Ga naar inhoud


Belasting op zonnepanelen


Sprietje

Aanbevolen berichten


  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ze zijn negatief over de zonnepanelen omdat het rendement ver achter blijft bij de reklamepraatjes. De cellen op je dak zijn niet echt goedkoop, het plaatsen en de apparatuur in je huis kosten ook behoorlijk wat geld... en dat geld moet je eerst terug verdienen voor je aan "winst" mag gaan denken. In de reklame werd gezegd dat je na ca 7 jaar zou gaan verdienen... maar volgens beide buren die ik sprak zou het eerder ergens tussen de 10 en 12 jaar gaan liggen. Nu ja, die cellen hebben ook een beperkte levensduur, en de capaciteit neemt ook af naarmate de cellen verouderen...

Die ene buurvrouw nam het nog relatief positief, omdat ze zei dat het geld op de bank toch ook niets opleverde, en dat ze er dan nog vermogensbelasting over moest betalen, en dat spaarde ze nu in ieder geval uit...  Maar goed, dat was toch niet helemaal wat ze voor ogen had.

Ik begrijp ook dat dit verhaal afhangt van het aantal cellen op je dak... hoe meer cellen hoe meer vreugde, en de installatiekosten zijn naar verhouding niet echt duurder of je nu 6 of 24 cellen laat plaatsen... ook de apparatuur binnen niet.... en dan gaat het sneller.

We hebben het hier over een "normaal" rijtjeshuis waarvan het dak Oost/west gericht staat... een villa met een groot dak op het zuiden zal een beter rendement hebben...

Maar als ik dat verhaal dus hoor van die 2 mensen, is mijn conclusie dat het geen zin heeft... misschien over een paar jaar, als er betere cellen zijn die goedkoper zijn... maar nu is het volgens mij alleen iets voor "milieufreaks" die een teken willen zetten en iets constructiefs willen doen, al denk ik dat die pv cellen ook niet echt zo "groen" zijn als veel mensen zouden denken.  Dat groene is overigens iets wat mij totaal niet interesseert... ik bekijk het zuiver uit financieel oogpunt.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ongeveer € 4.000 betaald en denk het er met 7 jaar

uit te hebben als het zo doorgaat zoals het nu gaat.

Terwijl ze bij mij nog op het oosten liggen ook!

Dit is voor mij de beste investering ooit.

Ik had na 4 jaar nu € 480 aan rente gehad voor de € 4000.

Nu heb ik al duizenden euro's minder uitgegeven.

 

Wellicht een andere kijk.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb ongeveer € 4.000 betaald en denk het er met 7 jaar

uit te hebben ....

Nu heb ik al duizenden euro's minder uitgegeven.

Kijk, dit soort signalen ziet de minister van Financiën graag.

 

Hij wil altijd graag mee profiteren.

 

Toen de benzineprijs van Hfl.1,50 zakte naar Hfl. 1,00 redeneerde Minister Kok dat er een voordeel was van 50 Cent en dat hij het wel zo eerlijk vond, daarin mee te delen.

Zo werd het kwartje van Kok geboren, de rest is geschiedenis.

 

En ik heb op school opgelet, de geschiedenis herhaalt zich. En dat is nu in Spanje begonnen en hier nog een kwestie van tijd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat geeft ruimte voor soortgelijke vragen.

 

Windmolens zijn aansloten op het elektriciteitsnet.

Draaien die molens omdat het waait, of waait het omdat die molens draaien?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Almere hebben de mensen met een slimme meter geen belasting teveel betaald op zonnepanelen, die stonden nl 15 jaar lang uit. :lol:

http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/134488/almere-zonnepanelen-15-jaar-lang-niet-aangesloten

Lijkt toch anders te zijn

http://nos.nl/artikel/2099529-liander-zonnepanelen-almere-werken-wel.html

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Lijkt mij een onwaarschijnlijk verhaal, op zonnige dagen moeten er toch momenten geweest zijn waar er geen verbruik, maar wel Zonne energie had moeten zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft ook geen drie keer per dag je meter te controleren.

Bij veel zon kijk ik een enkele keer in de maand of de meter terugloopt.

Uiteraard niet als de wasmachine of vaatwasser aanstaat maar als er weinig of geen gebruik van elektra is.

Zo hou je toch de vinger aan de pols ..

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar bekijk het es simpel,

wat is nu het doel van mensen die zonnepanelen laten aanbrengen?

Is het om milieubewuster met energie om te gaan?

Of is het om uiteindelijk de kosten voor energiegebruik te drukken?

 

Zelf denk ik dat het gros voor optie 2 gekozen heeft,en vindt men het mooi meegenomen dat het ook beter voor het milieu is.

 

Wanneer het nu financieel onaantrekkelijker gemaakt wordt zonnepanelen te kopen,bijvoorbeeld door bovengenoemde belasting, dan zullen veel aspirant kopers zich hoogstwaarschijnlijk wel goed achter de oren krabben of die aanschaf nog wel rendabel is.

aangepast door Gerard 76


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepanelen, met of zonder extra belasting, van de buren weet ik dat het rendement lang niet is wat ze je in de brochures en reklames voorspiegelen.  Hun hebben spijt...  ik zat er over na te denken, maar ben gelukkig wijs genoeg geweest om even met een paar van die panelenbezitters te gaan praten hier in de buurt... en ik hoor geen enkel positief geluid.

Ik ben er erg blij mee.. Ik zit nu op 15 euro per maand aan energielasten.. Binnenkort nog een paar paneeltjes erbij zodat ik richting de 0 ga. Terugverdientijd op mijn set is 4,5/5 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat niet bij alle subsidies in feite ook zo?

 

Geheven belastingen komen maar zelden (zichtbaar) direct aan jezelf ten goede.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er erg blij mee.. Ik zit nu op 15 euro per maand aan energielasten.. Binnenkort nog een paar paneeltjes erbij zodat ik richting de 0 ga. Terugverdientijd op mijn set is 4,5/5 jaar.

Ik ga er vanuit dat dat dan alleen voor electriciteit is...  dat zit bij mij op ca 32 euro...  dus dat is 204 euro per jaar, en daarvan ga je dan die cellen in 5 jaar terugbetalen? Ik hoorde dat die echt meer dan 1020 euro kostten incl installatie en binnenunit.

Nog 1 vraagje... hoeveel cellen heb je nu op het dak liggen?  dat is toch ook wel belangrijk om te weten!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...