Hetmet Geplaatst: 3 april 2016 Geplaatst: 3 april 2016 Ik hoop hier antwoord te krijgen op de volgende vraag. Ik woon voor gedeelte vh jaar in Tunesië. Heb daarom abb op CD. De meeste zenders vallen nu weg. Weet iemand of in Tunesië ontvangst mogelijk is met een duo LNB? Ik heb in Tunesië een grote schotel en een M7 ontvanger. Tips zijn welkom.
Moderator ceesv Geplaatst: 3 april 2016 Moderator Geplaatst: 3 april 2016 Welkom Hieronder zie je de richting van Astra 1 en Astra 3 Die liggen bijna 7 graden magnetisch uit elkaar. In Nederland is dit 5 graden. Ook de skew ligt bijna 6 raden uit elkaar. Je zit echter aan de uiterste grens van de Astra 3 footprint en hebt minstens een 150cm schotel nodig, misschien zelfs wel een 180 cm schotel. En daarmee is het gebruik van een duo lnb uitgesloten. http://www.ses.com/fleet-coverage#?search_by=satellite&satId=337#satelliteDetails Satellite Data Dish Setup Data Latitude: 33.8869° Longitude: 9.5375° Name: 19.2E ASTRA 1KR | ASTRA 1L | ASTRA 1M | ASTRA 1N Distance: 37130km Elevation: 49.3° Azimuth (true): 163.0° Azimuth (magn.): 161.2° LNB Skew [?]: -6.5° Satellite Data Dish Setup Data Latitude: 33.8869° Longitude: 9.5375° Name: 23.5E ASTRA 3B Distance: 37222km Elevation: 47.8° Azimuth (true): 156.0° Azimuth (magn.): 154.2° LNB Skew [?]: -12.3° Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Hetmet Geplaatst: 3 april 2016 Auteur Geplaatst: 3 april 2016 Dank voor de reactie. Is het dan op een andere manier mogelijk om toch nog Nederlandse tv te kunnen kijken?
Sprietje Geplaatst: 4 april 2016 Geplaatst: 4 april 2016 Beste Hetmet Welkom op dit forum Omdat je op de rand van de footprint zit in Tunesië, is het belangrijk te weten in welke plaats de schotel staat. Zou je dat eens aan kunnen geven?
Hetmet Geplaatst: 4 april 2016 Auteur Geplaatst: 4 april 2016 Sprietje, de schotel ( zeker meer als 150 cm.)staat in Sousse. We hebben een abonnement op Canal Digitaal. Die dus de zenders in fasen verwijdert. Ben benieuwd of er een oplossing is voor dit probleem. We wonen al jaren ( voor een gedeelte van het jaar) in Sousse en altijd is er weer een nieuwe verandering op komst. Maar deze keer lijkt het een onoplosbaar iets.
Moderator ceesv Geplaatst: 4 april 2016 Moderator Geplaatst: 4 april 2016 Zo te zien is de oplossing de schotel te draaien naar de Astra 3 satelliet op 23 graden oost. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Hetmet Geplaatst: 4 april 2016 Auteur Geplaatst: 4 april 2016 Ik heb begrepen dat een duo LNB niet past op een grote schotel, volgens een eerdere reactie.
Moderator ceesv Geplaatst: 4 april 2016 Moderator Geplaatst: 4 april 2016 Wat voor lnb heb je op dit moment op die schotel, met een flens? Duo lnb's hebben een onderlinge afstand ie afhankelijk is van de plaats waar de schotel staat, en de afmetingen van de schotel. Sprietje kan de onderlinge afstand voor je schotel en locatie uitrekenen, maar dan heeft hij een aantal specifieke afmetingen nodig van je schotel. Is het een offset schotel of staat de lnb precies in het midden van de schotel? Het zou erg toevallig zijn dat een lnb ontwikkeld voor Nederland op een 60 cm schotel werkt op een 150 cm schotel in Tunesië. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Hetmet Geplaatst: 4 april 2016 Auteur Geplaatst: 4 april 2016 Ceesv, eerlijk te zeggen ben ik een leek op het gebied van schotelantennes. De schotel staat er al jaren. Heb even gegoogled wat een offset schotel is en zal morgen even vragen aan de installateur wat we hier voor een schotel hebben en wat voor afmetingen de schotel heeft. Alvast dank voor de reacties!!!
