Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Ik zou graag het signaal van TV-Vlaanderen op mijn decoder binnen krijgen. Ik ben zeker dat de satellietschotel juist gericht staat (zowel analoog kompas als via smartphone-apps etc. gecontroleerd op 23,5°E en signaal aanwezig op analoge Satellite Finder) maar op de decoder komt er geen enkel signaal binnen. Als de schotel verder zuidwaarts gericht wordt, krijg ik op twee satellieten een sterkte van plusminus 90% en kwaliteit van plusminus 80% maar uiteraard is dit dan van een andere satelliet dan Astra 3A/3B. Ik ben dus vrij zeker dat de schotel, LNB en decoder kunnen werken. Ik heb twee decoders: een Denson DS1010 en een Edision OsMini (OpenPli). Ik heb bij beide een Satellite Finder (klein apparaatje om satellietsignaal te detecteren tussen de LNB en de decoder) aangesloten. Bij de Denson gaat het lampje van de Satellite Finder branden en krijg ik een signaal binnen op de positie van de schotel waar ik Astra 3A/3B verwacht. Bij de Edision blijft dit apparaatje dood waar de schotel niet van positie veranderd is. Als ik dan beide decoders laat zoeken naar signaal, geven ze beiden aan dat de tuners geen signaal binnen krijgen. 

Schotel: Schwaiger 80cm

LNB: universeel met quad en ingebouwde multiswitch 

Decoders: cfr. supra

Wie kan me nog enkele tips geven? Ik weet het niet meer. Het enige waar ik nog aan denk, is dat ik iets volledig mis doe met de LNB of dat deze niet juist is. 

Bedankt al voor jullie suggesties!

• Moderator
Geplaatst:

Tja, zoals zo vaak, je kijkt naar een andere satelliet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Voor Astra 3A/3B moet de schotel toch ingesteld staan op 23,5E op het kompas vanuit zuid gemeten. Of vergis ik me daar zo hard in? Indien dat juist is, ben ik eigenlijk zeker dat ik naar de juiste satelliet aan het kijken ben. Welke sites zijn goede aanraders voor het uitrichten? Misschien heb ik toch nog iets fout gedaan. Ik heb buiten het kompas enkele smartphone apps gebruikt die ahv GPS-signaal een goede richting aangaven van Astra3A/3B (oa SatFinder). 

• Moderator
Geplaatst:

De satellieten zitten zo dicht bij elkaar, dat je nooit zeker kunt zijn of je op de juiste satelliet uitgericht bent.

Een sat finder die de nit uitleest is het enige goede tool om een conclusie te kunnen trekken.

Maar doe een scan op de ontvangen satelliet en geef eens aan op welke transponder je welke programma's ontvangt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Hier komen enkele zenders die ik gescand heb die plusminus op 10°W staan maar die toch volgende gegevens geven:

- Das Erste 11836 H 27500 Auto QPSK 23,5°E

- hr-fernsehen 11836 H 27500 Auto QPSK 23,5°E

- WDR Köln 11836 H 27500 Auto QPSK 23,5°E

-...

Zo heb ik in totaal zes zenders gevonden. Ik voel al aan m'n kleine teen dat dit toch Astra3A/3B gaat zijn hoewel alle logica mij ontgaat. Niet belangrijk dat ik het snap maar hoe geraak ik aan de zenders van TV-Vlaanderen? 

Geplaatst: (aangepast)

Je hebt je schotel gewoon op de Astra 19,2 gericht en niet op de 23,5.

Je zult de schotel 5,27 graden naar het oosten moeten draaien en de elevatie ongeveer 1 graad moeten laten zakken.

Welk merk en type duo-lnb heb je?

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Schwaiger heeft geen schotel van 80cm, wel een schotel van 75cm, de SPI075P  en van 85cm, de SPI085P.
Welke heb je precies? Is dat een schotel van 75cm breed en 80cm hoog of van 85cm breed en 90,5cm hoog?

Je hebt je schotel gewoon op de Astra 19,2 gericht en niet op de 23,5.

Je zult de schotel 5,27 graden naar het oosten moeten draaien en de elevatie ongeveer 1 graad moeten laten zakken.

Welk merk en type duo-lnb heb je?

Schwaiger heeft geen schotel van 80cm, wel een schotel van 75cm, de SPI075P  en van 85cm, de SPI085P.

Welke heb je precies? Is dat een schotel van 75cm breed en 80cm hoog of van 85cm breed en 90,5cm hoog?

Ik heb enkele foto's toegevoegd onder andere van de LNB. Deze is een Inverto Black Ultra 40mm met multiswitch. De Schwaiger heeft als afmetingen 81cm (h) op 72 (b )dus wellicht zal dit passen bij die eerste mogelijkheid (SPI075P). Zien jullie eventueel problemen met de opstelling? Ik ga namiddag proberen de schotel te draaien richting oosten.

post-62066-0-38609600-1459154083_thumb.jpgpost-62066-0-72744500-1459154078_thumb.jpgpost-62066-0-59370800-1459154073_thumb.jpg

aangepast door Razornord

"Draaien" is een groot woord. Het gaat echt om een tïkje". En voor de bijzonder noodzakelijke fijnafstemming zou ik de ontvanger alvast op een Astra 3-frequentie zetten met een FTA-zender.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

OK, je hebt een enkele lnb met vier aansluitingen en de Schweiger schotel van 75cm.
Die kun je naar de Astra 23,5 draaien zoals ik heb aangegeven maar dan ontvang je niet alle zenders meer die in het abonnement van TV Vlaanderen zitten. Dat kunnen er 22 zijn afhankelijk welk abonnement je hebt, zie: https://www.tv-vlaanderen.be/uploadedFiles/Content/Zenderlijst_TV_VLAANDEREN.pdf

Wil je die toch graag ontvangen er wil je ook de Duitse zenders niet missen, dan zul je een duo-lnb moeten nemen. Een duo-lnb die op die schotel goed past is een duo-lnb voor een 80-85cm schotel, dit omdat je schotel een f/D-verhouding heeft van 0,66.

Geplaatst:

Ik heb een tip van een helpende hand op het Userbase-forum geprobeerd. Hij stelde voor om Ocko TV te zoeken omdat de schotel zelfs in niet de perfecte positie nog steeds Ocko TV kan ontvangen (sterk uitzendsignaal vermoed ik?)

Ik heb beeld en geluid gekregen op Ocko TV. Dit was plusminus een tweetal seconden terwijl ik de schotel vasthield aan de bovenzijde en lichtjes plooide aangezien ik aan het draaien was (wellicht een vreemd detail maar ook bij het zoeken naar de satellieten met de OpenPli Satfinder kreeg ik de beste signaal en kwaliteit terwijl ik de schotel van boven af draaide. De schotel staat nu geïnclineerd op 28°. Moet ik de schotel omhoog (of omlaag  :oops: ) brengen eventueel? Ik ben er niet meer opnieuw in geslaagd om opnieuw beeld te vinden.

Ik vond op volgende site (http://www.ers.be/Satellietschotel_Plaatsen) dat de schotel best op 30° staat ingesteld. Maak ik hier al een eerste grote fout?

post-62066-0-89210000-1459163167_thumb.jpg

post-62066-0-99514900-1459163175_thumb.jpg

• Moderator
Geplaatst:

Heeft je tv geen signaal sterkte meter?

Meestal is er in het instel menu een indicatie zichtbaar.

Door naar die sterktemeter te kijken en de schotel licht heen en weer te bewegen, kan je de ontvangst optimaliseren.

Geplaatst:

Beste Razornord

Ik schreef je gisteren al dat je de schotel 1 graad moet laten zakken als je eerst de Astra 19,2 goed kon ontvangen.
In Zonhoven moet de elevatie van de schotel op 29,2 graden staan om de Astra 23,5 te vinden. Alleen als de mast waar de schotel aan bevestigd zit niet zuiver verticaal staat, kan deze elevatie iets afwijken.

En ga nooit aan een schotel zitten trekken want als je hem maar iets verbuigt kun je hem weggooien, zeker deze aluminium schotel. Zet hem voldoende los dat het verdraaien makkelijk gaat.

De zender Ocko TV maar zeker ook de zender TV Luxemburg (positie 253 van de TV Vlaanderenlijst) zijn de zenders die het makkelijkste te ontvangen zijn.

Geplaatst:

Beste iedereen,

Bedankt voor jullie tips en bijdrages. Ik doe mijn best om alle tips en trics ter harte te nemen maar weet dat ik een beginneling ben en dat het een experimentele weg is. Dus ik hoop dat niemand zich verongelijkt voelt als ik niet onmiddellijk (kan) doe(n) wat er gesuggereerd wordt.

Intussen heb ik de elevatie tussen 29° en 30° gezet nadat ik de verticale stand van de muurbeugel nog eens nagekeken heb. Ik heb daarvoor onderstaande foto's met een waterpas genomen.

Kan er een probleem zijn met die ingebouwde Multiswitch van de LNB?

post-62066-0-69015900-1459169085_thumb.jpg

post-62066-0-32447700-1459169086_thumb.jpg

Nou beste Razornord, op dat andere forum waar je naar verwijst slaan ze de plank ook goed mis. Hoe kunnen ze nu toch zeggen dat de skew van de lnb in Zonhoven -14,17 graden moet zijn terwijl het maar 7,17 graden moet zijn.

Ik zit de foto van je in bericht 8 nog eens te bekijken maar daar heb je de skew van de lnb op 24 graden staan. Dat is veel te veel en daarom ontvang je de zenders van TV Vlaanderen waarschijklijk ook slecht want die zijn bijna allemaal 8PSK gemoduleerd en laten zo'n afwijking niet toe.

Er zit geen multiswitch in die lnb.

aangepast door Sprietje

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen