Ga naar inhoud


Belasting op zonnepanelen


Sprietje

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

In België hebben ze een aantal jaren terug subsidies in het leven geroepen om mensen aan te sporen tot het plaatsen van zonnepanelen.

 

Men was inmmers van Europa uit verplicht op tegen 2020 zoveel % van de energie uit groene energie te halen.

Omdat dit bijna niet haalbaar was heeft men subsidies aan de mensen zodat deze toch maar zonnepanelen zouden instaleren..

 

Het probleem was dat veel firma's ook op die kar zijn gesprongen waardoor de subsidies de pan uit rezen en men meer aan subsiedies was aan het betalen dan dat de boete zou zijn als met het doel van zoveel % groene stroom niet zou halen.

 

Trouwens het was de beste investering die ik ooit heb kunnen doen.

Ik heb in 2011 bijna 10 KWh aan hoge rendaments panelen op mijn dak gelegd. Met alle subsiedies en belastingsvoordeel dat ik nog heb gekregen zijn deze al lang terug verdiend.

Vermits ik electrisch verwarm, kook...en soms nog wat hout stook in de haard heb ik een verbruik van 0 KWh per jaar.

 

Maar ja nu hebben ze de Turteltaks en een taks voor het gebruik van het net in het leven geroepen.

Gelukkig zijn er nog de groenestroom certificaten (die nog belastingsvrij zijn).

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

@Sverige: Het gemiddeld gezin in NL gebruikt zo'n 4000kWh/jaar en de prijs die je nu zo ongeveer betaald is € 0,21/kWh. Dat komt neer op zo'n €840,-- aan elektriciteit-kosten per jaar. Dit is dan ook wat je maximaal kunt besparen op je kosten want de overige opgewekte energie, na saldering, moet voor kostprijs € 0,07 de deur uit. De aanschaf voor een installatie van 4000 Wp ligt op ongeveer € 5000,-- (na belasting aftrek). Kom je op een terugverdientijd van 6 jaar. Daarna ga je er heel snel heel veel mee besparen.

 

Elke kWh die je met zon opwekt hoeft niet opgewekt te worden door een elektriciteitscentrale.

 

Het probleem van ons netwerk is best wel op te lossen door ook de grootverbruikers anders te laten omgaan met hun energie pieken, door gebruik te maken van energie uit waterkracht-centrales of lokale opslag van energie in waterstof. Voor de korte energiedip opslag in een batterijcel zoals in de e-auto. De grotere tijdsspanne zomer/winter overbruggen door water/waterstof.

 

Dit zou kunnen betekenen dat het volledige Nederlandse huishouden CO2 neutraal en energie neutraal kan worden met technieken die nu al beschikbaar zijn. Hier mag dan ook elke Nederlander in investeren zonder dat ie zich gestraft hoeft te voelen.

 

Subsidie krijgt men al jaren niet meer op zonnepanelen. Onder druk van het Europese hof kan de Nederlander zich als zelfstandig energie opwekker melden bij de belastingdienst en de BTW over zijn investering terug vragen. In het kader van kosten voor wonen kan hij teruggave vragen over de rente die hij betaald over een eventuele financiering hiervoor.

 

Uiteindelijk verwacht ik dat er een verschuiving van kosten zal komen. Als straks (2020) de slimme meter gemeengoed is gaan we inderdaad betalen voor transport in 2 richtingen. Tegen die tijd hebben de meeste investeerders van nu de eerste investering eruit en zullen best bereid zijn opnieuw te investeren in de in-home opslag die dan natuurlijk alweer goedkoper en effectiever dan nu is.

 

Laten we tot slot niet vergeten dat de investeringen van nu een belangrijke drive voor de industrie zijn om betere producten te (blijven) ontwikkelen, en niet te vergeten de booming business van de installateurs die al die installaties op de daken gaan plaatsen wat lokaal veel arbeid oplevert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Elke kWh die je met zon opwekt hoeft niet opgewekt te worden door een elektriciteitscentrale.

 

Zie hier de denkfout.

 

Bezoek eens een centrale en laat je voorlichten hoe lang het duurt om een centrale op te stoken.

Nog moeilijker is het om een centrale uit te zetten.

