Ga naar inhoud


Belasting op zonnepanelen


Sprietje

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Er zijn ook omzetters die DC omzetten in AC.

Kwestie van een andere architectuur van je installatie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

De problematiek is in een paar woorden te schetsen.

 

Elektriciteit moet opgewekt zijn wanneer je het gaat gebruiken.

De energie bedrijven hebben een leverplicht en moeten daarom doorlopend aan de vraag voorzien.

Wanneer een privé zonnepaneel opwekker begint elektriciteit in het net te laden, heeft hij de vrijheid dat op elk moment te onderbreken.

De energie die hij in het net stopt betekent dat op hetzelfde moment opgewekte energie bij de publieke leveranciers de schoorsteen uitgaat zonder opbrengst.

Wanneer de zon achter de wolken gaat wordt de privé leverancier in plaats van leverancier plotseling afnemer, de energie balans in het net raakt dubbel uit balans.

Verder moeten er grote investeringen in het transportnet gedaan worden om deze onbalans op te kunnen vangen.

 

In Nederland en Duitsland worden deze kosten gefinancierd door alle huishoudens, die tot 8 cent of meer toeslag betalen op de elektriciteitsprijs.

 

Spanje is het eerste land die deze kosten bij de veroorzaker legt.

 

En wil je groene stroom produceren is er maar een oplossing denkbaar, kijk maar naar een land als Frankrijk.

Ik leef in Spanje ergens in de wildernis waar geen stroom wordt geleverd en leg mijn eigen stroomtoevoer aan, dit mag zolang je het niet opslaat. Dan heb je in de nacht dus geen koelende koelkast meer of een vriezer die werkt. Zodra je de stroom begint op te slaan om deze reserves te hebben moet je belasting gaan betalen? Dus eigenlijk betaal je dan belasting voor het dagelijks zonlicht. Er is op deze manier geheel geen veroorzaker hoe je het ook draait of keert het is pure diefstal. Zon belasting en dus nogmaals volgende keer zuurstof belasting hoeveel haalt een mens per dag adem en dan berekenen hoeveel je daarvoor moet gaan betalen. Spanje is erg ziek en niet alleen op dit gebied. Maar Nederland wordt nog veel erger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plaats zonnecellen voor overdag en laat daar water mee omhoog pompen, 's avonds laat je dit water weer naar beneden stromen en heb je daar energie uit.

Natuurlijk ook een vorm van opslag maar het is maar de vraag of de belasting daar in heeft voorzien.

Alternatief is zonnecellen voor overdag en een windturbine voor de avond en nacht uren.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

gerrit B schrijft:

 

"Alternatief is zonnecellen voor overdag en een windturbine voor de avond en nacht uren"

 

Dat werkt niet in Spanje.

Overdag is er wind doordat de zon het land opwarmt en er thermiek ontstaat die voor opstijgende lucht zorgt en zodoende ook voor een windstroom zorgt.

Zodra de zon onder gaat is de thermiek weg en ook de wind weg en werken de windturbines dus niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles is blijkbaar goed om extra belastingen te heffen. België heeft enkele miljoenen tekort in hun begroting. Ze lezen misschien mee, en krijgen ze in België misschien vanaf juni ook zonne belasting  :grin: .

Maar als je geen elektriciteit kan afnemen, waardoor je zelf voor opslag moet zorgen, en daar belastingen moet op betalen, is wel erg voor die mensen. zij kunnen er toch niks aan doen, dat de commerciële leveranciers daar geen kabels leggen  :confused:  :cry:

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodra de zon onder gaat is de thermiek weg en ook de wind weg en werken de windturbines dus niet.

 

Ik heb met iemand gesproken die deze turbines hier in Nederland verkoopt (is een nieuw type in de vorm van een flinke schoorsteen op je huis en zou 4000 kW per jaar opwekken)

En ik zei dus ook ja mooi is er geen zon en geen wind en bij jou gaat het licht uit.

Deze gaf aan dat "als er geen wind staat het mistig is en kijk maar eens hoeveel dagen per jaar het hier mistig is en dat zijn dus ook de dagen dat er geen wind is".

Hoe dat werk in Spanje met mist ed. weet ik natuurlijk niet.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

sattv4iedereen schrijft:

 

"zij kunnen er toch niks aan doen, dat de commerciële leveranciers daar geen kabels leggen"

 

Ik merk wel dat jij niet op de hoogte bent hoe het werkt als je in een buitengebied woont. Dat noemen ze in Spanje "op de campo wonen"

 

In het buitengebied gaan alle electriciteitsvoorzieningen boven de grond. Vroeger werden daar houten palen voor gebruikt maar dat is al jaren niet meer. Tegenwoordig moeten dat lange stalen palen zijn.

