Ga naar inhoud


Welk dataformaat het interessantste om opnames in te bewaren?


Aanbevolen berichten

Even een vraag over het opslaan/backuppen van opgenomen data op de harde schijf van de satelliet receiver.

Ik heb een Technisat HD S2 Plus sat receiver waarop ik diverse programma's bewaard heb.

Nu zijn er een paar programma's die ik wil "bewaren"...  Voor dat doel kan je dus de opnames downloaden via de USB poort van de receiver. Via DVR Studio HD4 (Haenlein) bewerk ik de opname (knippen en converteren) zodat die ofwel op een DVD kan, of je kan er ook Blu Rays van maken, maar ook data in de vorm van MP4, TS of M2TS bestanden...  Je kan ook data bewerken naar het formaat van de receiver, zodat je de opname weer kan inladen in de receiver e hem op die manier kan bekijken.

 

Nu vraag ik me af welk dataformaat het "beste" of het meest interessante is om de opnames in te bewaren met de bedoeling er later in de best mogelijke kwaliteit naar terug te kunnen kijken.

Als ik een nieuwe TV koop weet ik dat die de mogelijkheid zal hebben om dmv USB naar data opnames te kijken....  De tv die ik nu heb heeft die mogelijkheid niet, dus dat probleem heeft zich nooit gesteld. Maar met het oog op de toekomst wil ik nu een goede keuze maken.  Tot nu toe maakte ik van dingen die ik wilde bearen altijd een opname is SD, zodat ik de opname op een DVD kon schrijven... Eigenlijk is het dus jammer om iets in slechtere kwaliteit te bewaren dan dat het noodzakelijk is... vandaar dat ik dus HD opnames wil gaan archiveren...

 

De software geeft mij de mogelijkheid om dingen te bewaren in MP4, TS of M2TS...

MP4 is niet interessant lijkt het, omdat de software aangeeft dat je vanuit MP4 nooit terug kan naar het originele formaat. Dus het bestand terug in de receiver plaatsen (converteren) kan niet... Blijft over TS of M2TS...  Heeft het ene voordelen tegenover het andere? Kwaliteit?... ik "zie" geen verschil... maar het zou ook kunnen dat tv's bepaalde formaten niet accepteren...  ik weet het niet.

 

Graag advies

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik hou het hier op mkv, de kwaliteit is hoog, daar zijn nog enkele voordelen aan, men kan het geluid omzetten, ondertitels toevoegen of verwijderen. Een mkv leent zich ook uitstekend om, om te zetten naar een ander formaat DVD - avi  Mpeg 4 enz....

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

MKV...  zou kunnen, maar daar schiet ik dus niets mee op, wat MKV staat niet in het lijstje.

Blijkbaar kan je met TS en M2TS ook nog ondertitels toevoegen als je dat wil.... nu hoeven ondertitels voor mij niet noodzakelijk, ik gebruik ze nooit.

 

post-39968-0-63406300-1458830832_thumb.jpg

 

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar is dat een materie waar niemand iets vanaf weet... jammer...

Ik ga dan maar TS gebruiken omdat dat blijkbaar het meest universele is, en de kans op mislukken het kleinste is... Ook kan je de file altijd opnieuw bewerken via het programma en ook weer terug naar de receiver sturen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lijkt me de meest logische keuze te zijn, omwille van de argumenten die je zelf aanhaalt.

 

De TS bevat immers het bron materiaal met alle extra's. Vergelijk het met het RAW cameraformaat vs jpg.

Eenmaal je een conversie gedaan hebt, kan je er niet meer me terug naar het bron niveau.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je voor je reactie, de-perre...   de conversie naar TS gaan behoorlijk snel, en je kan inderdaad ook weer terug naar Technisat formaat als dat nodig zou zijn. De file doet het netjes op de laptop met bv vlc player...  ik zal het ook eens proberen bij iemand die een tv heeft waarop je rechtstreeks via de usb videofiles kan afspelen... dan weet ik dat ook weer...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe converteer en bewaar ik alles in mp4. Ik vind dat een universeel toepasbaar formaat.

Echter, een TS stream opgenomen met een satellietontvanger en die ik wil bewaren, controleer ik altijd op fouten, met een commercieel programma. De eventuele fouten loop ik dan na. Het is mij namelijk gebleken dat een fout, die nauwelijks opvalt in de TS stream zeer storend kan worden na conversie naar een ander formaat. In zo'n geval bewaar ik de TS stream (na hem opgeschoond te hebben met dit betreffende programma).

Link naar reactie
Delen op andere sites

MP4 is inderdaad ook een goede oplossing, maar je kan dan (blijkbaar) niet meer terug naar het oorspronkelijke formaat van de receiver (als je dat ooit zou willen)...  ook zou je niets meer kunnen bewerken las ik.

Ik heb nu alles naar TS geconvertreerd, en het resultaat is uitstekend. Het converteren gaat snel.... dus 'voorlopig' blijft het hierbij denk ik.

De software (Haenlein) zegt ook als er fouten in de stream zitten, en als het nodig is kan je die eruit knippen... meestal is dat niet nodig (bij converteren naar TS.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neemt jouw ontvanger dan niet op in TS formaat?

Dan had ik foutief begrepen van wel; daarom ook advies gegeven om dit zo te behouden.

 

Maar als je al een conversie moet doen om van een formaat naar TS te gaan, kan je je misschien afvragen of dat wel nodig is.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ontvanger neemt een sd opname op in het .TS formaat... een HD opname heet .TS4

Maar dat Technisat TS is niet het "gewone" TS...  met de haenlein software kan ik het TS of TS4 van de Technisat converteren naar gewoon TS formaat, en dat gaat echt behoorlijk snel. 

 

De ts van de receiver wordt bv niet door VLC player afgespeeld... er is wel een player die het doet, die had ik op mijn oude computer staan, maar ben de naam even kwijt...  

Als ik een opname aan iemand wil geven die een tv heeft waarop je in principe gewoon via een usb stick/disk een file kan weergeven moet ik het wel converteren naar universeel TS (of MP4), de technisat TS wordt alleen door een Technisat TV probleemloos afgespeeld, maar niet door anderen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je behoudt dezelfde kwaliteit (bitrate, resolutie etc) als wat er uitgezonden en opgenomen werd door de receiver.

Je kan altijd dmv recode de boel meer gaan compresseren of zelfs downscalen van HD naar SD...  maar in principe is dat niet de bedoeling, tenzij je uiteraard iets op een dvd wil branden...  maar de opnames die ik wil archiveren, blijven in ieder geval in de zelfde kwaliteit behouden als ze opgenomen werden.

Maar wat je met dat "gegeven paard" bedoelt weet ik even niet....  ik hou altijd van gegeven paarden, maar in dat geval kocht ik het beest.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bewaar mijn opnames sinds enige tijd altijd in ts. Een persoon die ik ken met een sony HD tv, speelt perfect de ts bestanden af, via een stickje. Ikzelf speel die op verplaatsing of zo af met een raspberry met kodi, en dat gaat behoorlijk goed. In het ts formaat kan ik alle kanten uit, en kan ik een opname converteren naar het formaat wat die mens wilt. Als je alles al eens geconverteerd hebt, en dan weer moet doen, dan kan het beeld wel eens belabberd zijn.

Beetje off topic, maar langdurige opnames in ts, kan na lange tijd soms een lipsync probleem opleveren.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gegeven paard is dan in dit geval de software om te converteren en om te branden of kopieren

veelal gratis

 

en of je daarmee dan een kopie op een ander medium kunt vastleggen die perfect afspeelbaar is

IS maar helemaal de vraag

 

ik schrijf ook al enkele jaren dat je de pure .ts opslaat

en om die af te spelen (zo is dat met elke pC en backup) hou je de originele receiver in ere

of zoekt naar lossles convertie

 

wees gerust ik ben al enkele jaren onderweg en op SD niveau expert met ProjectX de betaalversie voor DVD kopien voor mijzelf

ik ben na wat pogingen met HD opnames en TSDoctor erop uitgekomen dat ik eigenlijk beter en goedkoper bezig ben met een HDD in plaats van DVD's

dus alles in origineel formaat laten en eventueel enkel bewerken om te cutten en te editen met TSDoctor.

 

ciao ciao

Comme au Cinema

Alain Delon

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...