Einde citaat

De waarheid ligt dus, zoals  bij zo veel andere zaken, ergens in het midden....

Ter geruststelling: wij laten ook geen halve biefstukken op de borden achter, hoor.

Het ergste vuil/vet er af met wat keukenpapier en de machine doet verder het werk.

Veel gemakkelijker dan vroeger, toen we net als jij te werk gingen.

En bovendien wordt het vaatwerk -een enkele uitzondering  daargelaten- bijzonder schoon!!

We realiseren ons dat de machine daardoor meer op zijn "lazer" krijgt maar ach het ding zal toch geen langer leven beschoren zijn dan een jaar of acht.

De legendarische 19 jaar zoals bij onze ex-Miele zal ie zeker niet halen...

We dreigen door deze discussie een beetje af te dwalen van het eigenlijke onderwerp.

Intussen hebben we een keer gewassen met het nieuwe zeepmiddelbakje en na afloop geen restanten zeeppoeder aangetroffen.

Hopelijk blijft dat zo

Geplaatst:

Hoezo niet ouder dan 8 jaar? Die van ons draait nu alweer 16 jaar zo'n 4 keer per week.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...