Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

En beste a33, bij een primefocus schotel komen de lnb's te dicht tegen elkaar omdat de f/D-verhouding veel kleiner is als bij een offset schotel en omdat de feedhorn groter is.

Ach ja, daar had ik even niet aan gedacht.

Dus het kan wel, maar is dus gepiel met die grote feedhorn.

@Emekli had dat in Turkije, herinner ik me nu; zie https://www.sat4all.com/forums/topic/352104-astra235-ontvangst-in-turkye-anamur/?p=2368135

Bedankt,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

• Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Dank je voor je reactie Sprietje. Door te googelen was ik ook al gekomen bij de gegevens van SES Astra, maar ging door de monteur twijfelen. Aan bovenstaande informatie heb ik nu voldoende. Volgende maand ga ik weer naar Nederland en een duo LNB kopen, en laat een andere monteur komen die voor mij Astra 23,5 gaat zoeken. Een foto maken is voor mij zowat niet mogelijk omdat ikzelf niet bij de schotel kan komen. Mocht de monteur een keer langs komen dan zal ik hem een foto laten maken. Wat ik wel kan vertellen is dat ik nu al ongeveer 15 jaar via Canal digitaal naar alle zenders van Astra 19 kan kijken, behalve dan als het hier stort van de regen, maar dat gebeurt in Sousse praktisch niet.

Dank iedereen voor het mee denken.!!!!!

Geplaatst:

Oeps zo zie je maar dat ik er niets van begrijp. Maar volgens canal digitaal kan ik de Nederlandse zenders alleen maar met een duo LNB blijven kijken. Of klopt deze informatie niet, kun je de zenders wel zien, maar niet in HD kwaliteit

Geplaatst:

Dus kort samen gevat: Astra 23 : kun je daar Nederlandse zenders, via abonnement van canaal digitaal mee blijven kijken zonder DUO LNB. Ik begrijp het verhaal van de ontvangst met een schotel van 135 cm.

Geplaatst: (aangepast)

Volgende maand ga ik weer naar Nederland en een duo LNB kopen

Een duo LNB of een 'gewone' LNB die je in Nederland koopt zijn geschikt voor offset schotels, niet voor offset schotels zoals jij die waarschijnlijk hebt.

Het verhaal van CanalDigitaal is doorgaans alleen maar gericht aan klanten in Nederland met een 64 cm (of eventueel 78cm) offset-schotel; van andere landen en andere schotels hebben ze vaak geen verstand.

De tip van @Sprietje lijkt me het handigst: Je huidige schotel uitrichten op 23oost, en een extra schoteltje erbij voor 19 oost (met een eigen bijpassende LNB), plus dan een diseqc switch (en kabeltjes) om alles goed met elkaar te verbinden.

Edit: Op die manier kun je via je abonnement inderdaad gewoon alle zenders van 23 oost en 19 oost blijven ontvangen, op dezelfde manier als wij die in Nederland ontvangen. Alleen heb jij dan iets andere schotels met bijpassende(!) LNB's.

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Beste Hetmet

CanalDigitaal geeft informatie voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 in Nederland. In het buitenland is het allemaal anders. Bovendien gaat de informatie van CanalDigitaal over een schotel van 60cm. Die heb jij daar toch niet?

Je moet eerst weten wat voor schotel er nu op het dak staat anders kun je niet verder.

Geplaatst:

Een duo LNB of een 'gewone' LNB die je in Nederland koopt zijn geschikt voor offset schotels, niet voor offset schotels zoals jij die waarschijnlijk hebt.

Ik bedoelde natuurlijk:

niet voor EEN PRIME FOCUS SCHOTEL zoals jij die waarschijnlijk hebt.

Sorrie, foutje! :eek: :eek:

Groet,

A33

Geplaatst:

Even wat meer, het is in ieder geval een offset schotel die er staat. Ik heb geen merk. We hebben hem jaren geleden gekocht en kunnen het merk niet meer achterhalen.

Geplaatst:

Ik begrijp echt niet waarom jij daar een flinke dure schotel hebt staan terwijl je met een schotel van 70-80cm ook toe kon om de Astra 19,2 te ontvangen.

Als het een offset schotel is, dan heb je daar waarschijnlijk een flink bedrag voor moeten betalen. Dat zal toch wel tussen de €200,- en €300,- zijn geweest. Daar kun je je toch nog wel iets van herinneren neem ik aan.

Heeft die schotelmonteur je een poot uitgedraaid?

Als het een offsetschotel is die je hebt, dan kun je er een tweede lnb bij hangen.

Geplaatst:

Nee hoor, dat hebben we er nooit voor betaald. Het is ruim 15 jaar ( kan ook 20 jaar zijn, toen was de schoteltechniek hier nog maar net in opmars) geleden dat we de schotel gekocht hebben, en in Tunesië zijn de kosten niet te vergelijken met Nederland wat zulk soort uitgaven betreft. In die tijd dat wij de schotel hebben aangeschaft hebben is er tegen ons gezegd, dat die grote schotel toen nodig was. Dat was wel een andere monteur die we nu hebben trouwens. En verder had en heb ik er het geld voor over om Nederlandse tv te kijken, maar dat terzijde. Ik heb er echt geen 2 a 300 euro voor hoeven te betalen. Ik heb nu begrepen, dankzij Sprietje dat we geen duo LNB moeten aan schaffen en dat we met een schotel van minstens 135 cm. Astra 23,5 moeten kunnen ontvangen, dus één dezer dagen ga ik de monteur vragen om de schotel op Astra 23,5 uit te richten. Zodra hij is geweest en het is gelukt (of niet) laat ik het in een reactie weten. Dank je vriendelijk voor alle informatie.

Geplaatst:

Is het een schotel van fijn gaas of van plaatstaal?

Als die van plaatstaal is, bestaat de schotel dan uit een aantal segmenten (meestal 6) of uit één stuk?

Geplaatst:

Dan is het in ieder geval zeker dat de schotel geschikt is voor de Ku-band en dat je ook de versterking mag verwachten die een schotel van die afmetingen hoort te geven, met andere woorden, dat je er in ieder geval ook de Astra 23,5 mee kunt ontvangen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen