Ga naar inhoud


Ultra HD in kwart van de huiskamers


Sprietje

Aanbevolen berichten

er wordt toch juist op materiaalbasis (estar / polyester) niet elk molecuul digitaal weergegeven...

of bedoelen we hetzelfde met scannen en beeldverbeteren?

 

enniehoe

 

onbetaalbare hobby

dan kun je beter een UHDtV kopen :grin:

 

Beeldverbeteraars komt uit de consumer industrie. Bij broadcasters ondenkbaar. Behalve bij camera´s, daar vind er digitaal een lichte peaking plaats.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kan de bewering van drs. IJzerbout over de uitstekende HD uitzendingen in o.a. Engeland en Duitsland niet beamen. leef ik dan op een andere wereld vraag ik mij af. Heb vanmorgen maar eens hier en daar wat bekeken en zie dat ruim 90% van wat er in de uitzending is matig tot slecht is te aanzien van wat je van full HD zou verwachten.

Hier een aantal bevindingen van allen HD zenders in 1920-1080. Heb van elke bekeken zender de kbit/s. gedurende 15 a 20 sec min-max. genoteerd.

 

ORF 19E    EinsHD 4261-7717     ORF Sport HD   3687-8897          ORF2HD    7522-11404

 

ServusTVHD 19E  8697-8996

 

SKY Duitsland 19E

 

13Th Street 2996-7201   Discovery 5739-11279   Eurosport1 4356-8855   MGM  6817-9397    Sku Sport2  6943-11893  Sky Bundesliga 8814-10976  TNT Glitz 3209-7649

 

M1 9E 6083-8224   Duna 5777-8411 TF1 S. 7500-7547

 

AB sat 13E 5616-8143

 

en verder is overal net zo gemiddeld. Het lijkt mij duidelijk dat men de HD uitzendingen steeds minder kbits/s geeft om Ultra er door te krijgen. Dit is met SD ook zo gegaan om HD te verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op tijden dat ik in Duitsland ben, en ik kijk naar de door mij genoemde zenders vind ik het beeld erg goed.

 

Broadcasters zullen ten alle tijden proberen om een gezond compromis te vinden tussen de kosten en de baten.

HD wordt niet met opzet slechter gemaakt om UHD erdoor te drukken.

Canaal Digitaal deed dat wel om HD erdoor te drukken en dat vond ik een grote schande. Maar goed, CD is een ander verhaal.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet je wel bedenken dat als mensen nu niet kiezen voor een UHD-TV omdat er bijv. toch nog maar weinig uitzendingen zijn, zij dit in de toekomst ook niet kunnen ontvangen als er bijv. wel de nodige UHD-uitzendingen zijn. De tuner in een HD-TV kan nu eenmaal geen UHD-zenders ontvangen.

Uitgaande dat je hoopt dat de TV 10 jaar mee zal gaan, betekent dit dus dat je de komende 10 jaar de UHD-zenders ook niet kunt ontvangen.

Dit is dus een feit dat buiten de discussie staat of je een goede HD-uitzending al mooi genoeg vindt en Ultra HD zonodig niet hoeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitgaande dat je hoopt dat de TV 10 jaar mee zal gaan,( Sprietje hier boven  )  Ik denk dat 10 jaar vrij lang is voor een tv. Altans om mee/ naar te kijken, meestal wil men na een jaar of 5 of 6 wel weer wat nieuws. Groter misschien maar vooral beter. Zelf heb ik een Sony Bravia en die is nu 5 jaar oud of zo iets. Prima beeld als het ook prima is in de uitzending tenminste. Als ik nu een nieuwe tv zou aanschaffen en b.v een goede 32" UltraHD tv is € 700,00 en een fullHD € 450,00 dan denk ik toch de De gewone fullHD te nemen. Dit ook omdat ik weinig uitzendingen in UkltaHD verwacht die mijn interesse hebben en mijn inkomen/financién spelen ook een rol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kan de bewering van drs. IJzerbout over de uitstekende HD uitzendingen in o.a. Engeland en Duitsland niet beamen. leef ik dan op een andere wereld vraag ik mij af. Heb vanmorgen maar eens hier en daar wat bekeken en zie dat ruim 90% van wat er in de uitzending is matig tot slecht is te aanzien van wat je van full HD zou verwachten.

Hier een aantal bevindingen van allen HD zenders in 1920-1080. Heb van elke bekeken zender de kbit/s. gedurende 15 a 20 sec min-max. genoteerd.

 

ORF 19E    EinsHD 4261-7717     ORF Sport HD   3687-8897          ORF2HD    7522-11404

 

ServusTVHD 19E  8697-8996

 

SKY Duitsland 19E

 

13Th Street 2996-7201   Discovery 5739-11279   Eurosport1 4356-8855   MGM  6817-9397    Sku Sport2  6943-11893  Sky Bundesliga 8814-10976  TNT Glitz 3209-7649

 

M1 9E 6083-8224   Duna 5777-8411 TF1 S. 7500-7547

 

AB sat 13E 5616-8143

 

en verder is overal net zo gemiddeld. Het lijkt mij duidelijk dat men de HD uitzendingen steeds minder kbits/s geeft om Ultra er door te krijgen. Dit is met SD ook zo gegaan om HD te verkopen.

Wat zou volgens jou dan de bitrate moeten zijn bij een HD uitzending?

 

En heb je het dan over MPEG-2, MPEG-4 OF H*-265?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik ook heel erg tevreden ben over de beeldkwaliteit van de Duitse, Oostenrijkse en Zweedse tv. De ene film/serie lijkt soms scherper dan de andere, maar ik vermoed dat dat alles met de bron te maken zal hebben. beter dan je uitgangsprodukt kan het niet worden.  Maar ik begrijp wel dat er altijd mensen zullen blijven die iets niet goed vinden of vinden dat het beter kan. Ik ben erg tevreden met wat ik heb.

Ik heb altijd begrepen dat bitrates alleen niet veel zeggen over de kwaliteit van het uiteindelijke plaatje

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou volgens jou dan de bitrate moeten zijn bij een HD uitzending?

 

Ik heb het over full HD zenders Mpeg 4 uiteraard, dat schreef ik ook in 1920x1080

 

De bitrate kan tot 20.000 gaan. Met 12.000 kan het beeld ook heel mooi zijn maar ik zie duidelijk dat het beeld vaak te wensen overlaat op een enkele keer na. Het ligt aan meer zaken dat klopt. Misschien ook om dat ik mijn instellingen optimaal heb staan valt het mij op.( Geen enkele ruis onderdrukkers/filmmode e.d dat verpest de boel en houd je voor de gek )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Canaal Digitaal deed dat wel om HD erdoor te drukken en dat vond ik een grote schande. Maar goed, CD is een ander verhaal ( drs IJzerbout )

 

Inderdaad schandalig maar niet alleen CD heeft dit gedaan Csat/Czlink/Digital+/Viacom/Telesat/Clobecast en nog veel meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad schandalig maar niet alleen CD heeft dit gedaan Csat/Czlink/Digital+/Viacom/Telesat/Clobecast en nog veel meer.

 

Of dat zo is kan ik niet bevestigen.

Bij CD vond ik de beeldkwaliteit in SD onder alle niveau.

 

De films die wij bij MBC uit o.a. Hollywood inkopen worden eerst bij TDF SmartJog in een digitale vault in Parijs opgeslagen. Na betaling en overeenkomst m.b.t. de rechten etc. kunnen wij de film in onze ingest server oplaan. Na lokalisatie (ondertiteling, dubbing etc.) gaat ie in de play-out server. Van ingest tot het head-end doen we niets aan de compressie. We gebruiken de allerbeste dynamische encoders.

Dus de uiteindelijke kwaliteit heeft te maken met de vastgelegde bandbreedte door het space segment en de kwaliteit van de encoders.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Canaal Digitaal deed dat wel om HD erdoor te drukken en dat vond ik een grote schande. Maar goed, CD is een ander verhaal ( drs IJzerbout )

 

Inderdaad schandalig maar niet alleen CD heeft dit gedaan Csat/Czlink/Digital+/Viacom/Telesat/Clobecast en nog veel meer.

Ik moet zeggen, dat ik over de HD doorgifte kwaliteit van Canaldigitaal best tevreden ben.

Daarbij maak ik wel de volgende kanttekening.

 

In de keuken heb ik een Philips led tv hangen. Daarop is een matige kwaliteit te zien.

In de huiskamer heb ik een Panasonic 65" plasma gekoppeld aan een Vu+ Solo 4k ontvanger.

Ondanks het formaat is daarop een sublieme beeld weergave bij de Canaldigitaal zenders.

 

De beeldkwaliteit wordt dus net alleen door de bitrate van de provider bepaald, maar ook voor een heel groot gedeelte bepaald door je eigen weergave apparatuur.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sublieme beeld weergave bij de Canaldigitaal zenders.( ceesv hierboven )

 

Het HD beeld van CD is helemaal niet goed, dat zie ik niet alleen  maar ook vele anderen. Het zijn Hans Klok encoders die ze gebruiken. Mensen met een goede kijk kunnen het zo zien dat er van alles in het beeld niet klopt. Dat kan ook niet anders want het past gewoon niet op één transponder zoveel zenders. Als ik de zelfde uitzending bij Ziggo bekijk is het een stuk beter en die is niet eens wat het moet/kan  zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het hangt voor een groot deel af van je gebruikte decoder en beeldscherm.

Ik kan je de ontvanger in de keuken laten zien en dan zeg je bagger.

 

De ontvanger in de huiskamer daartegen, een subliem beeld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zoals ook al door andere in dit draadje betoogd, is er wel zeker vergelijking mogelijk bij het bekijken van sportevenementen of bijvoorbeeld het Nieuwjaarsconcert.

 

Daarbij is zonder meer duidelijk dat Canaldigitaal een kwalitatief vergelijkbaar beeld biedt als ZDF/ARD of BBC.

 

Alleen welke weergave apparatuur je gebruikt maakt dag en nacht verschil.

Een beeldscherm bestaat uit een weerga, welke ve paneel en een videoprocessor/scaler.

En juist die laatste bepaalt voor een groot gedeelte wat je op het scherm ervaart.

 

De laatste grote verbetering in de beeld weergave kwaliteit hier in huis is het inzetten van de Solo 4K welke bij gewone HD kwaliteit een nog mooier beeld weergeeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...