Ga naar inhoud


Bevrijdingsdag


astro iris

Aanbevolen berichten

Ik zit ergens met een gat in mijn geschiedenis memoires, ofwel heb ik niet goed opgelet in de geschiedenisles. In Nederland viert men vandaag 5 mei Bevrijdingsdag, hier in België viert men Bevrijdingsdag op 8 mei,  zijn wij Belgen dan drie dagen te laat met onze vieringen? :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Zat er ook niet een jaar tussen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zit ergens met een gat in mijn geschiedenis memoires, ofwel heb ik niet goed opgelet in de geschiedenisles. In Nederland viert men vandaag 5 mei Bevrijdingsdag, hier in België viert men Bevrijdingsdag op 8 mei,  zijn wij Belgen dan drie dagen te laat met onze vieringen? :confused:

België en Zuid Nederland werden al in 1944 bevrijd.

Daar refereerde ik aan.

 

Viert België haar eigen bevrijding niet?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wat lastig om te zeggen wanneer WO 2 eindigde. Zo bleken er in september nog Duitsers op Spitsbergen te zitten die domweg vergeten waren.

 

In feite eindigde de oorlog met de capitulatie van Japan in augustus 1945. Om daarna direct over te gaan in de koude oorlog omdat die verd... Russen de bevrijde gebieden direct inlijfden.

 

En de rest is geschiedenis.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit ergens met een gat in mijn geschiedenis memoires, ofwel heb ik niet goed opgelet in de geschiedenisles. In Nederland viert men vandaag 5 mei Bevrijdingsdag, hier in België viert men Bevrijdingsdag op 8 mei,  zijn wij Belgen dan drie dagen te laat met onze vieringen? :confused:

 

Zie;  https://www.wikiwand.com/nl/V-dag

 

Voor Nederland is dat dus 5 mei, terwijl het zuiden al op veel plaatsen was bevrijd.

Globaal gezien was in oktober 1944 de "mof" daar verdreven.

Voor de rest werd het een rampwinter vanwege de extreme kou en voedseltekort.

In NL noemt men het dan ook de hongerwinter.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hier in België kregen we in dec. 44 nog het Ardennen offensief op onze nek, den Duits wilde zo toch nog doorstoten naar Antwerpen om zo de bevoorrading van de geallieerden af te snijden, gelukkig mislukte dit, zei het met veel offers. Bezoek maar eens Bastogne om te zien welke ontberingen men daar bij wekenlange belegeringen heeft meegemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...