Per uur mag de ketel en de stoomleidingen met 10 tot 15 graden in temperatuur zakken om scheuren van leidingen en tanks te voorkomen.

Wanneer de zon schijnt wordt er geen schep kolen in de centrale bespaard, wanneer de zon achter een wolk verdwijnt moer die centrale op hetzelfde moment kunnen leveren.

En het duurt even voordat je weer stoom van 450 graden geproduceerd hebt.

 

De grootste kolencentrale in Nederland doet er 24 tot 30 uur over om in bedrijf te komen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er vanuit dat dat dan alleen voor electriciteit is...  dat zit bij mij op ca 32 euro...  dus dat is 204 euro per jaar, en daarvan ga je dan die cellen in 5 jaar terugbetalen? Ik hoorde dat die echt meer dan 1020 euro kostten incl installatie en binnenunit.

Nog 1 vraagje... hoeveel cellen heb je nu op het dak liggen?  dat is toch ook wel belangrijk om te weten!

 

Ik betaal nu veel minder doordat ik zonnepanelen heb. Ook heb ik geen gas aansluiting (warmtepomp)

 

Er ligt nu 4455 Wp aan dunne film panelen op mijn dak. Gemiddelde opbrengst p/j 4300 KwH

 

Bij een verbruik van 6000 KwH zit ik op :

 

6NctUt5.png

 

 

De hele installatie kostte mij een € 4500,--  (dat is dan wel met btw/subsidie). Zonder zou ik op een 7 jaar terugverdientijd zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zie dat hulkman en appien ongeveer over dezelfde terugverdientijd praten...

 

ikzelf gebruik in totaal ca 3600-3700 KWh per jaar, wat meer bij een warme zomer, want dan draait de airco meer...  dus dat klopt wel een beetje met wat er geschreven wordt.  Ik heb nog steeds ook gas in huis... maar wordt weinig gebruikt voor verwarming. een lucht-lucht warmtepomp behoort tot de alternatieven die ik al overwogen heb, zeker als de huidige airco die alleen kan koelen vervangen zal worden... dan komt er een die ook gewoon verwarmt.  blijft je warmwater over...  via een electrische boiler met bewaarvat, maar dat is relatief duur in het gebruik... voor doorstroming heb je dan een erg groot vermogen nodig, wat in nederland niet standaard is, in tegenstelling tot de UK waar dit gebruikelijker is.

Blijft over het rendement dat die panelen halen.....   wat de panelen theoretisch "kunnen" lees ik inderdaad ook...  maar de praktijk is weer wat anders.  Van beide buren hoor ik dus dat de praktijk tegenvalt...  misschien omdat de straat hier oost/west staat? maar waarom zouden ze over het rendement gaan liegen? dat denk ik dus echt niet...  maar ik zal het na de zomer nog eens een keer vragen hoe het na 2 jaar loopt...

 

de installatie van 4000 Wp zou dus ca 5000 euro kosten (zolang er nog btw aftrek mogelijk is)...  ik dacht dat de aanbiedingen hier iets duurder lagen, maar ik weet het niet 100% zeker meer... ik hou het inde gaten...  Gas de deur uit gooien zou erg veel voordeel opleveren, want de vaste lasten van het gas zijn erg hoog in verhouding tot wat ik gebruik...  En indien de "winst" vanaf 5 tot 6 jaar zou beginnen, lijkt het me accepteerbaar...   

Dan zou het dus iets kunnen worden als ik verhuisd ben, want waar ik nu woon wil ik niet blijven, ik zit veel te ver van de duitse grens af, en dat is dus erg ongunstig voor het budget.

 

bedankt voor jullie reactie...  ik ben erg geinteresseerd...  vooral ook in de werkelijke opgewekte kwh's gemiddeld op jaarbasis.

Op mijn dak zouden maximaal 10 panelen kunnen, dat is bij die ene buur dus ook zo, en ze liggen op het west-noordwest

post-39968-0-41660200-1461070042.jpg

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

West-Noordwest is natuurlijk niet de ideale richting.

Er bestaan ook hoog rendements panelen. Die wekken wat meer op per m² dan de standaard panelen maar zijn ook wel wat duurder.

 

Ik heb 9540 kW op mijn dak liggen. Richting +/- 15 Oost (net naast de Astra 19° satelliet :) ).

