Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Misschien dat je een (nog) betere ontvangst had gehad met minimaal 1 smalle lnb (voor Astra 1) en een primaire afstelling van een brede lnb op Astra 3. Maar dat kan altijd nog. Bij de wens de ontvangst nog iets te verbeteren.

Heb je wel een lnb-skew ingesteld? 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

• Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Misschien dat je een (nog) betere ontvangst had gehad met minimaal 1 smalle lnb (voor Astra 1) en een primaire afstelling van een brede lnb op Astra 3. Maar dat kan altijd nog. Bij de wens de ontvangst nog iets te verbeteren.

Heb je wel een lnb-skew ingesteld? 

Heb zelf de schotel gemonteerd en kabels netjes afgewerkt.

Instellen heb ik door iemand anders laten doen.

Had eerst verwacht dat ik geen ontvangst zou krijgen op Astra 19.2 i.v.m. dat ik niks heb gedaan aan de LNB houder.

En toch had ik wel ontvangst, ontvangst kwaliteit op TV is voor beide satellieten ''goed'' (Philips TV met ingebouwde triple tuner).

Wou verder ook niet knoeien met de LNB houder.

Zoals jij het ook aangeeft kan de kwaliteit zeker omhoog, maar ik laat even zo (kan altijd nog).

Wat bedoel je met LNB-skew instellen ?

Geplaatst:

Wat bedoel je met LNB-skew instellen ?

In de houder licht meedraaien met de wijzers van de klok.

Fijnafstemming. 

Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb het idee dat de skew van beide lnb's ongeveer verwisseld is. De skew moet als volgt staan:
Astra 23,5 skew -5 graden
Astra 19,2 skew -2 graden

Ik zie die van de Astra 23,5 die midden boven de arm zit ongeveer recht omlaag staan dus skew nul en die van de Astra 19,2 die er naast staat op -5 graden.
Met de skew zou nog wat signaalkwaliteit te halen zijn.
Maar kan het dat de koppen van de lnb's bijna helemaal tegen de lnb-klemmen staan? Uitgangspunt is normaal dat ze 5-6mm van de klem af staan dus iets dichter naar de schotel of is het gezichtsbedrog?

Met deze twee zaken is denk ik de signaalkwaliteit nog te verbeteren.
Zie ook de twee bijgevoegde hoeken van 2 en 5 graden.

Verder kan het zijn dat de persoon die de schotel heeft afgesteld een beetje gemiddeld heeft met de elevatie om op beide lnb's voldoende signaal te hebben. Mogelijk staat hij niet optimaal afgesteld voor de Astra 23,5.

post-60869-0-00941200-1466012266.png

post-60869-0-54333400-1466012592_thumb.png

aangepast door Sprietje

Ik heb het idee dat de skew van beide lnb's ongeveer verwisseld is. De skew moet als volgt staan:

Astra 23,5 skew -5 graden

Astra 19,2 skew -2 graden

Ik zie die van de Astra 23,5 die midden boven de arm zit ongeveer recht omlaag staan dus skew nul en die van de Astra 19,2 die er naast staat op -5 graden.

Met de skew zou nog wat signaalkwaliteit te halen zijn.

Maar kan het dat de koppen van de lnb's bijna helemaal tegen de lnb-klemmen staan? Uitgangspunt is normaal dat ze 5-6mm van de klem af staan dus iets dichter naar de schotel of is het gezichtsbedrog?

Met deze twee zaken is denk ik de signaalkwaliteit nog te verbeteren.

Zie ook de twee bijgevoegde hoeken van 2 en 5 graden.

Verder kan het zijn dat de persoon die de schotel heeft afgesteld een beetje gemiddeld heeft met de elevatie om op beide lnb's voldoende signaal te hebben. Mogelijk staat hij niet optimaal afgesteld voor de Astra 23,5.

Klopt, LNB's kunnen nog iets richting de schotel zijde.

Ik denk ook dat beide satellitieten gemiddeld is afgesteld.

Maar heb wel ontvangst zonder buigen van de houder !

Ik zal in het weekend proberen om LNB iets naar binnen te schuiven en skew bij te draaien.

Helaas wordt het wel iets lastig omdat mijn TV geen ontvangst precentage aangeeft, maar ga het toch proberen.

@Eduard07 / @Sprietje

Bedankt voor de tipjes.

post-100704-0-80279500-1466020521.jpg

aangepast door apachilevi
Geplaatst:

Ik denk ook dat beide satellitieten gemiddeld is afgesteld.

Maar heb wel ontvangst zonder buigen van de houder !

In plaats van het buigen van de houder, kan je misschien ook aan één kant van de houder een verhoginkje tussen de schotelarm en de houder schuiven, en dan weer vastschroeven. Zou ook moeten werken.

Groet,

a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Je kunt de rail niet schuin zetten door er aan één zijde een vulling onder te schuiven, zie afbeelding. Een vulling onder de lnb-klem zetten (bijv. 4cm van het uiteinde van de rail die je niet gebruikt met een ringetje er tussen) lijkt me geen goed idee.
Apachilevi heeft nu juist een schotel gekocht met een stevige lnb-arm die niet doorzakt e.d. zodat de lnb precies mooi in het brandpunt van de schotel staat en dan zou je bewust de lnb boven het brandpunt van de schotel gaan zetten.

post-60869-0-42276900-1466059185.jpg

Geplaatst:

Indien de Astra 3 lnb op de schotelarm zit en de schotel inclusief de skew maximaal op Astra 3 is uitgericht, zal het verlies op de sterke Astra 1 (met wel de juiste skew bij een small lnb) doordat de rail recht is, beperkt zijn.

Geplaatst:

Waarom geen monoblock erin gezet voor beide Astra's?

Vandaag nog een monoblock getest in een Triax 110 cm bij een kennis, geweldige ontvangst. Was een monoblock 6 graden van Inverto, gemonteerd in de Triax dus en beide Astra's, 1 en 3, 99 procent kwaliteit en signaalsterkte. 

Door de Astra 3 centraal te laten staan en Astra 1 iets te laten hangen. Dit kan dan ook bij de Fuba 850 , misschien ander monoblock maar kan wel.

Beste liefhebbers,

Zal een inverto monoblock 6 graden (voor Astra 1 en 3) in een Fuba 850 net zoveel signaal afgeven tov een Triax 110? 

Triax komt net boven 40.2 gain dB

Fuba 85 Gewinn: 38,12dB...39,53dB 

Triax wel stuk groter.

aangepast door erwinnaar
Geplaatst:

Een Triax 110 kun je niet met een Fuba 850 vergelijken. Een Triax 110 is 105cm hoog en een Fuba 850 maar 850mm. Dat is een verschil van ruim 12% en dan gaat een 6 graden monoblock niet passen.

Geplaatst:

Een Triax 110 kun je niet met een Fuba 850 vergelijken. Een Triax 110 is 105cm hoog en een Fuba 850 maar 850mm. Dat is een verschil van ruim 12% en dan gaat een 6 graden monoblock niet passen.

Dan weet ik nog niet was goed is....beide zullen goed zijn maar mij gaat het erom, is een kleiner formaat schotel met een monoblock in staat om ook 100 kwaliteit en sterkte te krijgen. In een Triax en Fuba 110 is dat bewezen met eerder genoemd monoblock. Uiteraard moet in een 85 Fuba, 90 Kathrein of 88 Triax een 4 graden monoblock? 

Het gaat erom: in bovenstaande modellen (afmetingen), welk monoblock moet daarin en is die in staat om net zoveel signaalwaardes te krijgen als de 1 meter modellen.

Gr.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...