Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een lnb die 10mm op een verkeerde afstand van de schotel staat waardoor het brandpunt van de schotel en het brandpunt in de feedhorn niet samenvallen, leidt tot een enorm verlies aan signaal.
Hoe zouden de lnb's aan de buitenzijde van de rail van boven geplaatste foto nog enig signaal ontvangen als de rail recht zou zijn.

Geplaatst:

Ik heb nog niet alles gelezen, maar alvast bedankt voor de antwoorden.

De scalar ring is 17 cm in diameter, dus dat betekend dat de LNB minstens 9 cm uit het brandpunt staat.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:

Heel veel wat tot nu toe gezegd is en de multi-feed rails die besproken zijn, zijn gebaseerd op offset-schotels, hopelijk is dat net zo goed van toepassing op een prime-focus schotel.

De ideale multifeedrail staat loodrecht op de hoofdas van de schotel. In het "horizontale" vlak is hij dus recht; in het "verticale" vlak volgt hij omgekeerd de clarke-belt en is hij dus gebogen.

Voor de kijkrichting van een (horizontaal) offset gemonteerde LNB geldt hetzelfde als voor de kijkrichting van een LNB op een offset-schotel: Hij moet niet helemaal naar het midden kijken, maar naar de G-spot (term van @RimaNTSS, geloof ik, of afkomstig uit het programma Parabola6).

@strannik neemt als vuistregel voor de kijkrichting van multifeed-LNB's: richt hem op 1/3 van de afstand van de LNB tot de centrale LNB, met andere woorden: Als de LNB 9 cm uit het midden staat, richt de LNB dan op een punt 3 cm vanaf de middenlijn van de schotel.

Groet,

A33

Zoals ik net schreef staat de LNB 9 cm naast het brandpunt, dus als ik het goed begrijp, laat ik de Ku-LNB (blauwe stip) kijken naar het punt 3cm links van het middelpunt van de schotel (blauwe kruisje), dus op de rode lijn? (Grijze cirkel is de scalar ring).

post-40400-0-34826100-1461348250.jpg

VU+ Duo
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst: (aangepast)

Nee, dat is niet juist. Je hebt mijn tekening in bericht 3 niet goed begrepen. Die 3cm moet juist aan de andere zijde van het middelpunt van de schotel liggen.
Bovendien moet je bedenken dat de schotel een f/D-verhouding heeft van tussen de 0.32 en 0,43.
Een offset lnb is gemaakt voor een schotel met een f/D-verhouding van 0,6. Dit betekent dus dat de offset-lnb maar een klein gedeelte van de primefocus schotel af tast en daardoor veel minder signaal krijgt.
Ook is het rendement van een schotel die voor de C-band is gemaakt en uit segmenten bestaat erg laag en eigelijk niet geschikt voor de Ku-band vanwege de onnauwkeurigheid.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Nee, dat is niet juist. Je hebt mijn tekening in bericht 3 niet goed begrepen. Die 3cm moet juist aan de andere zijde van het middelpunt van de schotel liggen.

Bovendien moet je bedenken dat de schotel een f/D-verhouding heeft van tussen de 0.32 en 0,43.

Een offset lnb is gemaakt voor een schotel met een f/D-verhouding van 0,6. Dit betekent dus dat de offset-lnb maar een klein gedeelte van de primefocus schotel af tast en daardoor veel minder signaal krijgt.

Ook is het rendement van een schotel die voor de C-band is gemaakt en uit segmenten bestaat erg laag en eigelijk niet geschikt voor de Ku-band vanwege de onnauwkeurigheid.

De LNB is een punt-LNB (dus zonder feedhorn?). De schotel is uit één stuk.

VU+ Duo

Geplaatst: (aangepast)

Als de schotel uit één stuk is, dan is het niet een schotel speciaal gemaakt voor de C-band en kun je dat argument dus laten vervallen.

Een punt-lnb heeft ook een kijkhoek alleen is die veel minder nauwkeurig dan van een lnb met een normale feedhorn. Waarschijnlijk zul je met een punt-lnb wel een groter deel van de schotel aftasten maar niet hetzelfde als een lnb met een platte scalarring.

Maar goed, als je voldoende signaal binnen krijgt om de diverse satellieten te ontvangen, dan is er geen probleem.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Als de schotel uit één stuk is, dan is het niet een schotel speciaal gemaakt voor de C-band en kun je dat argument dus laten vervallen.

Een punt-lnb heeft ook een kijkhoek alleen is die veel minder nauwkeurig dan van een lnb met een normale feedhorn. Waarschijnlijk zul je met een punt-lnb wel een groter deel van de schotel aftasten maar niet hetzelfde als een lnb met een platte scalarring.

Maar goed, als je voldoende signaal binnen krijgt om de diverse satellieten te ontvangen, dan is er geen probleem.

Zo'n LNB als Emekli heb ik ook nog, moet er nog eens een keer een platte scalarring voor kopen. Maar tot die tijd maar even met deze LNB (0.1dB ruisgetal). Eerst zat-ie met een ijzerdraadje aan de bevestigingsstang en had ik al ontvangst.

