Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een electrische fiets tweedehands zelfbouwpakket met een storing. De pedaalsensor (hallsensor) en een magneetschijf zorgen voor de aansturing van de motor. De pedaalsensor , pas sensor, heeft drie draden plus 4,7 v dc, massa, en een signaaldraad uitgang. En een schijf met magneten die meedraait met de trapas.

Staat de sensor stil voor een magneet dan staat er 4,7 v op de uitgangsdraad. Staat de sensor stil niet voor een magneet dan is er 0 V. Als je de trappers draait ontstaat er 0,6 V dc op de signaaldraad die naar de controller loopt.

Het probleem is dat de controllerbox de motor pas aanstuurt als er 1,0 V dc op de signaaldraad komt te staan.

Kan ik dit 0,6v signaal op eenvoudige wijze versterken. Ik heb de draden over van 4,7 v of 24 v dc.

Ik kan natuurlijk ook een andere controllerbox en bijpassende sensor kopen voor 80 euro, maar omdat alles in principe werkt en ik alleen een iets hoger signaal nodig heb dacht ik misschien weet iemand raad.

• Moderator
Geplaatst:

Ik heb een electrische fiets

Staat de sensor stil voor een magneet dan staat er 4,7 v op de uitgangsdraad. Staat de sensor stil niet voor een magneet dan is er 0 V. Als je de trappers draait ontstaat er 0,6 V dc op de signaaldraad die naar de controller loopt.

Het probleem is dat de controllerbox de motor pas aanstuurt als er 1,0 V dc op de signaaldraad komt te staan.

Je maakt een meetfout.

Er komt uit de signaaldraad geen DC, gelijkspanning, maar een wisselende spanning, blokvormig van 4,7 Volt.

Afhankelijk van je gebruikte meter zal die een "gemiddelde" waarde aanwijzen.

Zou je met een oscilloscoop meten, zou je zien dat de spanning afwisselend 0 en 4,7 volt is.

Zitten er wel genoeg magneten op de schijf en is de afstand tussen de magneten en de generator niet te groot?

Alternatief is om een diode in de uitgang op te nemen en een kleine condensator om de spanning op je voltmeter hoger aan te laten wijzen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Klinkt logisch. 

Even wat ik bevonden heb: Als je normaal tot zeer langzaam trapt ontstaat er die (0,6 Volt) . Als ik de trappers zeer hard ronddraai, dan loopt het op tot 1,5 volt (wat dus niet 1,5 volt dc is maar een andere waarde zoals je aangeeft). En boven de 1,0 volt stuurt ie de motor pas aan. maar dan moet je zo onwijs hard trappen dat je dit rijdend niet haalt.

Eigenlijk blijft de vraag hetzelfde, kan ik die blokspanning omhoog krijgen met een of andere schakeling.

• Moderator
Geplaatst:

Ja, meer magneten plaatsen is er een van.

Wanneer je het aantal magneten verdubbelt hoef je nog maar de de helft van het aantal omwentelingen te trappen.

Er staat op dit moment een pulserende gelijkspanning aan de uitgang van je sensor.

De door jou gemeten waarden ontstaan door middeling in je meetsysteem in het integrerend netwerk.

Zitten alle magneten op de juiste manier op je pedaalblad?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Meer magneten zorgt alleen voor sneller aansturen van de motor. Mijn schijf heeft 12 magneten. Meer kan niet.

Ook heb ik er zelf op gefietst. Het werkt echt niet. 

Ik zal nog meten of het idd een blokspanning is en hoe hoog, moet ik even ergens een scoop lenen.

• Moderator
Geplaatst:

Dat heb je al aangetoond met je voltmeter, die blokspanning.

0 Volt zonder magneet, 4,7 Volt met magneet.

Geplaatst: (aangepast)

Zet je toch een frquentieverdubbelaar er tussen,met een bloksignaal is dat niet zo moeilijk.

Of je zet er een 2e sensor bij, diodes in signaaldraden en je hebt een 2x zo hoge frequentie.

Dan trap je nog maar de helft dan eerst.

aangepast door henkvd1
  • Moderator
Geplaatst:

Een 2e sensor op de juiste plaats gemonteerd gaat echt een dubbele frequentie geven.

Op elke opgaande flank een flipflop laten schakelen.

Geplaatst: (aangepast)

Frequentie verdubbelaar:

http://easycircuit012.blogspot.nl/2012/09/frequency-doubler-with-4011.html

Een 2e sensor geeft echt wel een dubbele frequentie, in beide signaal draden een diode met kathodes aan elkaar op de ingang van de controller, wel zo monteren dat de sensors niet precies op het zelfde moment een magneet zien.

Verder heeft het meten met de multimeter weinig zin, alleen 0 en 5 Volt zijn een juiste meting,je andere meting met een draaiende trapas zegt eigenlijk helemaal niets, het signaal gaat nog steeds heen en weer tussen 0 en 5 Volt, Je multimeter kan daar eigenlijk helemaal niets mee, als de blokgolf symmetrisch had geweest had je mogelijk altijd 2.5 Volt gemeten zolang de trapas maar rond draaide, sneller of langzamer maakt dan  niets uit.

aangepast door henkvd1
Geplaatst:

Ik denk dat jullie een denkfout maken wat betreft de benodigde frequentie. De pas sensor geeft aan dat er getrapt wordt. Maar daarmee weet de motor elektronica nog niet hoeveel trapondersteuning er nodig is. Daarom wordt er een truc toegepast. De elektronica gaat uit van 70 omwentelingen per minuut als meest plezierige trap frequentie. Zit je daar onder dan zal er wel ondersteuning nodig zijn, zit je daar boven dan heb je blijkbaar geen ondersteuning nodig.

Nu moet je alleen nog weten hoeveel pulsen een omwenteling is. Pas sensor en elektronica moeten dus op elkaar afgestemd zijn. Pas je extra magneten toe of nog gekkere fratsen om een hogere frequentie te krijgen dan zal de boel dus niet werken.

Op YouTube is te zien hoe je de pas sensor kunt testen. Door zachtjes vooruit te draaien gaat de motor werken.

Wil je rommelen aan je trapondersteuning dan kan je beter een programmeerbare controler nemen.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

De pas sensor (merk kingsmeter) hoort niet bij de controller. Ik weet niet welke pas sensor geschikt is voor de controller ( merk 8fun). Bij specificaties van pas s ensoren staat alllen de benodigde ingangsspanning ( tussen 4,5 en 6,0v). Over een uitgangssignaal wordt niet gesproken.

Het idee van de frequentieverdubbelaar lijkt me wel wat. Immers als je superhard trapt krijg je wel omdersteuning.

Dit is wel een hoop werk denk ik, maar een leuk project.

Als iemand nog een ander idee heeft ....

Geplaatst:

Ik hoop dat je door hebt dat er iets niet deugt aan de installatie?

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

• Moderator
Geplaatst:

Wanneer sensor en controller random samengevoegd zijn, zonder dat ze tot een ontwerp behoren, is het resultaat onvoorspelbaar.

Of toch juist wel voorspelbaar.

Niet alleen spanning maar ook frequentie spelen een rol in de regeling.

Zonder de specificaties te kennen is het lastig hier iets zinnigs over te zeggen.

Eigenlijk zou je een variabele blokgolf generator op de schakeling moeten aansluiten om de trappers te simuleren.

Aan de hand van de resultaten kan je dan de pulsgever specificaties reverse engineeren.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...