Vorig jaar hadden we een zonnig voorjaar en een eerder normale zomer.

De opbrenst was vorig jaar 10160 KW.

Dus meer dan dat ik liggen had.

 

Of dat zonnepanelen en windmolens goed zijn voor minder vervuilende uitstoot is een andere vraag.

Als je alles moet meetellen dan vrees ik er ook voor of dat we wel goed bezig zijn.

 

Maar de groene jongens zien dat natuurlijk anders.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie hier de denkfout.

 

Bezoek eens een centrale en laat je voorlichten hoe lang het duurt om een centrale op te stoken.

Nog moeilijker is het om een centrale uit te zetten.

Per uur mag de ketel en de stoomleidingen met 10 tot 15 graden in temperatuur zakken om scheuren van leidingen en tanks te voorkomen.

Wanneer de zon schijnt wordt er geen schep kolen in de centrale bespaard, wanneer de zon achter een wolk verdwijnt moer die centrale op hetzelfde moment kunnen leveren.

En het duurt even voordat je weer stoom van 450 graden geproduceerd hebt.

 

De grootste kolencentrale in Nederland doet er 24 tot 30 uur over om in bedrijf te komen.

 

 

Nee, dat is geen denkfout, dit is 50% kortzichtigheid en 50% goedpraterij van de energieleverancier. Zij hadden jaren geleden al innovatiever moeten zijn i.p.v. kolencentrales op de maasvlakte te bouwen. Maar ja, wie kon er ook verwachten dat de Nederlander massaal over zou stappen op een goedkoop alternatief voor hun grijze stroom?

Volgens mij worden ze daarom nu daarvoor door de politiek gestraft en krijgen ze hun transportkosten, die hier eigenlijk niets mee van doen hebben gezien de afsplitsing van producent, leverancier en netbeheerder, nog niet eens betaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

West-Noordwest is natuurlijk niet de ideale richting.

Er bestaan ook hoog rendements panelen. Die wekken wat meer op per m² dan de standaard panelen maar zijn ook wel wat duurder.

 

Ik heb 9540 kW op mijn dak liggen. Richting +/- 15 Oost (net naast de Astra 19° satelliet :) ).

Vorig jaar hadden we een zonnig voorjaar en een eerder normale zomer.

De opbrenst was vorig jaar 10160 KW.

Dus meer dan dat ik liggen had.

 

Of dat zonnepanelen en windmolens goed zijn voor minder vervuilende uitstoot is een andere vraag.

Als je alles moet meetellen dan vrees ik er ook voor of dat we wel goed bezig zijn.

 

Maar de groene jongens zien dat natuurlijk anders.

 

mvg

 

Ik neem aan dat je 9540 Wp (Watt-piek) bedoeld, dit heeft niets met je opbrengst getal (10160 KWh) te maken. Want het eerste getal geeft de grootte van je installatie weer (maximaal piek vermogen 9540 Watt) en het tweede getal is afhankelijk van de hoeveelheid zonuren en intensiteit van de zon (het aantal kilowatt per uur).

 

Dat de twee getallen elkaar benaderen is louter toeval en specifiek voor jouw situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, dat is geen denkfout, dit is 50% kortzichtigheid en 50% goedpraterij van de energieleverancier. Zij hadden jaren geleden al innovatiever moeten zijn i.p.v. kolencentrales op de maasvlakte te bouwen. Maar ja, wie kon er ook verwachten dat de Nederlander massaal over zou stappen op een goedkoop alternatief voor hun grijze stroom?

Volgens mij worden ze daarom nu daarvoor door de politiek gestraft en krijgen ze hun transportkosten, die hier eigenlijk niets mee van doen hebben gezien de afsplitsing van producent, leverancier en netbeheerder, nog niet eens betaald.

Nee, het heeft niets met kolen centrales te maken, grote elektriciteit centrales kunnen niet even aan en uitgezet worden

 

Wanneer jij begint stroom in het net te pompen op basis van vrijblijvendheid zal er op hetzelfde moment eenzelfde vermogen als back-up geproduceerd moeten worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, er zitten aardig wat denkfouten in de redenatie van Hulkman. Gebruik maken van waterkracht of even opslaan als waterstof. Werkelijk geen idee over de enorme energie hoeveelheden waar we het we dan hebben.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een groet elektriciteitscentrale tijdelijk niet hoeft te leveren omdat er aanbod is door zonnepanelen/windmolens kan hij inderdaad niet even stil gezet worden. Hij moet op temperatuur blijven en de generator moet blijven draaien.

