Ga naar inhoud


Aardlek klapt eruit, maar metingen leveren geen kortsluiting op


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb sinds gisteren een probleem met één van mijn aardlekschakelaars.

In een van de groepen achter de aardlekschakelaar zit een kortsluiting. Dit blijkt de groep 'Tuin'te zijn.

Direct na het inschakelen van deze groep klapt de aardlek eruit. De installatie is al 5 jaar hetzelfde en er zijn recent geen wijzigingen in geweest.

De groep bestaat uit een VMVK-as kabel die vanuit de meterkast naar een verdeeldoos bij de vijver gaat. Daar zitten stopcontacten voor vijverpomp, luchtpomp en UV-lamp. Vanuit de vijver gaat de kabel verder naar 2 andere stopcontacten en buitenverlichting.

Als ik op een willekeurig buitenstopcontact meet tussen fase en aarde of nul en aarde meet ik ongeveer een weerstand van 1,5 - 2 MOhm. Volgens mij is dit veel te veel om een 35 mA aardlek aan te spreken.

Een kortsluiting naar aarde zou maximaal zo'n 10 á  20 ohm kunnen zijn.

Nu kan ik natuurlijk de bedrading ergens onderbreken om een deel van de installatie uit te sluiten, maar volgens mij moet ik het ook op één of andere manier kunnen meten.

 

Ik heb de vijverapparatuur al uit het stopcontact gehaald, maar dit lost het probleem niet op. Verder zitten er geen apparaten op de stopcontacten aangesloten.

 

Heeft er iemand tips voor het storingzoeken?

 

mvg,

The Iron Maiden

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij een aardlek hoeft de spanning of stroom niet via de aarde weg te lopen.

Een aardlek controleerd of er net zoveel spanning of stroom vertrek vanaf de schakelaar en of er net zoveel terug komt.

Kan bv ook tussen de plus en min zitten.

Koppel de kabel naar de wcd's en verlichting maar eens los en probeer het dan maar eens weer.

Groet, Wollie

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Topicstarter
Je hebt zeer waarschijnlijk last van vocht in de verdeeldoos of een van de WCDen. Schroef van die dingen maar eens de deksels af en controleer dat.
Eventueel drogen met een haardroger.
PS Natuurlijk wel de groep uitschakelen voor je een van bovenstaande doet.
 

aangepast door Pionewbie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat van buiten verlichting gebruik je ,tl of lamp ook even verwijderen

en kijk ook even de stopcontacten

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een aardlek schakelaar is een andere naam voor een differentiaal schakelaar.

 

Met andere woorden, wanneer de stroom in de fase niet gelijk is aan de stroom in de Nul geleider, zal de schakelaar aanspreken.

Het verschil mag niet groter zijn als 30 mA.

 

Het verschil kan optreden door een lekstroom naar de aardgeleider, maar in een tuin kan de stroom ook weglekken in bijvoorbeeld de grond.

Kijk eens naar je tuinverlichting.

 

We hebben hier al eens eerder gezien dat de aansluit doos vol zat met ongedierte.

 

Je zal er toch niet aan ontkomen gedeelte voor gedeelte los te koppelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had hetzelfde probleem. Een spatwaterdicht stopcontact. Maar de naam zegt het al, die zijn dus niet 100% waterdicht. Dus na een paar jaar was het binnenwerk behoorlijk geoxideerd.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb niet gelezen of je aardlek ook klapt zonder dat je de pompen en verlichting

Ik denk dat je eerst alle verlichting en pompen vrij van spanning moet maken en dan nog een keer je aardlek aanzetten als deze dan blijft hangen zit het in de afgaande apparaten zo niet zit het in je kabelinstallatie

2xtopfield 7700HSCI met 90cm schotel met rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hallo,

 

Ik heb de vijverapparatuur al uit het stopcontact gehaald, maar dit lost het probleem niet op. Verder zitten er geen apparaten op de stopcontacten aangesloten.

 

Dus toch al een gepasseerd station.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik systematisch de installatie deel voor deel losgekoppeld. Eén van de WCD's bleek het probleem te veroorzaken.

De XMVK kabel die vanuit de verdeeldoos (via de onderkant van de verdeeldoos) naar de WCD gaat was vochtig. Ik denk dat er water tussen de grijze buitenmantel en de afzonderlijke aders is gekomen. Mogelijk zaten er haarscheurtjes in de aderafscherming (na 5 jaar) wat de kortsluiting veroorzaakt heeft.

Voor de zekerheid maar even de betreffende kabel vervangen. Morgen wordt de WCD bekeken en weer aangesloten. Vandaag was daar geen tijd meer voor.

Ik hou het maar op slecht weer icm verweer van de isolatie.

 

mvg,

The Iron Maiden

aangepast door The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook even naar de WCD en de afdichtingen kijken. Vervangen kost je niet de kop.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...