 

Stel dat je buurman die 300 meter verderop woont wel een stroomaansluiting heeft, dan kun je bij het elektriciteitsbedrijf aanvragen of je daar een aansluiting op kunt krijgen. Als het electriciteitsbedrijf vindt dat de bovengrondse leidingen dit niet meer aankunnen omdat er dan teveel spanningsverlies op treed, dan mag je helemaal niet aansluiten.

Maar stel dat het electriciteitsbedrijf zegt dat het wel kan, dan wordt er een berekening gemaakt hoeveel stalen palen en kabels e.d. er nodig zijn en wordt er een offerte opgemaakt wat het kost om dat aan te leggen. Het gaat dan meestal om bedragen die in de vele duizenden Euro's lopen. Ook moeten de grondeigenaren waar de palen komen te staan en de kabels over heen hangen goedkeuring geven.

Maar dan ben je er nog niet. De buren waar jij je aansluiting op wilt maken hebben natuurlijk ook moeten investeren in palen en leidingen. Stel dat ze daar destijds €10.000 voor hebben moeten investeren, dan vragen ze aan jou de helft van de investering. Dat komt er dan nog eens bij om een stroomaansluiting te hebben.

Nederlandse vrienden van ons die een paar km verderop wonen moesten voor een aansluiting die een afstand van 90 meter betrof €11.000,- betalen inclusief de rechten om bij de buurman aan te sluiten.

En dan moet je niet denken dat als je de palen en de kabels zelf betaald hebt, dat ze ook jou eigendom zijn. Welnee, op het moment dat ze in bedrijf worden genomen is alles eigendom van de electriciteitsmaatschappij.

En het leuke is dat ondanks dat jij een enorme investering gedaan hebt om op het electriciteitsnet aangesloten te zijn, wel elke maand de transportkosten voor electriciteit moet betalen.

 

Het enige voordeel dat de door jou betaalde palen en leidingen in eigendom zijn gekomen van het electriciteitsbedrijf is dat als er problemen zijn (bijv. een gebroken kabel) dat het onderhoud en reparatie voor rekening van het electriciteitsbedrijf is.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste gerrit B

 

In het algemeen is het in Spanje zo dat als de zon hoog genoeg is gekomen om het binnenland lekker op te warmen zodat er een thermiek ontstaat, er pas rond 11uur in de ochtend wind van enige betekenis optreedt. Aan het eind van de middag zo rond 17uur als de zon weer gaat zakken, valt de wind weer geleidelijk weg.

Windmolens werken in Spanje dus alleen maar overdag.

Uitzonderingen zijn natuurlijk als er grote luchtdrukverschillen in Europa zijn. Dan kan het ook in de avond en nacht waaien maar als je windmolen daar van afhankelijk is, kun je beter niet in een windmolen investeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik heb met iemand gesproken die deze turbines hier in Nederland verkoopt (is een nieuw type in de vorm van een flinke schoorsteen op je huis en zou 4000 kW per jaar opwekken)

Als het te mooi klinkt om waar te zijn dan is het dat meestal ook :grin:

 

In Egypte zijn ze in de woestijn bezig met grote torens op een zwarte ondergrond. De opstijgende lucht laat in de buis een turbine draaien. Ik kan helaas geen afbeeldingen vinden. Wel een linkje naar een soortgelijk project: http://www.duurzame-energiebronnen.nl/zonnetoren.php

 

In de nacht werkt het uiteraard niet of minimaal.

 

Wat mist ermee te maken heeft ontgaat me. Mist gaat vaak gepaard met windstilte maar niet altijd. Denk maar aan zee. Maar mist ontstaat ook als de temperatuur dicht bij het dauwpunt ligt. Maar hoe je daar dan stroom mee wil opwekken ontgaat me.

 

De toren in het voorbeeld is trouwens 1000m hoog! De werking berust nu eenmaal ook op de hoogte van de toren.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is ook nog veel gediscussieerd. Men betaalt per KWh, een bijdrage aan de netbeheerder voor het onderhoud voor het net (vind ik logisch). Mensen die zonne-energie wekken, en die op het net steken, gebruiken minder Kwh, en betalen minder door aan de netbeheerder, maar gebruiken deze evenveel (of misschien meer) dan iemand die geen energie opwekt.