Dat kost echter maar een fractie aan kolen/olie/gas in vergelijking met leveren van de volle capaciteit.

 

Een deel van de besparing door alternatieve energie opwekkers word daardoor teniet gedaan maar er blijft hoe dan ook een besparing over en vooral de daardoor ontstane afname aan schadelijke stoffen (co2, zwavelhoudende gassen, fijnstof etc) is belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt van het niet kortstondig inschakelen of uitschakelen van grote energie centrales wil ik niet bekritiseren, je hebt helemaal gelijk als je zegt dat de huidige energiecentrales, gebaseerd op warmte en stoom, niet zomaar in of uit geschakeld kunnen worden.

Maar er is altijd een basis hoeveelheid energie vraag, en deze is nog altijd enorm groot, als we allemaal zonnepanelen op ons dak leggen en in heel Nederland schijnt volop de zon, kunnen we nog lang niet voorzien in alle energie behoefte, bovendien als dit een nood scenario betreft kunnen we overvloed van energie altijd snel kwijt in straat verlichting of liever waterkracht o.i.d. Het is geen onrealistisch plaatje om overtollige energie om te zetten in waterstof en onze auto daarop laten rijden of dit op te slaan in onze gasbellen in Slochteren, dit zal de hoeveelheid aardbevingen aldaar hopelijk ook verminderen.

 

Een meer realistisch plaatje is dagelijks 80% continue aanbod en 20% weers-afhankelijk aanbod door zonnepanelen en wind energie. Dit moeten we kunnen compenseren door inschakelen van onze grootverbruikers. De energiemaatschappij brengt de grootverbruiker op de hoogte van een piekmoment en de grootverbruiker schakelt zijn afgenomen vermogen voor korte periode bij. Daar overheen staat maandelijkse trend door de seizoenen. Op deze maandelijkse trend of seizoen afhankelijke trend kan door de energie leverancier prima op- en afgeschakeld worden, deze trend kan zelfs in redelijke mate voorspeld worden. Stel dat we 1 centrale extra in de periode maart t/m september uit kunnen schakelen dan is de winst voor het milieu toch enorm!

 

Ik vermoed dat de kneep 'm eerder bij de transport afdeling zit. Het schijnt zo te zijn dat er op piekmomenten hele wijken dreigen asynchroon aan het net te gaan draaien omdat de net-sinus niet meer meetbaar is. Dit heeft tot gevolg dat wijkcentrales (10kV-400V omzetting) het erg moeilijk krijgen. Het is echter niet onmogelijk dit te voorkomen als men maar innovatief wil zijn. Hoe realistisch dit is voor de situatie op dit moment kan ik alleen maar vermoeden, dat zal nog wel meevallen. Mochten we ooit besluiten ons netwerk om te bouwen naar een gelijkstroom netwerk dan zijn veel van deze problemen ondervangen.

 

Ik zie dat er binnen diverse gemeentes initiatieven zijn om enorme zonnecentrales aan te leggen van 1 miljoen kWp. Hoe staat dat in contrast t.o.v. de thuis-opwekker als er dan zoveel zwaarwegende problemen zouden zijn.

aangepast door hulkman
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Mochten we ooit besluiten ons netwerk om te bouwen naar een gelijkstroom netwerk dan zijn veel van deze problemen ondervangen.

 

Waarom denk je dat we ooit op wisselstroom zijn overgestapt?

 

 

Ik zie dat er binnen diverse gemeentes initiatieven zijn om enorme zonnecentrales aan te leggen van 1 miljoen kWh/jr. Hoe staat dat in contrast t.o.v. de thuis-opwekker als er dan zoveel zwaarwegende problemen zouden zijn.

 

En dat is juist zeer zorgelijk. Gemeenten die niet eens in staat zijn de problemen in hun stad aan te pakken en die zich dan menen met landelijke / mondiale problemen te moeten bezighouden.

