Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste allen,

Heb op dit moment 2 schotels aangesloten (al +/- 15 jaar).

- 1 vaste schotel voor Turksat (Triax 110).

- 1 vaste schotel (Triax 78) met 3 LNB's (Inverto black premium) voor Astra 1, Astra 3 en Hotbird.

- Met Spaun DISEqC SAR 411 WSG.

- Philips TV met triple tuner.

- Canal Digitaal abonnement (HD).

Laatste tijd kan ik sommige zenders niet otvangen zoals, MTV's, NGC WILD en nog paar.

Nu is mijn schotel (Triax 78) ook beschadigd en heb nu geen NL zenders meer.

Deze moet en wil ik nu gaan vervangen door een robuuste schotel.

Zit aan te denken om een Fuba DAA-780 aan te schaffen.

Ik lees nu op sommige forums dat dit niet zo heel makkelijk is i.v.m. multifeed ?

Is het mogelijk om met onderstaande delen Astra 1 en Astra 3 te ontvangen (Hotbird is niet meer nodig) ?

- Optie 1 :

- Fuba DAA-780.

- Fuba Multifeed DAZ 102 of DAZ104.

- Inverto Black premium single LNB (2x).

- Spaun SAR 411 WSG DISEqC  Switch (deze heb ik al).

OPtie 2 :

- FUBA DAA-780.

- Inverto Black Pro 4,3° Monoblock Single LNB.

- Spaun SUR 211 WSG.

Met welke combinatie heb ik beste en makkelijkste resultaat ?

Of is beide geen goede oplossing ?

Wil graag wel een FUBA schotel aanschaffen i.v.m. robuustheid.

Of moet ik een grotere schotel nemen, b.v. FUBA DAA 850 (rond) ?

M.v.g. Levi

• Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

als uw wok redelijk centraal in de footprint woont kunt u die optie 2 nemen mits de schotelgrootte ook past

bent u ergens aan de grens is fine tunen en dus onafhankelijk draaien en schuiven van de LNB altijd beter dus optie 1

bij afwijkende schotelformaten is het brandpunt voor de MONOblock 4,3 wel belangrijk en dat zal Sprietje direct kunnen beaamen

en nader uitleggen

Orlando in Love

Japanese Breackfast

Geplaatst:

goedenavond,

bedankt voor een snelle reactie.

Ik woon in Overijssel.

Ps. Met mijn huidige multifeed, LNB  / houder (Triax) kon ik het beetje schuin zetten, ik weet niet of dit met Fuba DAZ 102 ook kan ?

Geplaatst:

Beste apachilevi

Mag ik aannemen dat je de Inverto Black Premium Single lnb's gebruikt?
Deze hebben een kopdiameter van 49mm.
Op een Triax 78 vallen de signalen van de Astra 19,2 en 23,5 in Overijssel 45,6mm van elkaar. Als je de schotel dus op de Astra 19,2 had uitgericht, staat de lnb van de Astra 23,5 er 3,4mm naast. Dat kan verklaren waarom jij NGC Wild niet kan ontvangen maar de MTV-zenders zitten allemaal op de Astra 19,2, dus heel de schotel staat niet goed afgesteld.

Wat betreft de Fuba DAA-780, de rail die daar op past kun je inderdaad niet schuin zetten en dat geeft dan toch een behoorlijk verlies op de Astra 23,5 en Hotbird. Maar ik zou dan een SAB-rail nemen, de GK3 (A025). Die kun je wel schuin zetten.
De Fuba schotel is ook iets groter (745x845mm) dan de Triax 78 (700x780mm). Daardoor heb je ook wat meer ruimte voor de lnb's.

Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor die Fuba DAA780:
tussen de lnb van de Astra 19,2 en 23,5 is 48,6mm, dus Inverto Black Premium Single tegen elkaar.
tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 71,5mm, d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap.
Voor de Hotbird kun je dus eventueel een Inverto Black Ultra nemen.

De rail moet 7,7 graden schuin staan, d.w.z. de kop van de Hotbird moet 16mm lager staan dan de kop van de Astra 23,5.
Plaats hiertoe een vulling van 16mm op de kop van de Hotbird en leg een waterpas over de kop van de Astra 23,5 en Hotbirdvulling.

De skew van de lnb's moeten als volgt staan:
Astra 19,2 op 3 graden
Astra 23,5 op 6 graden
Hotbird op 5 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Verbuig de rail een beetje zodat de twee buitenste lnb's naar het midden van de schotel gericht zijn. De berekende afstanden moet je handhaven.

De elevatie van de schotel moet je op 29 graden zetten op de Astra 19,2 te vinden.
Nu de schotel op maximale signaalkwaliteit afstellen van de Astra 19,2.

post-60869-0-08985700-1461053371_thumb.jpg

Geplaatst:

Waarom zou je een duo-lnb of monoblock willen. Dan is hij toch weer moeilijk te koppelen met de schotel die op de Turksat staat gericht.
Gewoon twee losse lnb's en die sluit je samen met de Turksat-lnb aan op een 4/1 diseqc-switch.

Geplaatst:

Waarom zou je een duo-lnb of monoblock willen. Dan is hij toch weer moeilijk te koppelen met de schotel die op de Turksat staat gericht.

Gewoon twee losse lnb's en die sluit je samen met de Turksat-lnb aan op een 4/1 diseqc-switch.

Ik dacht dat het juist makkelijker, beter en misschien ook voordeliger is met een monoblock LNB ?

Dan hoef ik ook niks te buigen en alles orgineel laten ?

Heb gelezen dat het met een Spaun SUR 211 WSG dit wel mogelijk moet zijn ?

Past een GK3 houder op een FUBA schotel ?

Geplaatst:

Je gaat het allemaal moeilijker maken dan het is.
Je hebt toch al twee Inverto Black Premium single-lnb's schrijf je? Dan hoef je dus niets te kopen.
Een duo-lnb met een kopafstand van 49mm bestaat er niet (wel 38 en 55mm), dus dat wordt dan ook alleen maar weer slechter en als je die toch wilt gebruiken, dan moet je er een hebben met twee aansluitingen.

Als je die lange strip van de SAB-rail niet wilt gebruiken, maak je toch zelf een klein beugeltje waar je twee van die lnb-klemringen op kunt monteren.
Losse lnb's is in dit geval veel beter omdat je de skew van elke lnb optimaal in kunt stellen.

Geplaatst:

Je kan ook de mast scheef plaatsen. 

Je kan ook verder kijken naar andere modellen schotels zoals een Cahors BigBisat. Deze heeft een constructie waarbij de schotel gedraaid kan worden. 

Bij de Multytenne wordt de mast ook wel eens gekanteld zodat de vier bekende satellieten beter signaal kunnen geven.

Geplaatst:

door te buigen niet neen, dat is op goed geluk

door aan te passen wellicht

er zijn soortgelijke setjes gezien op DIGITAL FERNSEHEN forum

voor de FUBA en ook voor de ASTRO + Kathrein.

ciao ciao

Orlando in Love

Japanese Breackfast

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...