Ga naar inhoud


LIPO accu's echt zo gevaarlijk.


ronaldsl

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb vd week een drone gekocht met daarbij vijf LIPO accu's. Nu zat ik even wat te neuzen op internet omtrent deze accu's. Ik schrik eigenlijk wel een beetje van de berichten die ik het en der lees. Er zijn zelfs speciale tassen en plastic zakken om de accu tijdens het laden in te doen wegens extra veiligheid........

Ik wil gewoon na het vliegen, in m'n woonkamer op de eettafel met de bijbehorende lader de accu's opladen, maar denk nu dat het beter is een verlengsnoer te gebruiken en de accu maar achter in de tuin neer te leggen tijdens het laden...

Wie kan me iets meer vertellen over wat te doen en juist niet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Lipo is met voorzichtigheid te behandelen.

Wanneer je in de gelegenheid bent de accu 's te laden op een veilige plaats zou ik dat doen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In heel veel draagbare apparatuur zijn LiPo cellen in gebruik. Denk aan een telefoon / tablet..  Die laadt je toch ook niet op in de achtertuin??

Het enige waar je even goed op moet letten is dat de lader van goede kwaliteit is.. Want de cellen zijn meestal voorzien van beveiligingen tegen allerlei dingen, echter een slechte lader die een te hoge spanning gebruikt etc is fataal voor de cellen. (Ja, dan kunnen ze inderdaad exploderen / vlam vatten etc)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch geen lipo accu's in telefoon of tablet?

Zover als ik weet zitten er in nagenoeg alle telefoons (zelfs de DECT toestellen hier op mijn werk) Lithium Ion Polymeer (LiPo dus) batterijen...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je in de war bent met gewone Lithium-Ion batterijen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet in de war:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_polymer_battery#Personal_electronics

 

En voor de volledigheid een foto van de inhoud van een ipad batterij:

ipad-battery.jpg

 

En een foto van een LiPo cel:

 

battery-lipo3000.jpg

 

De verwarring is puur op naam. In de RC wereld wordt (correct!) de naam gebruikt LiPo, terwijl in normale consumenten apparatuur vaak de meer algemene naam "LiIon" wordt gebruikt...

 

Ga maar eens goed zoeken, of open eens een oude batterij van een telefoon / tablet, en je zal vrijwel altijd een LiPo cel (pak) aantreffen..

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onverwacht!

 

Ik heb eens geGoogled naar "telefoon accu". Dan kom je uiteraard uit bij winkels die accu's verkopen. Ik zag alleen bij Apple Lipo staan. Bij alle andere merken staat Li-Ion.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn broer werkt bij een keuringsbedrijf , daar hebben ze een apart gebouw moeten plaatsten om lithium (en zijn varianten) accus te testen ivm brandgevaar en het moeilijk te blussen is als dat gebeurt.

-- Dreambox 8000
-- Dreambox DM800

-- Xtrend ET10000
-- All OpenPli Powered

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er hier een 14 tal liggen  10 stuks 2 cel lipo`s 6000 mah   en  1x  3 cel 5000 mah en  3 x 2cel 2000mah.
Ik laad de lipo`s alleen onder toezicht ze kunnen spontaan ontbranden.
En heb dat ook al eens mee gemaakt,     

tijdens rijden met een rc wagen vloog de lipo in de fik.
Lipo``s zijn bijna niet te blussen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...