 

En dat allemaal om dat CO2 geneuzel. Je moet eens opzoeken hoeveel deze windhandel ons kost.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik neem aan dat je 9540 Wp (Watt-piek) bedoeld, dit heeft niets met je opbrengst getal (10160 KWh) te maken. Want het eerste getal geeft de grootte van je installatie weer (maximaal piek vermogen 9540 Watt) en het tweede getal is afhankelijk van de hoeveelheid zonuren en intensiteit van de zon (het aantal kilowatt per uur).

 Ik bedoel inderdaad 9540 Wp.

 

Er is inderdaad een verschil tussen de twee.

Maar als je het een beetje opvolgd ga je wel zien dat het vermogen in Wp toch ongeveer overeenkomt met het opgewekte vermogen op jaarbasis.

Iemand die 5000Wp heeft liggen gaat tussen de 4500Kwh en de 5000 KWh opwekken op jaarbasis

Althans toch voor diegene die een vrij optimale ligging hebben.

 

Tegenwoordig worden er meer piekcentrales gebouwd.

Deze moeten op heel korte tijd energie kunnen leveren.( volgensmij  was het in minder dan 15 minuten)

Hier vlak bij ons bedrijf staat zo een piek centrale.

De eerste jaren heeft die praktisch niet gedraaid.

Ze is destijds hier gezet om electriciteit te kunnen leveren aan het bedrijf waar ik werk. Zij behoren bij de grootste gebruikers van het land en dan vielen de transportkosten weg.

Maar blijkbaar was het goedkoper om de electriciteit elders te kopen en toch tot het bedrijf te transporteren dan rechtstreeks af te nemen van de centrale.

 

In het bedrijf wordt chloor gemaakt, dus er komen ook grootte hoeveelheden waterstof vrij.

Een gedeelte wordt gebruikt om stoom op te wekken.

De rest laat men gewoon vliegen.

Als het rendabel was om deze H2 op te slagen dat had men dat al lang gedaan.

 

mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een meer realistisch plaatje is dagelijks 80% continue aanbod en 20% weers-afhankelijk aanbod door zonnepanelen en wind energie. Dit moeten we kunnen compenseren door inschakelen van onze grootverbruikers. De energiemaatschappij brengt de grootverbruiker op de hoogte van een piekmoment en de grootverbruiker schakelt zijn afgenomen vermogen voor korte periode bij. Daar overheen staat maandelijkse trend door de seizoenen. Op deze maandelijkse trend of seizoen afhankelijke trend kan door de energie leverancier prima op- en afgeschakeld worden, deze trend kan zelfs in redelijke mate voorspeld worden. Stel dat we 1 centrale extra in de periode maart t/m september uit kunnen schakelen dan is de winst voor het milieu toch enorm!

In de provincie Noord Holland zijn er 2 grote gebruikers, de bloemenveiling in Aalsmeer en de Luchthaven Schiphol.

 

Die gaan we dan op piekmomenten vragen maar even het "licht" uit te schakelen?

Op papier hele mooie plannen, alleen is de werkelijkheid weerbarstiger.

 

Grote verbruikers hebben over het algemeen processen die je niet " even"  stopt en weer opstart.

( het lijkt mij passender om de zonne panelen stroom leveranciers op dat moment uit te sluiten van externe aanlevering uit het net)

 

Weet je wat wel zou helpen, wanneer degenen die energie aan het net toevoegen dat niet vrijblijvend mogen doen, maar een leveringsverplichting op zich nemen.

Dan kan je inderdaad elektriciteits centrales uitschakelen.

 

Bij die zonne panelen telt het nog dubel, wanneer er een wolk voor de zon schuift ga je van leverancier plotseling naar afnemer, omdat het gedissipierd vermogen in het eigen huis dan ook plotseling extern geleverd moet worden.

Wanneer ik 5 kW opwek en 4 kW zelf gebruik, en 1 kW in het net stop ende zon gaat weg, heeft dat als consequentie dat de 1 kW niet meer in het net gestopt wordt, in dat geval zou de centrale 1 kW moeten gaan leveren, maar dat het interne gebruik van 4 kW ook plotseling opgewekt moet worden.

Dus van 1 kW in de plus haat het landelijk net naar 4 kW in de -. En aat zigduizend keer!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...