 

Een vergelijkbare discussie steekt regelmatig de kop op bij wegenbelasting/tolheffing.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

sattv4iedereen schrijft:"zij kunnen er toch niks aan doen, dat de commerciële leveranciers daar geen kabels leggen"Ik merk wel dat jij niet op de hoogte bent hoe het werkt als je in een buitengebied woont. Dat noemen ze in Spanje "op de campo wonen"In het buitengebied gaan alle electriciteitsvoorzieningen boven de grond. Vroeger werden daar houten palen voor gebruikt maar dat is al jaren niet meer. Tegenwoordig moeten dat lange stalen palen zijn.Stel dat je buurman die 300 meter verderop woont wel een stroomaansluiting heeft, dan kun je bij het elektriciteitsbedrijf aanvragen of je daar een aansluiting op kunt krijgen. Als het electriciteitsbedrijf vindt dat de bovengrondse leidingen dit niet meer aankunnen omdat er dan teveel spanningsverlies op treed, dan mag je helemaal niet aansluiten.Maar stel dat het electriciteitsbedrijf zegt dat het wel kan, dan wordt er een berekening gemaakt hoeveel stalen palen en kabels e.d. er nodig zijn en wordt er een offerte opgemaakt wat het kost om dat aan te leggen. Het gaat dan meestal om bedragen die in de vele duizenden Euro's lopen. Ook moeten de grondeigenaren waar de palen komen te staan en de kabels over heen hangen goedkeuring geven.Maar dan ben je er nog niet. De buren waar jij je aansluiting op wilt maken hebben natuurlijk ook moeten investeren in palen en leidingen. Stel dat ze daar destijds €10.000 voor hebben moeten investeren, dan vragen ze aan jou de helft van de investering. Dat komt er dan nog eens bij om een stroomaansluiting te hebben.Nederlandse vrienden van ons die een paar km verderop wonen moesten voor een aansluiting die een afstand van 90 meter betrof €11.000,- betalen inclusief de rechten om bij de buurman aan te sluiten.En dan moet je niet denken dat als je de palen en de kabels zelf betaald hebt, dat ze ook jou eigendom zijn. Welnee, op het moment dat ze in bedrijf worden genomen is alles eigendom van de electriciteitsmaatschappij.En het leuke is dat ondanks dat jij een enorme investering gedaan hebt om op het electriciteitsnet aangesloten te zijn, wel elke maand de transportkosten voor electriciteit moet betalen.Het enige voordeel dat de door jou betaalde palen en leidingen in eigendom zijn gekomen van het electriciteitsbedrijf is dat als er problemen zijn (bijv. een gebroken kabel) dat het onderhoud en reparatie voor rekening van het electriciteitsbedrijf is.

Dank voor deze nuttige bijdrage sprietje. Bij mijn ouders hebben ze wegens te zwakke energie een nieuwe kabel getrokken. Helaas op ( gedeelde) kosten van de belastingsplichtige. Hier wordt blijkbaar veel gesubsidieerd, waar mijn ouders vroeger voor die subsidie 2500€ ging moeten betalen voor een tv kabelaansluiting.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je overtollige energie opslaan in watertransport zoals eerder

is aangehaald is inderdaad een optie maar je zit dan wel met

energieverliezen van je pomp.

 

Een andere overweging is om een ondergrondse tank te

plaatsen en die te verwarmen met het energie overschot.

Immers elektrisch verwarming is bijna 100% rendement.

 

Maar dan zit je weer met het omgekeerde, elektra hieruit

betrekken. En dat is weer niet zo eenvoudig en rendabel.

Maar dan kun je wel weer het warme water in de winter

gebruiken voor verwarming wanneer er weinig zon is.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Overtollige energie omzetten naar waterstof, kan je opslaan, bijmengen met aardgas voor verwarming en auto's op latern rijden.

En via een brandstof cel kan je waterstof weer omzetten in elektericiteit.

 

Maar ja, er zal een oliecrises voor nodig zijn om deze technologie te implementeren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Spaanse minister die deze belastingen verantwoordelijk is, is vandaag afgetreden.
Overigens om heel andere redenen (namelijk de Panama papers).

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

(namelijk de Panama papers).

nog zoiets belachelijks...  maar ja, mensen kunnen het licht niet in andermans ogen zien schijnen denk ik dan...

maar dat is off topic...

 

Zonnepanelen, met of zonder extra belasting, van de buren weet ik dat het rendement lang niet is wat ze je in de brochures en reklames voorspiegelen.  Hun hebben spijt...  ik zat er over na te denken, maar ben gelukkig wijs genoeg geweest om even met een paar van die panelenbezitters te gaan praten hier in de buurt... en ik hoor geen enkel positief geluid.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...