Ga naar inhoud


Kruipruimte isoleren - kabels foetsie?


hansputters

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Binnenkort wordt onze kruipruimte geïsoleerd in de hoop dat de gasmeter daarna iets minder snel gaat draaien.

Waar ik bang voor ben is dat de diverse coax- en ethernetkabels door de chemische reactie van het PUR-schuim schade zullen gaan oplopen.

De aannemer had het er al over dat dunne luidsprekerkabels gewoon wegsmelten.

 

Is mijn vrees terecht?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben ook niet direct enthousiast van PUR. Maar er zijn volgens mij wel nieuwe varianten die geen schadelijke gassen bevatten.

 

Let op, onderstaand artikel is van 2013 en dus mogelijk achterhaald.

http://www.medischcontact.nl/archief-6/Tijdschriftartikel/128906/Woningisolatie-met-PUR-moet-in-de-ban.htm

 

Wat voor een vloer heb je? Hout of beton?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Helaas hebben we als slaaf van de woningbouwvereniging geen invloed op het hele gebeuren

 

Nou, daar zou ik het niet mee eens zijn. Zeker niet als mijn gezondheid in het geding is.

 

Wij hebben in december vorig jaar Tonzon onder onze houten vloer laten aanbrengen. Ik heb het idee dat met name ook het bodem zeil bijdraagt aan de isolatie. De lucht in de kruipruimte is nu veel droger geworden en eventuele vochtige luchtjes zijn weg.

 

Helaas hebben we nu geen winter gehad dus ik durf niet te zeggen of het ook echt helpt.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met je kabels onder de vloer gebeurt helemaal niets, maar als je de mogelijkheid hebt kan je ze nog in pvc-buis leggen.

Op die wijze kan je ze altijd nog vervangen of een kabeltje erbij trekken, zelf heb ik een UTP kabel onder de vloer zitten en die zit prima aan een betonbalk geplakt en is geheel door de isolatie weggewerkt.

Zo heb ik ook vanuit de meterkast naar de keuken een ymvk kabel onder de vloer getrokken welke ook geheel in de isolatie is opgenomen.

 

Ook is er HIER op het forum meer over te lezen.

 

Het enige probleem wat wel erg zou zijn is het gegeven dat een onverlaat brandbare vloeistof door het luchtrooster naar binnen zou laten lopen en dat ik de fik zou steken is door de brandweer vrijwel niet uit te krijgen en je isolatie is weg. (Hierover heb je een tijdje geleden een stukje in de kranten kunnen lezen.)

 

Over de veiligheid of onveiligheid van de polyurethaan is veel geschreven een stukje zal ik hier onder zetten.

 

---------------------------------------

Pur vloer isolatie gevaarlijk?

 

In de media is op dit moment veel te doen over het isoleren van vloeren met PUR en de relatie met PUR isolatie en gezondheid. Jaarlijks worden er in Nederland tussen de 15.000 en 20.000 vloeren met PUR geïsoleerd. Er zijn 3 gevallen bekend waarbij de isolatie op basis van PUR fout is gegaan. Frythermo doet jaarlijks zo'n duizend kruipruimte isolaties met pur en nog geen enkele keer zijn er klachten binnengekomen.

Indien de regels correct worden nageleefd en men gebruikt maakt van de beste materialen, meng verhoudingen en de beste machines, kleven er geen risico's aan PUR vloerisolatie.

Mengverhouding pur vloerisolatie

PUR isolatie wordt onder de vloer in de kruipruimte gespoten aangebracht. Hiervoor worden 2 chemische vloeibare stoffen gebruikt; pur (bestaande uit di-isocyanaat en polyol) en verharder. Door deze twee stoffen samen te voegen ontstaat er een stevige massa. Tijdens het uitharden van het materiaal komen giftige dampen vrij. Wanneer de juiste verhoudingen gebruikt worden harden deze materialen binnen enkele seconden uit en zorgen voor een perfecte afgedichte isolatie.

Wanneer de mengverhouding van de pur en de verharder niet 1:1 wordt gedaan, zal het langer duren voordat de pur vloerisolatie is uitgehard. Gedurende deze tijd zal het materiaal dampen af blijven afgeven die voor gezondheidsproblemen kan zorgen.

Gebruik van machines voor pur schuim

Daarnaast is er ook een verschil in de machines waarmee pur schuim wordt aangebracht. Dit kan gedaan worden met een kwalitatief hoogwaardige hydraulische machine of met een luchtdruk machine. Het is bekent dat er problemen kunnen voorkomen met het aanbrengen van de juiste verhoudingen met luchtdrukmachines. Dit alles kan leiden tot problemen omtrent de uitharding van PUR.

Diverse onderzoeken over PUR isolatie

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft een document met kamergevragen geschreven over pur isolatie. Hierin wordt aangegeven dat er strenge richtlijnen zijn voor het aanbrengen van PUR isolatie en dat er geen aantoonbare gevolgen zijn voor de volksgezondheid. Een quote uit het document:

"Vooralsnog zijn er geen redenen om aan te nemen dat het uitvoeren van werkzaamheden in overeenstemming met de genoemde BRL en bijbehorende URL leidt tot onacceptabele risico’s voor werknemers en bewoners."

Het rapport is hier te downloaden:
- Kamervragen aangaande vloerisolatie met PUR schuim

In een ander raport over PUR isolatie, schrijft Ir. Jan Bovenlander:

"Het is aan te raden tijdens het aanbrengen zich niet in de buurt van het geopende kruipluik te bevinden, maar van de noodzaak tot dagenlange ontruiming is geen sprake. Wel is het aan te bevelen de dagen na het aanbrengen meer dan gebruikelijk te ventileren."

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Binnenkort wordt onze kruipruimte geïsoleerd in de hoop dat de gasmeter daarna iets minder snel gaat draaien.

Waar ik bang voor ben is dat de diverse coax- en ethernetkabels door de chemische reactie van het PUR-schuim schade zullen gaan oplopen.

De aannemer had het er al over dat dunne luidsprekerkabels gewoon wegsmelten.

 

Is mijn vrees terecht?

terecht

die aannemer

 

giftigheid, NIET na verharding zo de grenswaarden europees vastgesteld

een aannemer is volgens de wetgeving verplicht CFK en HCFK vrije producten te gebruiken

ook tijdens het aanbrengen zal hij voor eigen werknemers en bewoners voldoende beschermende maatregels moeten treffen daar het opschuimen de meeste uitwaseming met zich brengt, ofschoon een gesloten cellenstructuur ontstaat.

 

aantasten en onverdraagzaamheid, WEL tijdens opschuimen

is bekend door de hitteontwikkeling tijdens het opschuimen en dus smelten van overige kunstofmantels bij leidingen

 

En eigenlijk zegt de aannemer: klim maar in het gat en haal die leidingen maar liever weg

hetgeen ik eerlijk gezegd ook zou doen als je er ooit nog funktioneel bij wilt komen (spreek reversibel)

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

o o o

zo'n oude koe in de sloot

balansventilatie is inmiddels het tijdperk van de ondermaatse installaties ontgroeid alsook de onkundige installateurs die ook nog zonder filters installeren.

maar dat is off topic...

 

Hansputters,

gefeliciteerd.

en wordt bij jou Nu Minerale Steenwol toegepast of gaat je kou leiden verder?

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...