Nog een paar foto's hoe-ie eerst zat, dus links van het midden op de schotel gericht. Op maximum signaal (9.3 dB) keek de LNB op een gegeven moment zelfs 10 cm links van het midden. Nu heb ik 'm rechts van het midden gericht, de satelliet gevonden, nu nog fine-tunen.

post-40400-0-33241000-1461354838_thumb.jpgpost-40400-0-66954400-1461354838_thumb.jpgpost-40400-0-07401200-1461354839_thumb.jpg

Een satmeter wil ik ook nog, daar loopt nog een ander draadje over. Ik twijfel over de Xsarius satmeter HD Easy Pro of de (bijna de helft goedkopere) SaTLink WS-6933 (SEC).

En ja, binnenkort ga ik de schotel schoonmaken.  :P

VU+ Duo

Geplaatst:

Een lnb die 10mm op een verkeerde afstand van de schotel staat waardoor het brandpunt van de schotel en het brandpunt in de feedhorn niet samenvallen, leidt tot een enorm verlies aan signaal.

Hoe zouden de lnb's aan de buitenzijde van de rail van boven geplaatste foto nog enig signaal ontvangen als de rail recht zou zijn.

Het enige echte brandPUNT van een schotel luistert inderdaad vrij nauw.

Buiten het brandpunt, in het brandVLAK van een parabolische spiegel, treedt allerlei abberatie op, waardoor de brandpunten daar vaag worden. Dat is precies de reden, waarom offset gemonteerde LNB's niet dezelfde ontvangst-kwaliteit hebben als de centraal geplaatste LNB's. Daarvan heb je zelf vaak genoeg grafieken gepost: ontvangstkarakteristieken van diverse schotels.

Doordat die offset-brandpunten vager zijn, maakt het ook minder uit waar je de LNB precies plaatst. Als je 'm in de wolk van signaal weet te plaatsen, zit je goed. Die wolk wordt groter, naarmate je meer offset komt. En navenant wordt de ontvangst van de LNB ook slechter, hoe verder je offset komt, omdat de LNB's maar een deel van de wolk oppikken.

Los daarvan: waarom zou het brandvlak van een parabolische spiegel een bolvorm hebben (en de brandlijn een cirkelvorm) met het midden van de schotel als centrum, waar jij kennelijk van uitgaat? Ik heb dat in mijn internet-zoektocht naar offset gebruik van parabolische en sferische spiegels nergens serieus uitgewerkt gezien.

Dat de cirkelvorm handiger is voor de kijkrichting van de LNB's en daarom dus heel vaak zo wordt toegepast, betekent nog niet dat de cirkelvorm ook het brandvlak volgt. Ik dacht vroeger ook dat die aan elkaar gekoppeld waren, maar dat is dus niet zo. Dat is een mythe, volgens mij.

Blijft over dat er slechts 3% signaalverschil zit volgens strannik tussen optimale montage op een rechte, loodrecht gemonteerde multifeedbeugel, en montage op een gebogen, minder optimale multifeedbeugel. In de praktijk volstaat dus een gebogen beugel prima, nauwelijks slechter dan een rechte beugel.

Als je die laatste 3% ook wilt, weet ik wat ik zou kiezen :) .

@Alex: inderdaad naar dezelfde kant van de schotel richten, als waar de LNB gemonteerd is; wat Sprietje al schreef.

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Gisteravond nog even geprobeerd, nu ca. 4,5 cm rechts van het midden gericht (de LNB zit uiteindelijk 14 cm uit het midden), schotel opnieuw uitgericht op dezelfde satelliet (Astra 4A). Voorlopig resultaat is max. 7.6 dB op dezelfde zender die eerst 9 dB was.

Dus nog fine-tuning te doen.

Dat er een flink lager signaal is, blijkt wel uit het feit dat op mijn 120 cm offset-schotel dezelfde zender met 16,7 dB binnenknalt, maar dat was te verwachten.

Had eerst een (oude) combi-LNB C-band+Ku-band, maar dat was op alle fronten teleurstellend.

De 120 cm schotel is dan ook wel weer een Channel Master met Inverto Black Ultra LNB welke een heel goed resultaat geeft, maar staat zo dat-ie 30W nog kan zien, maar dan haal ik in het oosten nog maar net 23.5E. De 150 cm prime-focus schotel staat weer verder van het huis, dus die kan verder naar het oosten kijken (tuin is gericht op het westen).

VU+ Duo

Geplaatst:

Uiteraard gaat het om beide: LNB fine-tunen, daarna schotel bijdraaien en wederom LNB fine-tunen enz...

VU+ Duo

Geplaatst:

Beste Alex

Ik heb een tekening gemaakt voor een multifeed opstelling waarbij ik aangegeven heb hoe de lnb's gericht moeten worden als ze uit het midden van de schotel staan. Deze situatie geldt net zo goed voor primefocus schotels waarbij je een lnb hebt bijgeplaatst.
De lnb moet zodanig gericht worden, dat de kijkrichting precies halverwege de ontvangsthoek ligt van de schotel.
Om dit makkelijk te bepalen span je twee touwtjes van de lnb naar beide zijden van de schotel. Met een gradenboogje meet je de hoek op. Nu zorg je dat de lnb precies halverwege deze hoek gericht staat. Ik heb dit in de tekening aangegeven met "hoek x" moet links en rechts gelijk zijn.

post-60869-0-27919200-1461427237_thumb.png

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...