Moderator ceesv Geplaatst: 4 april 2016 Moderator Geplaatst: 4 april 2016 Kan je misschien een foto plaatsen? Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Sprietje Geplaatst: 5 april 2016 Geplaatst: 5 april 2016 In Sousse kun je de Astra 1L (19,2e) met een schotel van 70cm breed ontvangen. Als jij daar nu een schotel voor gebruikt van minstends 150cm, dan moet het signaal er wel uit knallen. Voor de Astra 23,5 heb je daar een schotel nodig van 135cm. Ik denk dat je een primefocus schotel hebt want offsetschotels van 150cm zijn erg duur en worden maar weinig gebruikt. Gaat het inderdaad om een primefocus schotel, dan kun je daar geen duo-lnb op zetten. Maar een oplossing is toch eenvoudig. Omdat je de Astra 19,2 al met een schotel van 70cm kunt ontvangen, kun je voor de Astra 19,2 eenvoudig een kleine schotel (ongeveer 80cm hoog) bijplaatsen. Je grote schotel draai je dan naar de Astra 23,5. Je kunt ook besluiten om de Astra 19,2 helemaal niet meer te ontvangen maar dan ga je wel een aantal zenders van je CanalDigitaal abonnement missen. Ook heb je kans dat je de CanalDigitaal zenderlijst niet meer binnen kunt halen. Heb je trouwens wel een HD-ontvanger want anders kun je geen enkele zender op de Astra 23,5 ontvangen. Welk merk en type is het? In de bijlages nog even het verschil tussen een primefocus schotel en een offset schotel. En graag even een foto van je schotel. Welk merk is het? Zou je de diameter van de schotel even op willen meten?
Hetmet Geplaatst: 5 april 2016 Auteur Geplaatst: 5 april 2016 Dank voor de reactie Sprietje. Ik heb hier een super grote schotel op het dak staan. Het nadeel is dat ik geen foto kan maken omdat het 4 hoog is. En ikzelf niet op het dak kan komen. Maar dankzij de foto's zal ik degene die de schotel geplaatst heeft vragen welke schotel en welke kop er precies gebruikt worden. De schotel staat nu gericht op Astra 19,2, maar daar worden de zenders van canal digitaal dus in fasen verwijdert. Zo kijken we dus al geen net 5, Veronica en RTL 7 meer. Ik heb begrepen dat we nu een duo LNB nodig hebben en dat we dus de schotel dus moeten richten op Astra 23. Volgens onze installateur is het hier onmogelijk om Astra 23 te ontvangen, en daarom weet ik dus niet of ik nu een duo LNB moet gaan aanschaffen als ik weer in Nederland ben.
Hetmet Geplaatst: 5 april 2016 Auteur Geplaatst: 5 april 2016 Nog even de vraag beantwoorden over de ontvanger. Ik heb een M7 ontvanger, voor HDMI geschikt
a33 Geplaatst: 5 april 2016 Geplaatst: 5 april 2016 (aangepast) Gaat het inderdaad om een primefocus schotel, dan kun je daar geen duo-lnb op zetten. Bedoel je dit op basis van de LNB-afstanden van de duo-LNB's? Of bedoel je dit vanwege een in de weg zittende stang van de PF-schotel? In dat laatste geval: Een PF-schotel zou je natuurlijk ook op z'n kop kunnen monteren, dus met 2 stangen onder en één stang boven. Of eventueel een kwartslag draaien, afhankelijk van de onderlinge positie van de bevestigingsschroeven van de schotel. Omdat een Prime Focus schotel perfect symmetrisch is, maakt dat voor de ontvangst niet uit. En dan zou je er weer wel makkelijk een duo-LNB, of een multifeedhouder voor één extra LNB op kunnen zetten. Wil je én links én rechts van de centrale LNB LNB's bijplaatsen op een multifeedschotel, dan zal het meer puzzelen worden of je de schotel nu één, twee of drie kwartslagen moet draaien om de twee extra LNB's goed te kunnen plaatsen zonder stang die in de weg zit. Of maak ik nu een denkfout? Groet, A33 5 april 2016 aangepast door a33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Sprietje Geplaatst: 5 april 2016 Geplaatst: 5 april 2016 (aangepast) Beste Hetmet Helaas weet je schotelinstallateur er niets van want de Astra 23,5 is daar prima te ontvangen met een schotel van 135cm. Kijk maar eens even naar de footprint van het satellietsignaal gegeven door satellieteigenaar SES Astra. Je ziet dat Sousse maar net iets buiten de lijn van een 120cm schotel ligt en kijk eens hoe ver je ontvangst hebt naar het zuiden met een schotel van 150cm. Met dat kleine beetje dat Sousse buiten de 120cm-grens ligt is 135cm zelfs ruim bemeten maar ik ga liever save zitten dan aan de krappe kant. Die monteur moet dus niet zeuren. Nu kan het zijn dat ze een schotel gebruikt hebben die voor de C-band geschikt is. Daarmee kun je ook wel de Ku-band ontvangen alleen het rendement loopt dan wel drastisch omlaag. Vandaar ook de vraag om welke schotel het precies gaat en of je er een foto van wilt maken. En beste a33, bij een primefocus schotel komen de lnb's te dicht tegen elkaar omdat de f/D-verhouding veel kleiner is als bij een offset schotel en omdat de feedhorn groter is. Als je voor beide satellieten nu een flinke grote schotel nodig hebt, dan kun je met wat kunst en vliegwerk nog wel twee lnb's op een primefocus schotel plaatsen, maar als je voor de Astra 19,2 maar een betrekkelijk kleine schotel nodig hebt, ga je toch niet moeilijk doen op een primefocus schotel. Als het echt een probleem is om er een kleine schotel bij te plaatsen, dan kun je er misschien een gewone offset-lnb er bij plaatsen. Even de kaart aanklikken 5 april 2016 aangepast door Sprietje
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen